Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske Byggeklosser og Orions Belte troner høyt på min liste.

 

NB er dødsbra med rolv wesenlund i masse forskjellige roller og "Stutum" som ivrig husbygger, som blir plaget av alle Wesenlund-figurene fra helvete fra alle mulige etater man aldri har hørt om.

 

Orions Belte har jeg litt spesiellt forhold til siden jeg bodde på Svalbard når jeg var liten og kjenner igjen masse natur og scenene fra Longyearbyen er jo spilt inn der jeg bodde.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Orions Belte var merkverdig dårlig. Brukbar til å være norsk, men nå er jeg ingen relativist og bedømmer filmen på bakgrunn av mitt møte med filmen i seg selv i stedet for å forholde meg til år/land. Insomnia var også en skuffende affære - foretrekker helt klart Nolan sin remake hvor jeg i større grad får den ekle Twin Peaks-følelsen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hvilken film blir av folket her sett på som den beste norske filmen? Selv liker jeg Reprise og deUsynelige veldig godt.
Jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk er så fan av Reprise. Jeg syntes den var altfor artsy fartsy da jeg så den første gang, men det er lenge siden nå, tror jeg kunne hatt godt av et gjensyn.

 

Mine norske favoritter:

 

Blodsbånd

Jonny Vang

Buddy

Sønner

Skjult

Villmark

 

Spesielt Blodsbånd synes jeg det er rart ikke oftere blir nevnt når man snakker om gode norske filmer.

Lenke til kommentar
Gah, selvsagt kom posten min nesten nederst på forrige side, da lurer jeg på hva folk synes om Hanekes Caché og om dere har noen teorier om filmen? (de som har sett den tror jeg vil skjønne hva jeg sikter til)

Jeg forsøker meg:

 

 

Det ligger litt i kortene at det er sønnen til barndoms"vennen" som står bak. Hevn er da motivet, jfr. massakren i Paris 1961. Dette kommer også frem av benektelsen til Georges gjennom hele filmen, samt sekvensene fra hans barndom - hvor han naturligvis føler skyld.

 

Filmens tittel er også interessant. Georges skjuler sin fortid i store deler av filmen, og Haneke forsøker å skjule gjerningsmannen, ved å ikke eksplisitt si hvem som står bak.

 

I så måte er det ikke er relevant hvem som står bak. Det er måten Haneke skildrer denne redselen og frykten for å bli overvåket som er det nærmeste du kommer en "mening" i filmen. Alt det andre blir spekulasjoner fra min side.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...