boffeeen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvilken film blir av folket her sett på som den beste norske filmen? Selv liker jeg Reprise og deUsynelige veldig godt. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Flåklypa Grand Prix Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Enig med Panerai, men har verken sett Reprise eller DeUsynlige. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Reprise er utvilsomt et mesterverk som jeg aldri går lei av. Sikkert sett den rundt 10 ganger. Morsomt nok så er det vel bare Flåklypa jeg har sett flere ganger - sikkert nærmere 30. Endret 16. november 2009 av tjalla Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Reprise har jeg hatt i hylla i snart et år uten å ofre den en tanke. Skal se om jeg ikke får sett den når jeg kommer hjem. Har fri i nesten en måned så skal nok få presset den inn. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg har sett reprise en gang, for lenge siden. Det kan se ut som om det blir et gjensyn om ikke så altfor lenge. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvilken film blir av folket her sett på som den beste norske filmen? Selv liker jeg Reprise og deUsynelige veldig godt. Orions Belte, fulgt av Hamsun, Max Manus, To Mistenkelige Personer og Insomnia. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Norske Byggeklosser og Orions Belte troner høyt på min liste. NB er dødsbra med rolv wesenlund i masse forskjellige roller og "Stutum" som ivrig husbygger, som blir plaget av alle Wesenlund-figurene fra helvete fra alle mulige etater man aldri har hørt om. Orions Belte har jeg litt spesiellt forhold til siden jeg bodde på Svalbard når jeg var liten og kjenner igjen masse natur og scenene fra Longyearbyen er jo spilt inn der jeg bodde. Endret 16. november 2009 av Bytex Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Orions Belte var merkverdig dårlig. Brukbar til å være norsk, men nå er jeg ingen relativist og bedømmer filmen på bakgrunn av mitt møte med filmen i seg selv i stedet for å forholde meg til år/land. Insomnia var også en skuffende affære - foretrekker helt klart Nolan sin remake hvor jeg i større grad får den ekle Twin Peaks-følelsen. Endret 16. november 2009 av tjalla Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Synes Orion var skuffende selv. Helt grei film bare. Jeg må se Reprise. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Flåklypa Grand Prix Går denne fremdeles i jula på NRK? Må vel være over et år siden jeg så den sist! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Gah, selvsagt kom posten min nesten nederst på forrige side, da lurer jeg på hva folk synes om Hanekes Caché og om dere har noen teorier om filmen? (de som har sett den tror jeg vil skjønne hva jeg sikter til) Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Flåklypa Grand Prix Går denne fremdeles i jula på NRK? Må vel være over et år siden jeg så den sist! Etter det jeg husker fra ifjor så går den nå på tv2 i jula Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 TV2? Seriøst? Jeg trodde det var NRK jeg. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Den gikk på Julaften i fjor i alle fall, på TV2 ja, og uten pauser! Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvilken film blir av folket her sett på som den beste norske filmen? Selv liker jeg Reprise og deUsynelige veldig godt.Jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk er så fan av Reprise. Jeg syntes den var altfor artsy fartsy da jeg så den første gang, men det er lenge siden nå, tror jeg kunne hatt godt av et gjensyn. Mine norske favoritter: Blodsbånd Jonny Vang Buddy Sønner Skjult Villmark Spesielt Blodsbånd synes jeg det er rart ikke oftere blir nevnt når man snakker om gode norske filmer. Lenke til kommentar
MforMats Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 INGEN som nevner Veiviseren!? Den eneste norske (av de jeg har sett) som kan måle seg med Flåklypa Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 2012 var jo helt konge! Beste katastrofefilm på veldig lenge! Endret 16. november 2009 av Kranjcar Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Gah, selvsagt kom posten min nesten nederst på forrige side, da lurer jeg på hva folk synes om Hanekes Caché og om dere har noen teorier om filmen? (de som har sett den tror jeg vil skjønne hva jeg sikter til) Jeg forsøker meg: Det ligger litt i kortene at det er sønnen til barndoms"vennen" som står bak. Hevn er da motivet, jfr. massakren i Paris 1961. Dette kommer også frem av benektelsen til Georges gjennom hele filmen, samt sekvensene fra hans barndom - hvor han naturligvis føler skyld. Filmens tittel er også interessant. Georges skjuler sin fortid i store deler av filmen, og Haneke forsøker å skjule gjerningsmannen, ved å ikke eksplisitt si hvem som står bak. I så måte er det ikke er relevant hvem som står bak. Det er måten Haneke skildrer denne redselen og frykten for å bli overvåket som er det nærmeste du kommer en "mening" i filmen. Alt det andre blir spekulasjoner fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå