Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Lovestory ja. Ok. Det er visst viktig med det i "store filmer" skjønner jeg.

Egentlig ganske på trynet. Hva har folks kjærlighetsforhold oppi slike handlinger å gjøre?

Når jeg ser feks Titanic hopper jeg alltid over de verste scenene.

Klarer aldri å fatte hva som er givende med å se på andre kline osv :dontgetit:

Kjærlighetshistorier gir plottet en ekstra dimensjon og gjør historien mer forlokkende for flere målgrupper enn hvis det hadde vært utelukkende katastrofe i plottet. Det at man fokuserer på en liten gruppe mennesker og forholdene dem imellom gjør at katastrofen virker mer personlig relevant for seeren, fordi man føler at katastrofen angår noen man "kjenner" i motsetning til hvis det bare hadde vært en grå, ansiktsløs gruppe med fremmede som dør. Mennesker flest bryr seg ikke stort om menneskeliv som man ikke føler at har noen tilknytning til seg selv, og en kardinalregel innenfor filmskaping er at uansett hva slags film man lager kan ikke publikum føle seg likegyldige til det som skjer. Derfor tar filmskapere i katastrofefilmer seg også tid til å gjøre deg kjent med en liten gruppe mennesker og å gjøre dem menneskelige (f.eks. gjennom å skildre et gryende kjærlighetsforhold), så seerne også vil identifisere seg med dem. Blockbuster-filmer handler enkelt sagt om å spille på flest mulig av seerens følelser mest mulig iløpet av filmens spilletid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4'n har jo Jet Li som badguy, så det er bra fighting-scener hvertfall. Og Riggs og Murtaugh er forfremmet til kapteiner, men ødelegger fortsett halve byen som vanlig. 3'n husker jeg ingenting av. Var det der Riggs var gift med Rene Russo? Ja, og Joe Pesci som Leo Getz.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kom hjem fra 2012 for en times tid siden. Og fy faen for en film! For en effektorgie. Hvis man ikke lar seg rive med av effektene, scenene og lyden må man mangle noen sanser. Drit i historien, klisjeene og alt kjærlighetscrappet og bare nyt. Etter du har sett filmen kan du også få seg en god latter ved å lese her: 100 things we've learned from 2012.

 

Anbefales. Og ja, den MÅ sees på kino. Nesten ikke noen vits hvis ikke.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Godt forklart. A tip of my hat.

Takker.

 

Forøvrig har jeg sett Indiana Jones-filmene igjen og må bare konkludere med at 3'ern er den klart beste i serien. Den er magisk. 1'ern er også relativt kickass, men fortsatt litt rough around the edges. I 3'ern var oppskriften perfeksjonert. I 4'ern følte de vel at de måtte gjøre noe nytt og annerledes, når alt filmpublikumet ville var å gjenoppleve nostalgien og magien fra de foregående filmene. Balansen man hadde funnet i 3'ern ble forkastet for det eksperimentelle. Jeg håper en eventuell 5'er blir mer på linje med 3'ern enn 4'ern.

Lenke til kommentar

Kan vel likevel slenge inn hele, den fortjener det:

 

Kirk Lazarus: Everybody knows you never go full retard.

Tugg Speedman: What do you mean?

Kirk Lazarus: Check it out. Dustin Hoffman, 'Rain Man,' look retarded, act retarded, not retarded. Counted toothpicks, cheated cards. Autistic, sho'. Not retarded. You know Tom Hanks, 'Forrest Gump.' Slow, yes. Retarded, maybe. Braces on his legs. But he charmed the pants off Nixon and won a ping-pong competition. That ain't retarded. Peter Sellers, "Being There." Infantile, yes. Retarded, no. You went full retard, man. Never go full retard. You don't buy that? Ask Sean Penn, 2001, "I Am Sam." Remember? Went full retard, went home empty handed...

Lenke til kommentar
Kom hjem fra 2012 for en times tid siden. Og fy faen for en film! For en effektorgie. Hvis man ikke lar seg rive med av effektene, scenene og lyden må man mangle noen sanser. Drit i historien, klisjeene og alt kjærlighetscrappet og bare nyt. Etter du har sett filmen kan du også få seg en god latter ved å lese her: 100 things we've learned from 2012.

 

Anbefales. Og ja, den MÅ sees på kino. Nesten ikke noen vits hvis ikke.

 

Så budsjettet på angivelige 260M$ holder selv om hele verden skal raseres? Det er mye penger, men så er det en stor verden også..

Jeg spør fordi jeg gleder meg som en unge.

Lenke til kommentar
Sikkert nevnt her en eller annen plass, men Rain Man vises på TV2 klokken 22:45 ikveld!

Takk for tipset. Var en stund siden jeg hadde sett denne, men jeg koste meg.

En av tullingene jeg bor sammen med fikk for seg at det var helt greit å skifte kanal da filmen begynte. Det samme skjedde for to/tre dager siden, da A Clockwork Orange gikk på svensk TV. Fikk litt lyst til å slå meg selv i ansiktet av frustrasjon begge gangene.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Kom hjem fra 2012 for en times tid siden. Og fy faen for en film! For en effektorgie. Hvis man ikke lar seg rive med av effektene, scenene og lyden må man mangle noen sanser. Drit i historien, klisjeene og alt kjærlighetscrappet og bare nyt. Etter du har sett filmen kan du også få seg en god latter ved å lese her: 100 things we've learned from 2012.

 

Anbefales. Og ja, den MÅ sees på kino. Nesten ikke noen vits hvis ikke.

 

Så budsjettet på angivelige 260M$ holder selv om hele verden skal raseres? Det er mye penger, men så er det en stor verden også..

Jeg spør fordi jeg gleder meg som en unge.

Vel, du får ikke se fra hele verden. Men hvis du henger deg opp i det er du en unge og ikke bare gleder deg som en :p

 

Som en på linken min sa det: "During the end of the world, there is not one single mention of Australia because we just arn't important."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...