Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til en som aldri har sett en Bergman-film, er Fanny och Alexander et ok sted å begynne? Dvs. er den «tilgjengelig» nok for en som er ubevandret i Bergmans univers?

 

Er det ev. andre av hans filmer som anbefales å se først? Ble nysgjerrig på F&A ifm teateroppsetningen i tillegg til at Montages.no beskriver filmen som Bergmans «magnum opus» …

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått sett F&A, men den er jo veldig lang, er den ikke? Kanskje greit å begynne med en kortere film fra ham. Persona er kort, men kanskje ikke beste stedet å begynne med - selv om jeg gjorde det selv.

Persona og de avant-gardistiske filmene er kanskje ikke det beste stedet å begynne. Höstsonaten er et godt tips.

Lenke til kommentar
Til en som aldri har sett en Bergman-film, er Fanny och Alexander et ok sted å begynne? Dvs. er den «tilgjengelig» nok for en som er ubevandret i Bergmans univers?

 

Er det ev. andre av hans filmer som anbefales å se først? Ble nysgjerrig på F&A ifm teateroppsetningen i tillegg til at Montages.no beskriver filmen som Bergmans «magnum opus» …

 

Jeg har kun sett Fanny och Alexander av Bergman, men jeg har likevel fått inntrykk av at dette ikke er en typisk Bergman-film. Så den da jeg var 12, og likte den da. Den er iallefall ikke særlig vanskelig å like :)

Lenke til kommentar
Spørs hva du syns om den det : )

Jeg likte den veldig godt.

 

Det burde vel du vite?

Tenkte mer på om den var representativ for Cronenbergs stil og er et godt utgangspunkt for å bli kjent mer med filmene hans. Leste nå på Wikipedia at filmene hans ofte inkorporerer "body horror", noe jeg absolutt synes samsvarer med det jeg så i Videodrome.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...