Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke siden jeg så Free Willy som 12-åring eller The Iron Giant som enda yngre har en film fått meg til å felle tårer... før nå. Filmen som klarte det var The Elephant Man. Makan til vakre saker. Stemningsfullt, storslagent, grusomt, vakkert og trist på en gang.

 

 

I den siste scenen hvor John legger seg ned for å sove "som et vanlig menneske" samtidig som Adagio for Strings spilte, var det ikke bare en tåre som rant. Fikk tømt øynene litt nå.

 

Lenke til kommentar
Ikke siden jeg så Free Willy som 12-åring eller The Iron Giant som enda yngre har en film fått meg til å felle tårer... før nå. Filmen som klarte det var The Elephant Man. Makan til vakre saker. Stemningsfullt, storslagent, grusomt, vakkert og trist på en gang.

 

I den siste scenen hvor John legger seg ned for å sove "som et vanlig menneske" samtidig som Adagio for Strings spilte, var det ikke bare en tåre som rant. Fikk tømt øynene litt nå.

Tror den kan famle opp på 10ern ved neste gjensyn. Eraserhead er fortsatt min Lynch favoritt men den er faen ikke langt bak.

Lenke til kommentar
Må få sett Eraserhead nå.

Ganske annen type film. Men bedre stemning finner man sjelden i en film. Helt king, bare spørr Infenso.

 

edit: har faktisk begge i topp 25'en min (sig.) ikke verst, Lynch.

 

 

Jeg må levere inn en analyse av Eraserhead før jul :w00t: Verdens vanskeligste norskoppgave mon tro?

 

Og du må forresten sette deg ned med Lost Highway snart. Og Aguirre. Og...

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Du har helt rett - det er ingen Lynchstemning fordi det ikke er noen typisk Lynchfilm. Den kunne strengt talt ha vært laget av "hvem som helst". Imotsetning til den post-modernistiske filmen Lynch er kjent for, så er Elephant Man langt mer human og jordnær. Det er en ren og skjær dramafilm som spiller på John Merricks lidelse og urettferdigheten han opplever. Det er en svært enkel film, hvor vi utgangspunktet ser på John som ubehagelig å se på, men etterhvert som vi blir kjent med han, så klarer vi å se utenom hans disfigurerte yttre og setter pris på personen. Liker du ikke filmen, så får det være. Film må ikke være komplisert for å være bra veitu.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...