co2 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Den er klart noe tyngre og leverer et noe mer vanskelig tema, alderdom og død. Samtidig er det ikke så ofte humoristiske innslag, selv om disse kan være ganske gode. På den annen side har filmen også et oppløftende budskap og gode scener. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Ja, okei. Men, da forsøker jeg å ta meg tid til å få sett den i løpet av de tidlige morgentimer. Blir spennende å se hva for en film det er. Endret 9. november 2009 av Señor Bukkake Lenke til kommentar
Olum Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ikke siden jeg så Free Willy som 12-åring eller The Iron Giant som enda yngre har en film fått meg til å felle tårer... før nå. Filmen som klarte det var The Elephant Man. Makan til vakre saker. Stemningsfullt, storslagent, grusomt, vakkert og trist på en gang. I den siste scenen hvor John legger seg ned for å sove "som et vanlig menneske" samtidig som Adagio for Strings spilte, var det ikke bare en tåre som rant. Fikk tømt øynene litt nå. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ikke siden jeg så Free Willy som 12-åring eller The Iron Giant som enda yngre har en film fått meg til å felle tårer... før nå. Filmen som klarte det var The Elephant Man. Makan til vakre saker. Stemningsfullt, storslagent, grusomt, vakkert og trist på en gang. I den siste scenen hvor John legger seg ned for å sove "som et vanlig menneske" samtidig som Adagio for Strings spilte, var det ikke bare en tåre som rant. Fikk tømt øynene litt nå. Tror den kan famle opp på 10ern ved neste gjensyn. Eraserhead er fortsatt min Lynch favoritt men den er faen ikke langt bak. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Den landet på 10/10 hos meg. Må få sett Eraserhead nå. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Må få sett Eraserhead nå. Ganske annen type film. Men bedre stemning finner man sjelden i en film. Helt king, bare spørr Infenso. edit: har faktisk begge i topp 25'en min (sig.) ikke verst, Lynch. Endret 9. november 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
Bikkebakke Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Den landet på 10/10 hos meg. Må få sett Eraserhead nå. Såg den nyleg eg òg, den fekk 9/10 av meg. Storslagen film. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Må få sett Eraserhead nå. Ganske annen type film. Men bedre stemning finner man sjelden i en film. Helt king, bare spørr Infenso. edit: har faktisk begge i topp 25'en min (sig.) ikke verst, Lynch. Jeg må levere inn en analyse av Eraserhead før jul Verdens vanskeligste norskoppgave mon tro? Og du må forresten sette deg ned med Lost Highway snart. Og Aguirre. Og... Endret 9. november 2009 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Norsk er ofte et synsefag, så det går sikkert bra. Endret 9. november 2009 av Hyperio Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Seff. Når jeg nevner at filmen er avant-garde slipper jeg all grundig tolking, så analysen burde gå greit. Å sammenligne den med The Straight Story derimot... Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 The Elephant Man gjorde inntrykk på meg som barn.. Kanskje på tide med et gjensyn. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg ble faktisk utrolig skuffet over The Elephant Man. Ser ikke det store som den liksom skal inneholde. Er det det åpenbare om å ikke dømme noen før man vet hva man snakker om? Om å ikke ha fordommer? Hvis det bare er det er jeg som sagt skuffet. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Må filmen ha et dypt budskap for å være bra? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Nei, men hva er det da som gjør den bra? Hvis det er den kjente Lynch-stemningen, så synes jeg den også var fraværende. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Han er bare så jævla ensom, med mye godt inne i seg.. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Du har helt rett - det er ingen Lynchstemning fordi det ikke er noen typisk Lynchfilm. Den kunne strengt talt ha vært laget av "hvem som helst". Imotsetning til den post-modernistiske filmen Lynch er kjent for, så er Elephant Man langt mer human og jordnær. Det er en ren og skjær dramafilm som spiller på John Merricks lidelse og urettferdigheten han opplever. Det er en svært enkel film, hvor vi utgangspunktet ser på John som ubehagelig å se på, men etterhvert som vi blir kjent med han, så klarer vi å se utenom hans disfigurerte yttre og setter pris på personen. Liker du ikke filmen, så får det være. Film må ikke være komplisert for å være bra veitu. Endret 10. november 2009 av tjalla Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Nei, det er greit nok, jeg må jo ikke like den. Den traff meg vel bare ikke så hardt. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Og du må forresten sette deg ned med Lost Highway snart. Og Aguirre. Og... Jo jo. Okei. Deal. Lover du å se mer Hitchockc da? ..Så du ikke North by Northwest for litt sia, btw? Hva syntes du? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg må levere inn en analyse av Eraserhead før jul Verdens vanskeligste norskoppgave mon tro? Så lenge du klarer å begrunne valgene dine i analysen er det ingenting som er rikitg og galt. Du må bare begrunne det du sier ut ifra noe i filmen. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Herregud så lat jeg føler meg nå. Jeg ringte jobben og fortalte at jeg fremdeles ikke er frisk slik at jeg kan se flere filmer i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå