Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går en polsk svart-hvitt-thrillerdrama fra 1805 om borgerkrigen i Sibir på Cinemateket. Budsjettet var på 15 rubler og regissøren tok en del "shrapnel" til hodet under krigen, men hovedpersonen (utrolig velspilt av eselet "Manny")  viser en utrolig evne til å uttrykke fortvilelsen den tidens arbeiderklasse opplevde gjennom snøft og knegg. Den har bare en stemme på IMDb, men Njål forsikrer meg om at da han så premieren i en skitten Uzbekistansk kjeller så var publikum helt stumme av begeistring.

Skal jeg bestille to billetter eller?

8193152[/snapback]

Det har jeg da slett ikke sagt, du vet godt at filmen ble miskjent den gangen, få eller ingen forstod den.

Det var først i intellektuelle miljøer i Berlin på '60-tallet at man forstod betydningen av det vare kjærlighetsforholdet mellom Manny og traktorbabushkaen Olga, og filmen ble hyldet som et mesterverk.

Den franske regissøren Robert Bresson var også tidlig ute med å hylde filmen, han har aldri prøvd å skjule at hans film Au hasard Balthazar var sterkt inspirert av kjærlighetsforholdet Manny/Olga (han byttet dog middelaldrende traktorbabushka med mer uskylidig fransk ungpike, og tonet ned/forandret handling og samkvem).

Filmen hadde absolutt vært verdt et gjensyn, slutten er jo gripende:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Manny sendes til lim-produksjon,:

post-24892-1174418716_thumb.jpg

Olga er utrøstelig:

post-24892-1174418747_thumb.jpg

og lever ut livet i ensomhet på gården:

post-24892-1174418802_thumb.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar
POTC har alt. Eventyr, gode skuespillere, humor og ikke minst en helt rå theme.

En film som gjør livet til ungene mine ekstra gøy og som krydrer det med fantasi slik Indiana Jones og Star wars gjorde for meg når jeg var ung. Slike filmer er viktigere enn alt annet i filmverdenen.

Jeg må lære meg å spille gitar...

http://www.youtube.com/watch?v=VkkLfWsLpwc

8197814[/snapback]

Veldig bra! :D

Lenke til kommentar
Pirates of the Caribbean: At the Worlds End-trailer ute. Hva tror folket?

8197048[/snapback]

Gleder meg noe sinnsykt til den kommer. Får håpe den klarer å følge opp der hvor de to andre filmene slapp, noe jeg er rimelig sikker på at den kommer til å gjøre... :yes:

Men nå skal jeg snart se American History X...

Bare det hersens Dansefeber programmet kan slutte snart så jeg får tven... :wallbash:

Endret av _Zero
Lenke til kommentar
During pre-production, Pitt and Aronofsky were having major creative differences, so Pitt left to film Troy (2004) instead and the film was shut down.
When the first version of the script was shelved and production was halted Aronofsky rewrote the script and re-envisioned the film.

Antageligvis noe sånt. Hvem vet? Den er så mye mer enn manuset, det er umulig å forestille seg det jeg har sett basert på ord, så antageligvis handlet det kun om å ikke vite hva man gikk til.

Jeg skjelver enda.

Lenke til kommentar

The Fountain er har jeg faktisk skrudd ned forventningene til ganske kraftig etter at jeg så traileren, men det kan jo faktisk være en god ting har jeg funnet ut.

Men hvis dette er en nye 2001 i SteffyPants bok, så bør jeg kanskje ha puta klar under den første titten ;)

Lenke til kommentar

50% på RT, 7,8 på IMdB og Steffyboy og LarsP roser den opp i skyene. Nja, da er jeg skeptisk til The Fountain. Spesielt om de er i tvil om filmen er bedre enn de oppskrytte Bladerunner og 2001 (slapp av nå, min smak som erfaringsmessig er forskjellig fra pompel og pilt. Bladibladiblah).

The Fountain virker jo som noe som ville tiltalt meg, men nå ble jeg bare skeptisk. Håper jeg ender på elsk siden, er kjedelig å ikke like en film. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...