Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter og ser på Children of Men på BD, og plutselig hører jeg Michael Caine si "And in 2008, along came the flu pandemic." Det var et lite WTF-øyeblikk, ikke mye de bommet med der.

Tenkte det samme. Noe mer imponerende er den vannvittig lange non stop scena der Clive Owen flykter unna mens det kriges og jævles i bakgrunnen. Helt insant bra.

Lenke til kommentar
Skjønner fint hvorfor du mener dette, men for meg er det helt umulig.

Det er ikke umulig å holde forventningene og fordommene nede på et minimumsnivå, eller strekke seg mot dette målet.

 

Altså jeg er ikke helt blank når det gjelder Festen, jeg vet jo hvordan kritikk den har fått, så jeg bare ville vite hva andre på forumet her mener.

De færreste er helt blanke når det gjelder nesten en hvilken som helst film (man får raskt inntrykk av en film via tittel, omslag, de første minuttene osv). Hvis du har fått vite hva slags kritikk den har fått, er ikke dette en automatisk grunn til å vite hva mange andre mener. Det beste er å se den og gjøre opp din egen mening, før den blir influert og styrt av eksterne krefter. Et godt eksempel på dette var at jeg så Twilight før jeg leste all klaginga og hatet rettet mot den. Det er jeg veldig, veldig glad for :)

Lenke til kommentar

Men da gjenstår problemet om hvordan man i det hele tatt skal finne ut om nye filmer og liknende. Jeg leser aldri anmeldelser av filmer før jeg ser dem, men klarer likevel å få med meg de fleste nye filmer av interesse. Grunnen til dette er for eksempel langvarig observasjon av forumdiskusjoner og nyheter. Hvis en ny film blir nevnt ofte, er det vel egentlig bare å dra og se den for min del. Jeg blir sjelden skuffa over en film uansett, så det er ingen fare for å kaste bort penger eller liknende. Andre grunner til å oppsøke en ny, forholdsvis ukjent film er titler, plakater, noen få skjermbilder, litt informasjon om handling/tema og liknende som er vanskelig å ikke snappe opp rundt omkring på nettsider, filmmagasiner og så videre. Det gjelder å ikke aktivt gå inn for å vite alt om en film før man ser den, og på denne måten har jeg fått mange gledelige opplevelser som kanskje ellers ville blitt tolket negativt hvis forhåndsinntrykket var preget av endeløs skryt eller omvendt.

 

Noen av de samme prinsippene kan også overføres til filmer som allerede er gitt ut.

Lenke til kommentar

Jeg kikker ofte innom movietrailers.com for å se etter nye trailere. Ser trailern kul ut, blir jeg litt hypa til filmen skal komme og ser den. Er ikke så vanskelig. Ingen vits å planlegge i hue og rævva bare for å se en film, gjøre masse research for å sjekke om det er verdt tida di. 2 timer er ikke allverden uansett om du mister dem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Trailere unngår jeg så langt det lar seg gjøre (litt vanskelig under kinobesøk). Liker dem ikke. Enten får de filmen til å fremstå som noe den ikke er (og dermed blir man skuffet), ellers hyper den opp filmen til det uoppnåelig (og dermed blir man skuffet). Jeg prøver å se på dem med et åpent sinn på kino, men syns som regel de er altfor spoilende og følger den samme retoriske oppskriften om og om igjen. Så trailerne til Julie & Julia og Brutte omfavnelser i går. Førstnevnte fikk filmen til å fremstå som en klisjéfylt og lite morsom komedie, mens den andre var faktisk ikke så verst (Almadóvar, vøtt). Allikevel: Jeg foretrekker en trailerfri verden (i det minste til jeg har sett filmen, da kan det være greit å se dem for å se hva produsentene ønsket å fremstille filmen som).

Lenke til kommentar

Da er vi noget motsatt, jeg så meg ihjel på trailerne til LOTR og Star Wars ep1 2 og 3.

Hypen ble bare max for min del da. OJ IDAG KOMMER EN NY LOTR-TRAILER AWESOMEEEEEEEEE!!! Kjøpte tilogmed et Nemi-blad bare fordi det hadde en CD med alle trailerne samlet på, siden jeg ikke hadde bredbånd der jeg bodde.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Lillesøster på 25 gnåler om Twilight er så bra..og bøkene som er ENDA bedre. Hun insisterer på at jeg skal lese første boka, myyye bedre enn filmene. Det er sikkert sant også. Hun holdt på med fjerde boka sist hun var her nede. Men jeg har liksom en sperre i hodet mot å se sånne ting.

 

Hver gang jeg leser om Dirty Dancing f.eks., er det jenter som sier "Jeg har sett filmen 2000 ganger og grått like mye hver gang".

Det høres IKKE ut som meg..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Lillesøster på 25 gnåler om Twilight er så bra..og bøkene som er ENDA bedre. Hun insisterer på at jeg skal lese første boka, myyye bedre enn filmene. Det er sikkert sant også. Hun holdt på med fjerde boka sist hun var her nede. Men jeg har liksom en sperre i hodet mot å se sånne ting.

 

Hver gang jeg leser om Dirty Dancing f.eks., er det jenter som sier "Jeg har sett filmen 2000 ganger og grått like mye hver gang".

Det høres IKKE ut som meg..

Her har vi jo praktgrunnene til å unngå forhåndsinntrykk ^^

 

Twillight-filmene\bøkerne er og forblir for unge kvinner.

La oss menn se på Chuck Norris og Sly.

Dama mi likte ikke Twilight, men det gjorde jeg. Jeg har herved falsifisert påstanden din. Jeg liker forøvrig filmene til Chuck og Sly også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Finnes unntak i alt her i verden, påstand still stands.

sa heller ei ALLE kvinner og ALLE menn.

 

Min teori om at twillight-serien ble skrevet myntet på unge kvinner holder vann enn så lenge.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Hvorfor holder din teori vann? Du må gjerne komme med noen eksempler...

 

Jeg tror du tar feil i dine grove antakelser og generaliseringer. Det er fullt mulig at markedsføringen bak filmen ble rettet mot unge kvinner, men det betyr ikke at filmen "er og forblir for unge kvinner". Mitt tips til deg er å foreta resepsjonsstudier slik at du kan få litt kjøtt på beinet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...