Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen her som har vært inne på et maskinrom (kino)?

 

Jeg så District 9 i går. For å være ærlig likte jeg den ikke noe særlig. Ikke fordi den var dårlig, men fordi den ikke var helt min type film. Dramaturgien var kreativ, men jeg visste ikke helt når jeg skulle le eller rynke på nesa. Hovedkarakteren irriterte vettet av meg. Det gjorde vel egentlig hele menneskeheten, når jeg tenker meg om. Men jeg likte sluttscenen. Den var ganske pen.

 

Ja, jeg har vel vært det... var kinomaskinist i militæret. Har forøvrig sett maskinrommene på Saga i Oslo i detalj, siden jeg var med og lagde en minidokumentar derfra en gang for lenge siden.

 

Er akkurat hjemme igjen fra District 9 nå, og må si meg uenig - det er f**n meg en av de beste filmene jeg har sett på lenge! Sammen med Inglorious Basterds er dette min beste kinoopplevelse på lenge! :D

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan filmer som Transformers kan ha et så latterlig stort budsjett? 200 millioner dollar?? Hva er det som koster SÅ mye?

Du må også huske på det svære apparatet som brukes for å produsere filmer av den størrelsesorden. Det er mange mennesker som skal lønnes; skuespillere, regissør, produksjonsfolk, markedsføringsteam, crew og manusforfatter. Under innspilling bruker de massevis av utstyr som ikke er helt billig. Det er i visse scener noen hundre statister som skal lønnes og ha mat tiden de er på settet, selv om dette ikke er store utbetalinger per pers blir det litt når man tenker på hvor mange de er og hvis det er mange slike scener i en film. De skal kjøpe primetime reklamer på TV, i aviser, på nett og i blader i land rundt hele verden.

 

Jeg skjønner godt at de største filmene har monsterbudsjett.

Lenke til kommentar

Også i rendering av slik grafikk er det ikke 2 Intel Quad-core maskiner som står og trøkker ut grafikk. Det er snakk om hele fabrikker (rendering farms) med maskiner som renderer hele døgnet. Koster å leie slikt. Også skal jo stjernene ha sinnssyke lønninger også ellers streiker de.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Joda, filmen var grei nok, men enkelte ting trakk opplevelsen ned, cf manglende realisme i snikskyttersekvensen.

 

Snikskyttersekvensen trakk for meg filmen opp. Hva som er militærstrategisk korrekt eller ikke er irrelevant når en slik scene får hjertet til å pumpe like fort som det turret-scenen i Aliens klarte. Og slike scener var det mange av i den filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...