magnusbe Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Skudd i mørket: Noen her som kan anbefale kinoer i Montreal? Finnes det filmklubber her? Eg sende ein epost til ein ven av meg i Montreal. Han er iaf svært filminteressert, så eg reknar med han kan koma med nokre tips. Fekk eit heftig svar... Sure, a pleasure Actually the World Film Festival is about to begin - it takes place at a number of downtown cinemas, and if your friend wants to see the most beautiful cinema in Montreal (not saying much perhaps by Norwegian standards, i dunno), he should try and see anything at Cinema Imperial. The WFF's schedule should be online somewhere on their site (http://www.ffm-montreal.org/en_index.html) if not they are giving it away downtown all over. Later in the fall (October?) there will be the Festival du Nouveau Cinema, and then after that in December the Documentary Film Festival, both obligatory to check out. Someplace in there (late November?) is Image et Nation, the lesbigaybitrans festival. The scifi/horror festival (Fantasia) was in July, so too late for that. For a while the quebec government was trying to put the World Film Festival out of business (it is run by an eccentric guy who issues press releases accusing them of stalinism) so they were funding random competing film festivals throughout the fall, but that seems to be over with now. Cinemas here tend to be either French or English, so i'm assuming your friend is interested in the latter. The best repertory cinema - in fact perhaps the only one left - the Cinema de Parc (http://www.cinemaduparc.com/english/homeen.html). The only other anglo cinema in the city where you're likely to see some variety in your movies, i.e. the odd film not from the u.s.a., is the AMC forum, so-named because it is in the old Montreal Forum, the hockey stadium for decades. It is by Atwater metro. In the outlying regions (i.e. you need a car if you don't live there) is the Guzzo chain, which i hate (lousy food, and they refuse to give you water to drink, even tap water, unless you pay!), but they do have both english and french movies AND at least one of their cinemas (Spheretech) also often has Arab films. In terms of cheap movies, the dollar cinema in cote-des-neiges by metro Namur shows films a few weeks/months old for $2 admission, and drinks and food are a buck. Even better, it is real food not the regular crap, i.e. you can get samosas and jamaican patties. and if your friend likes Indian food he should also eat at Pushaps (5195 Pare) while he is in the area. It's vegetarian, greasy, and pretty much the only thing they serve is a thali, but it is probably the best and cheapest indian food outside of Parc Ex neighbourhood. Apart from that, if you want a BIG experience with blaring sound and i believe vibrating seats, what used to be Paramount and is now Cinema Banque Scotia Montreal (yes, the bank bought the cinema and renamed it) is the place to go. Super-expensive, but cheap on Tuesdays. Movie selection is pretty much only blockbuster hollywood stuff, BUT i think they also have an imax screen so sometimes show nature movies specially shot for that. Politically, Concordia university in town has the biggest Cinema Politica in the country. It is normally every monday i think, and won't have started yet... likewise at Concordia there is the Subversive Cinema series that was started last year i think, but i'm not sure if it will be happening again this year... if he is interested in that the place to call is qpirg concordia 514-848-7585 Online the best place to look for what is showing when and where is cinemamontreal: http://www.cinemamontreal.com/eng You may also want to mention to your friend that the Montreal Mirror and Hour magazine (both free entertainment weeklies, "progressive") run "contests" every week for free movie tickets. You just have to send an email, sometimes a letter, and in my experience one wins over 50% of the time. It's basically a promo thing because when a movie is premiering the really don't want empty seats in the cinema. If your friend wants a similar lowdown on French cinemas, let me know, though it will take me a little longer as i only ever normally see movies with my husband and he finds it hard work dealing with French movies unless there are subtitles. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Wow, tusen takk! Leser det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nå er et no country for old men. *gledeseg* Lenke til kommentar
Valeit Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jul i Blåfjell er blitt en spillefilm og har kostet 22 millioner kroner, noe som er litt imponerende for norsk film. Det er må vel bli en juleslager for ungene. Selv håper den selvfølgelig blir like sjarmerende som serien. Lenke til kommentar
Prinz Poldi Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Var og så Inglorious Basterds igår, og koste meg glugg ihjæl. Mange veldig gode scener, som åpningsscenen, når Shosanna treffer Lando for andre gang og brenningen av kinoen. Jeg lo også veldig av italiener-scenen. Min humor. Det var også tydelig at det var et Tarantino-verk, med lange dialoger og mannefall. Kanonbra film. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Gode scener du nevner der, men de var ganske forutsigbare. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Gode scener du nevner der, men de var ganske forutsigbare. So what? Det er det strengt talt reisen til målet som er spennende, ikke målet i seg selv. Endret 24. august 2009 av tjalla Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Synes barkjellerscenen kanskje var den sterkeste. Tarantino bare bygger og bygger, og du veit det kan smelle når som helst. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Hyperio: Oi, den hadde jeg ikke ventet. Så uforutsigbart og spennende. Hvordan skal jeg tolke den? DoktorBacon: Ja, og det er så herlig når det først smeller fordi volden er så overveldende og brutal. Love it! Likte godt den unge gestapisten hvor jeg fikk skikkelig Ørneredetvibber. Endret 24. august 2009 av tjalla Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Synes barkjellerscenen kanskje var den sterkeste. Tarantino bare bygger og bygger, og du veit det kan smelle når som helst. Og det gjorde det søren meg og. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hmmm.. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Som teasere flest så sier jo den strengt tatt ikke så mye, men ettersom jeg har vært keen på å se Nolan lage en sci-fi helt siden Memento så kan jeg ikke si at forventningene mine har blitt mindre. Blir nok en ny, mørk mindfuck med bred appell vil jeg tro. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Nolan! Ny film! DiCaprio! Awesome! [sNIP] Kunne du spurt han/henne om jeg kan få en epost eller annet? Skulle gjerne visst om f.eks AMC Forum 22 viser med engelsk tale. Men, tusen takk! Endret 25. august 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hmmm.. *YOUTUBE* Hmm.. kan dette bli noe bra eller blir det en overdreven film som ikke er nytenkende som bare følger opp gamle klisjér? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hmmm.. Nå er jeg usikker på hva "The crime scene is your mind" betyr, men det gir 1984-assosiasjoner til "thought crime", og hvis filmen handler om et samfunn hvor noe slikt skjer så kan det bli kos. Interessant teaser iallefall. Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Har mulighet til å se disse tre filmene på fredag: Rottenetter, Brutte omfavnelser og Land of the Lost. Skal tydeligvis være førpremierer. Noen som har hørt noe bra om disse filmene ? Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Almodóvars Broken Embraces skal være bra, Land of the Lost skal være ok, mens Rottenetter har jeg ikke hørt noe om. Er det Cinema Neufs filmnatt det er snakk om her? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hadde utvilsomt valgt Rottenetter men om du liker Almodóvar så er vel Brutte omfavnelser veien å gå. Land of the Losts imdb har jeg ikke hørt om men ratingen snakker for seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå