Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så District 9 idag.

Det hadde alt: action, følelser, drama, vendinger, karakterer man blir glad i; alt en science fiction fan kan drømme om. Alt føltes å ha en hensikt. Jeg oppfordrer alle til å se den når den kommer på det norske lerretet.

Såg den i går, og må si meg enig i det du sier her :) Fantastisk film, anbefales :)

Lenke til kommentar
Hvem har påstått av at original film nødvendigvis er en god film? Det er du som avfeier at filmene er originale. Syns du er litt for god til å dra inn spørsmål som egentlig ikke har noe med diskusjonen å gjøre.

Her har du en god anmeldelse jeg vil si meg helt enig i.

EDIT: Jeg stoppet å lese anmeldelsen du linket til da han gikk løs på quarter-pounder-dialogen i Pulp Fiction.

Hadde du lest videre hadde du sett at han faktisk ikke var kritisk til den. Her er uttalelsen i full kontekst.

"Now, it is misleading to complain about boredom, when we all know how Tarantino can alchemise this into something special. In Pulp Fiction two hitmen famously put the exciting business of murder on hold while they discussed dull things like what Europeans call a quarter-pounder. But there the ostensible banality was sexy, funny and above all intentional, and the director could in any case turn the action on a sixpence into something thrilling or horrifying whenever and wherever he felt like it."

EDIT: Jeg stoppet å lese anmeldelsen du linket til da han gikk løs på quarter-pounder-dialogen i Pulp Fiction.

Å nei? For den dialogen er jo VIRKELIG glup! Kjempe bra dialog.

Hvorfor må dialog nødvendigvis være "intelligent" for å være bra? Er det snakk om en film som utgir seg for å være seriøs og skal ta for seg dypere temaer så hadde det selvfølgelig vært malplassert med et stykke dialog som quarter-pounder-dialogen, men det har jo aldri Pulp Fiction gjort heller. Du må ta den på sine egne premisser, det er ren underholdning og atpåtil ren underholdning av den mindre intelligente sorten, men det er uintelligent underholdning gjort på en intelligent og elegant måte. Dialog trenger ikke være banebrytende intelligent for å være god, den trenger bare fungere bra med filmets underliggende premiss.

Lenke til kommentar
Hvorfor må dialog nødvendigvis være "intelligent" for å være bra? Er det snakk om en film som utgir seg for å være seriøs og skal ta for seg dypere temaer så hadde det selvfølgelig vært malplassert med et stykke dialog som quarter-pounder-dialogen, men det har jo aldri Pulp Fiction gjort heller. Du må ta den på sine egne premisser, det er ren underholdning og atpåtil ren underholdning av den mindre intelligente sorten, men det er uintelligent underholdning gjort på en intelligent og elegant måte. Dialog trenger ikke være banebrytende intelligent for å være god, den trenger bare fungere bra med filmets underliggende premiss.

Det er forskjell på at en dialog er intelligent i den forstand at den er konstaterende, og at den er vittig plassert. Denne dialogen prøver å fremstå som smart og tenkende, men temaet er helt latterlig, noe som automatisk får det til å virke selvhøytidelig. Dette med plasseringen og relevansen i forhold til oppfølgende scene skal jeg innrømme er en fin en, men den er ikke mer enn et vanlig frampek gjort på en litt overkreativ måte. Sam Jackson ødelegger også en del av monologen. Han "spiller", om du skjønner hva jeg mener.

Nei, en dialog må være drivende, godt fremført, og må ikke minst underholde, som du nettopp sa. Men akkurat denne scenen blir ødelagt av det jeg har beskrevet. Men dette er for min del altså. Travolta gjør en jævla god jobb tho'!

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar
"Denne dialogen prøver å fremstå som smart og tenkende, men temaet er helt latterlig, noe som automatisk får det til å virke selvhøytidelig."

Dette virker som oppskriften på at noe skal oppfattes som svært lite selvhøytidelig.

Åja? For det er så uselvhøytydelig å føle seg smart når man ikke er det?

Og hva er det med at når vi svarer, så unnlater vi å svare på alt bortsett fra en setning som dermed kommer ut av kontekst av den grunn?

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar
"Denne dialogen prøver å fremstå som smart og tenkende, men temaet er helt latterlig, noe som automatisk får det til å virke selvhøytidelig."

Dette virker som oppskriften på at noe skal oppfattes som svært lite selvhøytidelig.

Åja? For det er så uselvhøytydelig å føle seg smart når man ikke er det?

Og hva er det med at når vi svarer, så unnlater vi å svare på alt bortsett fra en setning som dermed kommer ut av kontekst av den grunn?

Fordi jeg deltar ikke i en diskusjon med deg, jeg påpeker bare absurditeten i argumentasjonen din. Jeg tror du antar litt for mye om filmskaperen, og kanskje ikke ser intensjonene hans. Det er grunnen til at det alle andre oppfatter som ironisk og lite høytidelig tar du som gravalvorlig - og derfor fremstår det for deg som idiotisk. Jeg forstår hvorfor du tenker sånn, jeg er bare 100% sikker på at du tar dønn feil.

Lenke til kommentar
Nirvana: Du sparker deg bak så det suser. Jo mer du forklarer desto mer dummere blir det.

Hysj, let him do his thang... dette er jo underholdning på høyt nivå! :thumbup:

Nømmen unnskyld gutten min. Sorry at jeg dummer meg ut. Eller; sorry for at jeg ikke er LIKE begeistret for Tarantino, og at alle er så jævla tette i huet at de blokkerer fullstendig når jeg kommer med argumenter.

Edit: Jackie Chan fanboy!

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...