Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jau, men det kunne vært verre, den kunne ha blitt ignorert totalt i stedet for å komme på egen bonus-DvD senere.

 

Det jeg elsker ved Watchmen, er hvordan alle karakterene kan tolkes psykologiskt sett på utallige måter, det er ikke noe "ondt/godt" ved de.

Akkurat når du tror at noen er onde, gjør de en god gjerning, og når du lures til å tro at de er snille, gjør de noe egoistisk, akkurat slik mennesker faktisk er.

Det er skildret på en fantastisk måte i boka, og jeg synes det er flott at de tok seg tiden til å forklare karakterenes bakgrunns-historier i filmen.

 

For ikke å snakke om den underliggende sorte humoren som gjennomsyrer hele historien, hvor sykt absurd alt det som skjer i boka og filmen egentlig er.

Herlig satire fra Alan Moore dette.

 

Akkurat de beste scenen i åpnings-scenen iallefall, må være der hippie-jenta stikker blomsten inn i geværløpet, og der Castro og Khrutsjev (eller hvem det skal være, husker ikke) står ved siden av hverandre foran en militær-oppstilling, og man hører Dylan mjeldre "Times are a changin'".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror faktisk ikke Hans Zimmer musikk ville ha passet i filmen, når vi tenker på hva budskapet er, og hva egentlig filmen kommer av, hva Alan Moore tenkte når han skrev manuset til boka.

Det er meningen at alt skal være "cheesy", hadde jeg hørt noe alla The Dark Knight inni der, eller tung treg metall, ville det bare blitt helt feil.

 

Hvorfor det, egentlig? Synes enkelte av sangene ikke passet inn i det hele tatt, og hadde tatt litt Zimmer-strykere anyday. Dylan-introen er derimot helt herlig.

 

 

Begrunnelsen min står jo i sitatet ditt, jeg synes med tanke på hva Alan Moore ville med boka at det ville blitt rett og slett idiotiskt å ha svære vanvittige klassiske instrument-sett som skal prøve å få det som skjer til å se ut som noe spektakulært og heltemodig i sin "old-schoolness".

 

Jimi Hendrix, Dylan og den øvrige musikken passer til tidsalderen i filmen for min del.

Alt som ble forbindet med 60-80tallet er jo forsterket gange 100 i filmen, og hvilket bedre soundtrack kan man da ha enn fra "fri-tenkere" og "hippier"?

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Cloverfield(Forøvrig en kul film) må nå vike for den verste filmen du kan se når du er fyllesyk. Fikk endelig karret meg til å se Drag Me To Hell og den overtar førsteplassen soleklart. Selve filmen var råkul, og jeg regner med det var meningen at vi tilskuere skulle gå gjennom samme tortur som Christine gjør i filmen.

 

Men:

Ikke bare hadde filmen et av de mest ubehagelige lydbildene jeg har opplevd, med skjærende skrik og ørtogførti skvettemomenter, men Eldorado hadde i tillegg bestemt seg for å teste hvor høyt anlegget var i stand til å spille, noe som til tider tok fokuset mitt bort fra selve filmen. Jeg har aldri opplevd at en kino har pumpet opp volumet så høyt.

 

Igjen, kul film. Men føles ut som jeg er voldtatt i ørene.

Lenke til kommentar

Har ikke vært i Eldorado på mange år, men å skru opp lyden så mye er unødvendig. Er vel en grunn til at kompisen min aldri vil dit mere. Skal jo ikke føles som du har vært på rockekonsert etter kinoen, med mindre du så Iron Maiden sin Flight 666 på kino, da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Once Upon A Time In The West, av samme regissør som Clint-filmene du nettopp så. Denne har dog ikke Clint på rollelisten, men en nesten like tøff Charles Bronson. Once Upon A Time In The West er like solid og storslagen som The Good, the Bad and the Ugly (sattan ta lange filmtitler!), og ligner veldig på mange måter (en sakte, oppbyggende begynnelse, mystiske hovedroller, revolver-pangpang osv. Har enda ikke sett de to første Dollar-filmene, men det varer ikke lenge før de endrer status som usett til sett.

Ps. Du får kanskje mer respons ang. anbefalninger om du poster i Anbefalingstråden.

Endret av Spetz
Lenke til kommentar
Ble ganske interessert, og fulgte godt med. Tror jeg nok kommer til å like denne serien, bare håper det ikke daffer ned etterhvert :)

 

Sesong 1 er knall, hvor den blir bedre for hver episode før sesongavslutningen blir litt... antiklimaks. Så har den vel slitt endel etter det, sesong 3 klarte å få tilbake litt av entusiasmen min for showet, før den ble effektivt kverket mot slutten (anmeldte den her). Men har vel fortsatt et snevert håp om at det skal ta seg opp igjen, men så er jeg jo også kjent for å være godtroende...

 

 

Watchmen er ikke storslagent på andre vis enn at den slår til med tidenes dårligst valgte filmmusikk, og tidenes kleineste filmatiserte sex-scene.

 

Musikkvalget til den sex-scenen kunne ikke vært bedre. Tok du satiren i den scenen? Og hvorfor den låten ble valgt? :)

Lenke til kommentar
Watchmen er ikke storslagent på andre vis enn at den slår til med tidenes dårligst valgte filmmusikk, og tidenes kleineste filmatiserte sex-scene.

 

Synes du den introen de hadde satt sammen med Bob Dylan (The Times They Are A Changing) var upassende?

 

Du er langt fra den eneste som setter fingeren på dette, men er det virkelig noen annen film som har så "friske" og forskjellige musikkvalg?

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Whoh, da var A fistful of dollars, For a few dollars more og The good, the bad and the ugly sett, satan hvor barsk Clint var i filmene. Har Hang 'em high er og, men den skal sees senre. Noen som har noen andre gode western-filmer å anbefale?

Som alle andre sier: Once Upon A Time In The West

 

Ellers anbefaler jeg The Ox-Bow Incident og The Man Who Shot Liberty Valance. Dette er rene westerns, og ikke spaghetti-western som dollar-trilogien.

Lenke til kommentar
Watchmen er ikke storslagent på andre vis enn at den slår til med tidenes dårligst valgte filmmusikk, og tidenes kleineste filmatiserte sex-scene.

 

Musikkvalget til den sex-scenen kunne ikke vært bedre. Tok du satiren i den scenen? Og hvorfor den låten ble valgt? :)

Jeg tok neppe satiren i scenen, for meg virket den bare totalt meningsløs i den formen den ble presentert i. Du må gjerne opplyse meg om hva jeg gikk glipp av. :)

Lenke til kommentar

Han virker jo til tider som en tilhenger av Anarkisme, så jo, forstår det synspunktet.

Men han er iallefall veltalende, og har veldig aktive meninger.

 

Edit: Med veltalende mener jeg at han ikke bare sier rett ut: "Dette er dritt, dette er fint, du er tiss og bæsj" osv, han snakker på en måte som tillater folk å føre en saklig diskusjon rundt uenigheter.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
Jeg tok neppe satiren i scenen, for meg virket den bare totalt meningsløs i den formen den ble presentert i. Du må gjerne opplyse meg om hva jeg gikk glipp av. :)

 

Altså, det er jo ei djupt tragisk scene, med to som får tenning av å ta på seg superheltdrakter. Det er ikkje meint å vera opphissande for tilskodaren, men... kleint? trist? tragisk?

 

Og med pseudosakrale Hallelujah som tonefylgje set ein det låge, lyststyrte opp mot noko høgare, ekte, andeleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...