Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

For min del så kan folk laste ned alle filmene som noensinne er laget for min del. Det er argumentene hvorfor de laster ned som gjør meg irritert.

Det er faen meg ikke en av dem (nesten ikke) som klarer å si at de gjør det for da slipper de å betale. Det er alltid en annen grunn, drm, det tar lang tid før filmen starter, jeg må se på anti-pirat reklamen osv osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som har PS3 er det jo mulig å legge filer over på den og se filmen på TV i god kvalitet.

Det går også an å streame, da slipper man å kopiere over filer. Eneste unntaket her for min del er HD-filmer, da vanlig Internett-kabel ikke taklet å streame dette uten lagging. HD-filmer er uansett rimelig uaktuelt å laste ned på grunn av trafikkbegrensninger på nettet her. Da er det bedre å kjøpe blu-ray, selv om det er plagsomt med menyer og dritt.

Lenke til kommentar

Kjøper alle filmer jeg vil ha i samlingen. Det hender imidlertid at jeg laster dem ned før de kommer ut på DVD/BD, fordi jeg ikke vil vente. Et annet eksempel er at jeg og kjæresten en lørdagskveld plutselig for lyst til å se en bestemt film som kanskje ikke står i hylla. Da er det veldig praktisk å kunne ha filmen i hånda gratis innen et par timer. Eller hvis kjæresten min bestemt vil se en film jeg nekter å betale for.

Kan med andre ord finne flere gode argumenter for nedlastning..

Lenke til kommentar
For min del så kan folk laste ned alle filmene som noensinne er laget for min del. Det er argumentene hvorfor de laster ned som gjør meg irritert.

Det er faen meg ikke en av dem (nesten ikke) som klarer å si at de gjør det for da slipper de å betale. Det er alltid en annen grunn, drm, det tar lang tid før filmen starter, jeg må se på anti-pirat reklamen osv osv...

Når jeg legger frem en så klar sak som jeg har gjort for hvorfor det er enklere å laste ned, og i tillegg har brukt titusener på DVDer, så burde du kanskje innse at det ikke er snakk om bortforklaringer men faktiske argumenter? En venn av meg skulle låne en DVD av meg i går men fikk ikke spilt den av fordi han ikke har sonefri DVD-spiller. Han lastet den heller ned. Det tok ham 5 minutter å laste ned med 20Mb-linjen og filmen begynte med en gang han trykket enter, ikke etter han hadde skippet forbi trailere, ventet på at alle copyright-skjermene var ferdig, fått høre at han "Wouldn't steal a car!", ventet på at menyen skulle vise 15 sekunder fra filmen og deretter trykket "Play movie".

Men selvsagt, det er veldig greit å se filmer uten å betale for dem. Problemet er jo at jeg liker å bruke pengene mine på film, så jeg skulle gjerne betalt for dem. Hvorfor gjør de det så vanskelig for oss?

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at hele argumentet mitt går i grus av at du kaller det sutring, men kanskje andre gjør det. Jeg reagerer på det ene minuttet fordi det er et totalt unødvendig minutt som jeg slipper ved å laste ned. Filmindustrien, sammen med enkelte mennesker her på forumet, virker ikke til å ha noen forståelse for hvordan man leverer et tilfredsstillende produkt. Det perfekte eksempelet er nettopp Manx, som hopper over alle de gode forslagene til hvordan gjøre kjøpt film til et bedre produkt, dytter fingrene i øret og roper "Dere vil ikke betale, dere vil ikke betale". Når filmselskap tenker på samme måte og nekter å høre på kundene, ikke vurderer andre forretningsmodeller (jeg mistenker at Apple ikke direkte angrer på iTunes) og fortsetter å kalle dem tyver så er det klart at de bare vil oppleve at kundene blir mer og mer distanserte, føler seg mer og mer ignorert og derfor har mindre og mindre problemer med å laste ned film fra internett.

Lenke til kommentar

Så hadde ikke det ene minuttet vært der så hadde du kjøpt flere dvd'er? Er minuttene dine så dyrebare? Jeg har selv ingen problemer med nedlasting og jeg laster stadig vekk ned musikk, spill og film av to grunner: 1) tilgjengelighet 2) produkt som ikke nødvendigvis er bra nok til å punge ut for men som jeg vil oppleve likevel. Jeg kjenner meg derimot overhodet ikke igjen det "infamøse minuttet" som skal være så ulidelig at folk tyr til andre metoder å få tilgang på produktet. Jeg ser derfor på argumentet som ren og skjær sutring. Det blir litt som å klage over at du fikk en potetgullpose som egentlig veide 299g kontra 300g som den egentlig skal veie.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Det jeg sier er at jeg hadde kjøpt mer film (ikke nødvendigvis flere DVDer) hvis filmen jeg lastet ned lovlig var like praktisk å laste ned, flytte og se som de jeg laster ned nå gratis. Jeg vet ikke hvorfor du henger deg opp i minuttet, det er helt klart ikke det som er problemet. Jeg har betalt for et produkt som er mer klønete og irriterende enn gratisproduktet - da er det klart at noe er galt. Jeg kjøper en DVD og får beskjed om at jeg ikke må laste ned - da er det klart at noe er galt. Det skal ikke mer til enn en quickstart-funksjon på alle DVDer som gjør at med en gang man legger i DVDen så kan man trykke en knapp og filmen begynner før det blir et vesentlig bedre produkt.

Lenke til kommentar
Filmindustrien, sammen med enkelte mennesker her på forumet, virker ikke til å ha noen forståelse for hvordan man leverer et tilfredsstillende produkt. Det perfekte eksempelet er nettopp Manx, som hopper over alle de gode forslagene til hvordan gjøre kjøpt film til et bedre produkt, dytter fingrene i øret og roper "Dere vil ikke betale, dere vil ikke betale".

Jepp sitter med to fingre godt plantet i hvert sitt øre. Når jeg må høre på alle argumente for hvorfor folk laster ned, når stort sett alle argumentene som vi sliter med er på grunn av nedlastningen som har blitt en helt grei måte å skaffe seg en film eller cd på.

Du snakker om et tilfredstillende produkt, hvis jeg skjønner riktig så er det et produkt som ikke har en dritt ekstra å by på kun bilde og lyd.

Hvorfor skal jeg sitte å betale ekstra for en digital copy som har blitt populært, nå er det jo heldigvis noen som også har begynt å hive med filmen på vanlig dvd også, fantasisk for det har jeg bruk for når jeg har f. eks kjøpt en BD. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er vi som kjøper film som har skylden for at ligger anti-pirat reklamer som man må hoppe over når filmen starter.

Hadde faktisk argumente vært for han man skulle ha fått et bedre produkt, ikke drive å slenge rundt med jeg laster ned på grunn av drm, anti-pirat reklame, huff de har lagt med en trailer som jeg må se. Og da snakker jeg om 99% av de som skal argumentere om hvorfor de gjør det.

Sikkert ikke sammenhengene i det hele tatt siden jeg har 80% av blikket på avsluttningen av Touren akkurat nå.

Lenke til kommentar

Ikke henge meg opp i minuttet? Det er jo som ifølge argumentasjonen din er ulempen med dvd. Hadde det ikke minuttet vært der så hadde du kjøpt mer, som du selv skriver. Problemet er som sagt for min del, at jeg ikke forstår at folk kan oppleve en dvd som knotete. Et par tastetrykk og man er i gang. Ei kan jeg forstå at folk reagerer voldsomt på anti-piracyreklamen - har enkelte blitt så hårsåre?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hadde faktisk argumente vært for han man skulle ha fått et bedre produkt, ikke drive å slenge rundt med jeg laster ned på grunn av drm, anti-pirat reklame, huff de har lagt med en trailer som jeg må se. Og da snakker jeg om 99% av de som skal argumentere om hvorfor de gjør det.

Dette er jo akkurat poenget. Hvis man sier at man laster ned pga DRM, anti-pirat-reklame, trailere og irriterende og trege menyer så sier man nettopp at man ønsker seg et bedre produkt, og det får man av å laste ned. Du har også et kjempegodt poeng med at det ikke er de som kjøper filmer som er grunnen til den "You wouldn't steal a car"-greien (som man ikke får spolt over), så hvorfor er det de (og med det mener jeg også meg selv, da jeg var og til en viss grad fortsatt er en ivrig DVD-kjøper) som blir straffet? Det er nettopp denne idiotiske tankegangen som gjør at industrien må endre måten de presenterer produktet på hvis de ønsker å få bukt med problemet.

Når jeg har kjøpt et produkt, slår det på og må se et et klipp som forteller meg at jeg ikke må laste ned så har det ingenting å si hvor kort tid det er, ett sekund er et sekund for mye.

Lenke til kommentar

Det er et irritasjonsmoment, og det er så lite som skal til fra utgiverens side for å gi oss et bedre produkt. Zodiac på bd var genial slik. Startet rett på filmen og viste anti-pirat-advarselen etter rulleteksten var over. Slik vil jeg ha det.

Lenke til kommentar
For de som har PS3 er det jo mulig å legge filer over på den og se filmen på TV i god kvalitet.

Det går også an å streame, da slipper man å kopiere over filer. Eneste unntaket her for min del er HD-filmer, da vanlig Internett-kabel ikke taklet å streame dette uten lagging.

Eksperimenter med mbps-cap. Om du kjører ps3mediaserver kan du knote med mye. 720p skal gå glatt med kabel.

Lenke til kommentar
Eksperimenter med mbps-cap. Om du kjører ps3mediaserver kan du knote med mye. 720p skal gå glatt med kabel.

Det er et godt forslag, men en HD-film er altfor stor i forhold til nytteverdien pr dags dato (for eksempel 15-20 GB pr film, når jeg har en harddisk på 1 TB). Jeg har faktisk en film i 720p, og den funker bra såvidt jeg har sett. Men jeg er stort sett på jakt etter 1080p hvis jeg først skal gå HD og derfor er blu-ray stort sett et godt alternativ i dag.

Lenke til kommentar
Dette er jo akkurat poenget. Hvis man sier at man laster ned pga DRM, anti-pirat-reklame, trailere og irriterende og trege menyer så sier man nettopp at man ønsker seg et bedre produkt, og det får man av å laste ned.

Men i godt over 90% (sikkert mye nærmere 100% enn 90%) så er jo det argumentet bare pissprat for å si det pent.

Hvorfor skal filmbransjen gi oss et bedre produkt når de som laster ned ikke er villige til faktisk å betale? Tror du virkelig de som laster ned film plutselig snur helt om hvis filmene ikke kommer med drm, a-p-r og disse irriterende menyene som mann kan velge lyd, kommentatorspor osv., den må du lengre ut på landet med. Da kommer det sikker bare noen ny argumenter for å laste ned...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...