Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Må snike inn ett lite IMDB spm vis det går greit, vis jeg skal endre bruker navnet mitt altså det som kommer når jeg poster i forumet må jeg endre E-mailen min også da? Prøvde å endre Username men det funket ikke kom bare opp der bare jeg kan se det selv..

 

Det er uproblematisk å endre brukernavn uten å endre e-post, jeg har gjort det to ganger selv. Hvorvidt du fortsatt har ditt gamle nick på forumet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var absolutt en interessant film, men historien er som du sier er litt "spesiell". Det hele var veldig åpent ved at mye av bakgrunnen for hva som skjedde i filmen måtte en selv finne ut av/tenke ut selv. Når jeg så filmen ble jeg derfor mer sittende å tenke på hvorfor og hva som akkurat hadde hendt, fremfor å konsentrere meg om hva som faktisk foregikk. Tror derfor filmen på mange måter vil være bedre andre gangen jeg ser den.

 

[Det skal nevnes av jeg var forholdsvis trøtt når jeg så filmen, forventet egentlig en ganske lettfattelig historie, "det er bare en tegnefilm", men den gang ei...].

Lenke til kommentar

Hehe, you and me both.

Det hjalp ikke så ufattelig mye for meg at jeg kun var 9 år eller noe slikt da jeg først så filmen, og da med ENGELSKE tekster.

Men jeg husker fortsatt hvor fengslet jeg ble av den første motorsykkel-scenen, og de vanvittig praktfulle natt-scenene i filmen

 

"The movie consists of 2,212 shots and 160,000 single pictures, 2-3 times more than usual, using 327 different colors (another record in animation film), 50 of which were exclusively created for the film. The reason for this statistic is that most of the movie takes place at night, a setting that is traditionally avoided by animators because of the increased color requirements."

 

Jeg vil tørre å påstå at selv om filmen er veldig visuell voldsmessig sett, så er det fortsatt åpent for mye tanker rundt de nesten morbide hendelsene i filmen, jeg synes også at stemmeskuespillet er ganske godt, og musikken er til dels så fengslende at det føles ut som om jeg sitter innenfor TV-skjermen og er sèer (vanskelig å forklare :p ), jeg dedikerer meg såpass til filmen at jeg glemmer alt rundt meg, og det er det ikke mange filmer som har klart.

 

Gi den et gjensn når du er litt mer våken, og prøv bare å se den først, så får du evt. lese litt om den på diverse forum og slikt, det fysiske plottet er jo egentlig ganske simpelt, det er bare at man får så mange sære syn på en gang til tider at man blir mildere distrahert.

Så får du heller prøve å løse symbolikken på nettet, eller ved en senere anledning, for Akira er virkelig verdt din fulle oppmerksomhet, og den er et strålende eksempel på at ditt sitat er misledende.

Det er ikke bare en tegnefilm :)

 

 

Edit: Jeg fant forresten noen veldige gode svar på spørsmål som veldig mange sitter igjen med etter denne filmen.

Svarene er ganske like med den oppfatningen jeg selv satt med etter filmen, bare bedre forklart, men er bittelitt uenig i det siste som blir skrevet (mest fordi jeg ikke så det selv kan jeg vel tenke meg :p ).

 

 

Okay ladies and gents, I realllly wanted to watch this movie in japanese and read the subtitles in english but for some stupid reason the japanese version didnt work and I had to watch the movie with the English Dub.

 

Now, I watched this movie and I am honestly saying that I did not understand a single thing. Like, why are the three kids shrunken and old looking? Why did Akira randomly come back? What happened to Tetsuo in the end? Why did the shriveled girl say that weird ass line: "We will eventually...." or something like that at the very end of the movie.

 

And How did the whole black hole / BIG BANG thing happen?

 

I am sorry if I am butchering or dissing your fave anime movie, but I realllly need to be filled in so I can understand the stuff.

 

"1)The three kids look "shriveled-up" because that was a side-effect of the experimentation on their brains. In fact, if I didn't know better I'd say it was progeria-related. http://en.wikipedia.org/wiki/Progeria

-(Her er det noen som mener det kommer fra medisinen de tar, men han som har det opprinnelige svaret her har lest mangaen filmen er basert på, så jeg stoler på han i dette tilfellet da jeg ikke husker dette fra filmen selv).

 

2)Akira didn't randomly come back. The three kids willed his body parts back together to resurrect him so that he could take Tetsuo away(who would have caused world-wide destruction and suffering if he'd been allowed to stay on earth).

 

3)Tetsuo became a "part of all things". In short, he evolved to a point where he was more "god-like" than human so could no longer exist on the human plane of existence.

-(noen mener han ble mer en type "galakse" enn en Gude-skikkelse).

 

4)Its a line implying hope for humanity. Sure, we act like little children when it comes to all the technology we've developed but eventually the human race will "grow up" enough to the point where we are capable of handling such power and control over reality.

 

5)The black hole/big bang near the end is the physical representation of what would happen when a person evolves into a god-like being(see answer #3).

 

Overall, the movie is trying to say that in each and every human being lies the power of God(creation)but that we will need to mature considerably before we are worthy of such power. "

 

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

har sett city of god, taken og i helvetes forgård denne uka. Bra filmer hele gjengen og grei underholdning :)

 

Tenker jeg ser eurotrip ikveld , har ikke sett den enda men hørt mye bra om den.

 

Noen som har noe tips til film jeg kan se i morgen f.eks? Med grei underholdning og litt fart/action. sånn som de overnevnte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...