Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aldersgrensene er da aldri absolutte?

8155315[/snapback]

 

Selvsagt er de det. Med god grunn.

8155348[/snapback]

 

Så med andre ord bryter butikkene en lov når de selger filmer med 18-årsgrense til mindreårige? Da har vel stort sett alle DVD-selgende butikker i hele vårt vide land brutt en straffbar lov da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Så med andre ord bryter butikkene en lov når de selger filmer med 18-årsgrense til mindreårige? Da har vel stort sett alle DVD-selgende butikker i hele vårt vide land brutt en straffbar lov da...

8155422[/snapback]

 

Jepp. Jeg har jobbet i videosjappe og jeg har sikkert brutt den loven. Fikk beskjed før jeg fikk jobben at lisensen stod i fare om jeg solgte eller leide film til mindreårige, så jeg måtte utøve litt skjønn.

Lenke til kommentar
Så med andre ord bryter butikkene en lov når de selger filmer med 18-årsgrense til mindreårige? Da har vel stort sett alle DVD-selgende butikker i hele vårt vide land brutt en straffbar lov da...

8155422[/snapback]

 

Jepp. Jeg har jobbet i videosjappe og jeg har sikkert brutt den loven. Fikk beskjed før jeg fikk jobben at lisensen stod i fare om jeg solgte eller leide film til mindreårige, så jeg måtte utøve litt skjønn.

8155647[/snapback]

 

Men de færreste har noen gang mottatt straff eller mistet lisens pga av dette. Har vel en og annen gang vært oppe slike saker i media, der sjokkerte mødre stiller opp og hyler ut om at sønnen deres på 14 fikk leie en 18 års film. Så får kanskje butikken en advarsel i verste fall og så forsvinner det i det store og det hele.

Lenke til kommentar

Siste året synes jeg de har blitt mye strengere enn før på aldersgrenser, både på film og spill. Er så kjipt n år du får lov til kjøpe filmen av foreldrene dine, men får ikke kjøpe dem alene.. Ender med at man etter å ha blitt nekta å kjøpe en film drar ned dit med foreldrene for å kjøpe dem etterpå. Eller kanskje du er heldig og noen gidder å kjøpe dem for deg.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hehe jeg husker jeg så et par 12-13 åringer som sto og tagg selgeren på EB Games i Oslo om å få kjøpe San Andreas. De hadde jo penga i hånda og hadde gledet seg osv. Selvsagt fikk de ikke kjøpe det.

 

Og på Ram & Rom gikk karen i kassa og nappa ut Max Payne 2 av spillekonsollen som sto i butikken når det sto en gjeng 10-12 åringer og spilte det. Gjett om de ble grinete.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Norge er et av verdens mildeste land på aldersgrenser, så vi har ingenting å klage over.

8155882[/snapback]

 

Det er et veldig godt poeng. Vi har ca. null og niks å klage på sånn sett. Se på Irland f.eks. Utrolig strenge aldersgrensebestemmelser.

Lenke til kommentar

Har opplevd å blitt bedt om å vise ID når jeg kjøper film. Dette gjaldt Ichi the Killer og Evil Dead collection. Det som sugte var at jeg var fylt 18 år da det skjedde. Men jeg forstår godt hvorfor det er aldersgrenser på film og spill, og har egentlig aldri brydd meg særlig om det. Bare glad jeg ikke bor i land som Tyskland eller Australia.

Lenke til kommentar

Hm.

Hei. Det er ikke helt riktig, når det gjelder DVD er det opp til videodistributørene å sette aldersgrenser. Vi har ikke hørt om en slik 20-årsgrense tidligere, men det er ikke noe formelt feil ved å sette det. Faktisk blir da forhandlerne etter loven pliktig å overholde 20-årsgrensen ved salg/utleie. Jeg vet ikke om distributøren er helt klar over dette. Verken lov eller forskrift gir retningslinjer om hvilke aldersgrenser som kan settes på video. For kinofilm derimot, kan man ikke operere med andre grenser enn de som er definert i lovverket.

 

mvh

Martin Borgnes

seniorrådgiver

http://film.medietilsynet.no/Diskusjonsforum/00004562

 

Etter sigende jobber godeste Martin Borgnes i Medietilsynet, for de som lurte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

jeg er rimelig sikker på at 18-årsaldersgrensen gjelder kino. Når det er snakk om dvdutgivelser tror jeg faktisk utgiveren selv kan velge hvilken aldersgrense filmen skal ha (eller i hvertfall hva som skal stå på boksen), så lenge det er minst det samme som kinogrensen. jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe anderledes enn at utselgere/-leiere må føye seg etter hva som faktisk står på boksen.

 

Uansett, så har FBIs artikkel en del feil og jeg er ikke så alt for glad i det fjollete 20-årsstuntet selv, så jeg henger meg på resten av dere.

 

EDIT: Egeulf kom meg i forkjøpet :)

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Jeg synes aldersgrensene er litt for strenge, men det er vel ikke noe annet alternativ. Problemet er at det er mange 14-åringer som er voksne nok til å se på filmer med 18-årsgrense osv.

8155899[/snapback]

Nei, de er ikke modne nok til det, men de tror det!

Når man blir over 18 og tenker tilbake så var det mye man ikke forstod osv... en del med 18 år, som f.eks. Schindler's Liste har mye følelser og slikt inni bildet også. Begrensa hva en i 8. klasse skjønner av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...