tjalla Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er så misunnelig på to kompisser av meg som så 5 Løgner på kino. De forventa jo en knallbra norsk film utifra kritikk, men de satt og gapskratta alene gjennom hele filmen i en halvfull sal. Det kunne jeg tenkt eg å vært med på Lenke til kommentar
Montag Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Dersom den norske stat synes det er verdt å gi Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen ni millioner kroner, kan staten også gi Aune Sand et livsvarig millionstipend som landets fremste auteur. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det var nøyaktig min opplevelse. Vi visste at den hadde fått litt dårlig kritikk og hadde svært skuffende tall etter den første helgen, men regnet med at den var for artsy-fartsy for folk flest og at den kanskje kunne være en Little Miss Sunshine-type "indiefilm" med et rikt karaktergalleri og sterkt manus som gjorde opp for et forholdsvis lavt budsjett. Trampolinescenen, alt klovnen gjorde og ikke minst utbruddet til Pia Tjelta på t-banen (eller var det flytoget?) - det var rett og slett hilarious. Helt til jeg skjønte at jeg hadde betalt 3kr av mine skattepenger til dette filmatiske marerittet, for ikke å snakke om 90kr for kinobilletten. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Åh, nå gleder jeg meg skikkelig til å se den. Slo til da Platekompaniet solgte den for 29,-. Tror de hadde en del de ville bli kvitt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Publikum vil alltid være overlegen den norske stat i å vite hvilken filmer de ønsker å gi sine penger til. Men indoktrineringsmaskineriet pumper og går. Staten har sørget for at landets journalister og kunstnere er avhengig av dem. Kjøpt og betalt i praksis? Illustreres spesielt ved at de alle bruker mye tid på å bekjempe politikere som vil endre på dette, hvor man da til og med forsvarer dette med "de vil stoppe støtten vår". Det må føles fint for SV, AP og co å ha brukt fellespotten til å sende landets kulturskapere og mediefolk i strupen på nevnte politikeres fiender. Stopper de noen gang og reflekterer over om man kanskje blir utnyttet litt her? At pengene som staten gir blender og sakte men sikkert spiser av integriteten? Og vi lukker øynene. Vet ikke hvor villig folk er til å tenke over det heller, gjelder vel heller å spisse knivene og gå til angrep for å bevare sugerøret. Komersialiseringshensyn og "statskulturen" er prinsipielt bedritne ting begge deler. Jeg er glad vi har Internet. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg har ikke veldig lyst til å delta i en debatt om kulturpolitikken nå, men Dotten vet vel sånn ca hvor jeg står. Det jeg derimot har lyst til er å lenke til et par kronikker jeg syns er ganske gode: FrP og kunsten «Hvem er egentlig eliten her?» Jensen og McCarthy Kulturpolitikk. Myten om den grådige «kultureliten» har vært fortalt før i mange land. Hvorfor forteller Frp den på ny? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ikke vær så saklig, 'a. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det skremmende er at et part som FRP har "skjønt" mer hva det dreier seg om en et parti som blant annet huser en gromkar som Gahr Støre. Må være slitsomt for han med Giske som fjaser rundt. FRP's problem ellers er jo at de er spiller så mye på frykt og prinsippløshet at de kan ta seg en bolle. Hva kulturpolitikk gjelder, virker det mer tilfeldig fremfor gjennomtenkt at de treffer spikeren langt bedre enn rød-grønne alternativet. Kan ikke akkurat si meg at deres kulturpolitiske talsmann frister noe mer enn her Giske, de er begge to særdeles glad i å diktere og regulere. Jeg gidder ikke stemme på noen som lover meg penger. Jeg tar det forøvrig med stoisk ro om dagens kulturnorge blir rasert. Bygget er ikke noe særlig fint i første omgang. Takk og pris for globalisering. Forhåpentligvis kan vi rive grensene snart også og kvitte oss med nasjonalisme. Skjer ikke i min livstid, but someday we'll boldly go where no man has gone before. En verden uten penger og grenser, John Lennon ftw. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Imagine there's no heavenIt's easy if you try No hell below us Above us only sky Imagine all the people Living for today... Imagine there's no countries It isn't hard to do Nothing to kill or die for And no religon too Imagine all the people Living life in peace... Imagine no possesions I wonder if you can No need for greed or hunger In a brotherhood of man Imagine all the people Sharing all the world... You may say i'm a dreamer But i'm not the only one I hope some day you'll join us And the world will be as one Tror jeg skal bli hippie og campe i protest utenfor leiligheten til Dorian. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvis staten skal støtte, må det være med målet at folket skal nyte godt av det. Det er ganske innlysende. Å gi støtte for kunstneren selvs skyld blir bare dumt, om man ikke kan se at støtten går til noe som gagner "folk flest", eller i det minste folk. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Tror jeg skal bli hippie og campe i protest utenfor leiligheten til Dorian. Hva protesterer du mot? Jeg står ikke for særlig mye. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Hvis staten skal støtte, må det være med målet at folket skal nyte godt av det. Det er ganske innlysende. Å gi støtte for kunstneren selvs skyld blir bare dumt, om man ikke kan se at støtten går til noe som gagner "folk flest", eller i det minste folk. Jeg tror det må finnes en balanse mellom å gi penger til prosjekter som appellerer til de større massene samtidig som man også oppfordrer til kreativitet og kunstnerisk utfoldelse. Altså støtte folk som ønsker å gjøre noe annet enn typisk sjangerfilm. Endret 16. juli 2009 av tjalla Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Tror jeg skal bli hippie og campe i protest utenfor leiligheten til Dorian. Hva protesterer du mot? Jeg står ikke for særlig mye. Nå kunne jeg kommet med en kommentar, men den gjør seg ikke i all offentlighet så jeg lar være. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Staten er jo ikke annet enn et mellomledd. Det er jo våre penger som går dit, det er bare staten som har sagt "stopp et øyeblikk, denne biten av lønnen din vet du ikke best hva går til. Vi har bestemt endel av den bør gå til 5 Løgner, til å støtte en anti-abort klinikk, en haug med kirker og presters lønn. For ikke å glemme fly til Jensemann og subsidier på et par tusen per sete på operaen". For filmens del var jo første balleslag når kommunene tok over kinoen. Og med henholdsvis Valgerd og så Trond i kulturførersetet så er det trist. Men støtte er nå særdeles vanlig i alle land. Australia prøver å ruste opp med gigantiske skatte-fordeler for å lokke til seg bl.a. Hollywood sine storproduksjoner. Canada også, som er veldig populært sted å filme tv-serier. Det er en del av systemet nå og forsvinner nok ikke. Mitt ønske er bare at alle journalister og kulturfolk som "går til krig" mot de som vil fjerne støtte gjør det av andre årsaker enn at noen prøver å ta fra dem statslønnen. Jeg blir oppgitt når noen sier "stem SV, de lover oss langt mer penger". Det er som å høre "jeg stemmer SV, for jeg har ikke snurt av kunstnerisk integritet. Jeg er til salgs". Det virker ikke så gjennomtenkt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Tror jeg skal bli hippie og campe i protest utenfor leiligheten til Dorian. Hva protesterer du mot? Jeg står ikke for særlig mye. I god hippie-ånd vil jeg finne på et eller annet. Jeg vil bare ha en unnskyldning til å campe. Kan til og med se film på den nye telefonen min mens jeg protesterer. Når vi er inne på det, hvilken filmer gjør seg egentlig godt på små skjermer? Kan tenke meg animasjonsfilmer er en vinner der, helst gode gamle Donald Duck. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Nå setter jeg på Heat. Har astronomiske forventninger. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Nå setter jeg på Heat. Har astronomiske forventninger. Don't. Da blir du skuffet. Men for all del. Den er ikke dårlig. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvis staten skal støtte, må det være med målet at folket skal nyte godt av det. Det er ganske innlysende. Å gi støtte for kunstneren selvs skyld blir bare dumt, om man ikke kan se at støtten går til noe som gagner "folk flest", eller i det minste folk. Jeg tror det må finnes en balanse mellom å gi penger til prosjekter som appellerer til de større massene samtidig som man også oppfordrer til kreativitet og kunstnerisk utfoldelse. Altså støtte folk som ønsker å gjøre noe annet enn typisk sjangerfilm. Jeg snakket absolutt ikke om null støtte til alt annet enn typisk "folkekunst". Jeg sier at den må ha noe apell hos folket, hvis ikke blir det bare svada og kamuflert trygd. Jeg ville aldri fått penger til å utvikle et produkt utfra en helt idiotisk patent, som aldri ville kunne selge noe eller hjelpe noen, eller hva? Så hvis ikke ett eneste menneske har noe igjen for prosjektet, bortsett fra kunstneren, er det soleklart at staten ikke skal gi kunsteneren støtten. Da får man jo slike skrekkeksempler som vi så med "kunstnerlønna", hvor de rett og slett satt på ræva og mottok. Det ble ikke stilt noen som helst krav til produksjon. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Hva er tilgjengelig og hva er en "idiotisk patent"? Nå er det i mine øyne umulig å forutsi hvor grensa går. Det som låter bra ut på papiret trenger jo nødvendigvis ikke å ende opp som en god film, som f.eks 5 Løgner. Publikumsresponsen kommer jo først etter at filmen blir lagd og derfor er det fryktelig lett å være etterpåklok knyttet til spesifikke filmer. Å dra inn kunstnerlønn blir for dumt. Pengene som produsenten får er øremerket til produksjonen og ikke en generell klapp på skuldern for godt arbeid. Endret 16. juli 2009 av tjalla Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Men så blir problemet at noen statsoppnevnte personer skal sitte der og avgjøre hva som skal få støtte eller ikke, basert på retningslinjer godkjent (og trolig utarbeidet) av kulturdepartementet. Så da blir jo spørsmålet, hva er grunnen til at folk får avslag? Staten setter alltid krav når de bruker penger på noe. Så uansett hvordan vi vrir og vender på det får de da innflytelse på hvilken filmer som blir lagd i Norge. Nå, er det det vi ønsker når det tross alt er snakk om de som skal presentere oss for samfunnet vi lever i? Dette er et system som politikerne sitter på toppen av. Det er jo mer genialt enn den gamle og gufne sensurpolitikken. Her gjør man kunstnere økonomisk avhengig av staten, innsetter personer som skal vurdere hvem som skal få lage film og samtidig får de lettere de som lager filmer på sin side. De betaler jo regningen. Ser helst at ingen statlig eller kommunalt oppnevnte personer tar slike avgjørelser. Men som nevnt, takk pris for Internett. Gir oss flust av kreative sprell og sikrer en stor bredde. Spesielt på kortfilmer. Mye spennende der ute og det blir flere gode kanaler hvor de distribueres Se bare på hva Giske har gjort innen festivaler. Der kreves det nå representanter utnevnt av departementet (eller var det kommunen?) i styret. Det snakkes fortsatt om å kvotere inn kvinner i hovedrollene. FRP's kulturpolitiske talsmann snakket om at kulturpolitikeren skulle gå inn og diktere programmet til NRK. Galskap begge to. Indoktrineringsapparat. På universitetet snakkes det også kun om hvordan man best skal kunne få kommunal eller statlig støtte for å få lage film. Alternativ finansiering nevnes ikke med et ord her. Få som stopper et lite sekund og spør seg om dette systemet virkelig er særlig heldig. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Når vi er inne på det, hvilken filmer gjør seg egentlig godt på små skjermer? Kan tenke meg animasjonsfilmer er en vinner der, helst gode gamle Donald Duck. Dokumentarer funker vel greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå