Dorian Gray Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det eneste unntaket jeg vil trekke frem når det gjelder filmer som Citizen Kane er når de ikke bare er gode (noe man kan være uenig med), men svært viktig for filmhistorien og hvordan nyere filmer skapes. Hvis man er interessert i filmmediet og filmskaping, slik svært mange her inne er, så vil det være noe å hente i å se Citizen Kane - uansett. Man ser det kanskje ikke med en gang, jeg ble underholdt av filmen men skjønte ikke "det store" med den, men fordi jeg interesserte meg for filmteknikk og filmhistorie leste jeg mer og mer om den, og ble mer og mer imponert. Man kan si at den feiler med en gang når den ikke underholder, og det er et fullstendig lovlig poeng å komme med, men hvis man er som vi er så tjener man mye på å gi den en sjanse til. Det er klart at det er umulig å leve opp til tittelen "tidenes beste film", men Citizen Kane (sammen med en håndfull andre filmer) har så mye filmteknisk å legge merke til som man ikke nødvendigvis får med seg eller tenker over at det er verdt å sette seg inn i det. Hvis man fortsatt ikke blir underholdt så er det helt greit, men det er klart at enkelte filmer består av litt mer - og krever derfor også litt mer oppmerksomhet. Til gjengjeld er det mye å tjene på de. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det er vel strengt talt det eneste man kan kritisere den for - å være kjedelig. Teknisk perfekt for sin tid, noe som har blitt påpekt om og om igjen gjennom årene. Men igjen, må man være skolert for å sette pris på Citizen Kane. Må en være oppmerksom på filmteknikken og filmhistorien for å virkelig kunne ha utnytte av filmen? Har filmen i seg selv lykkes hvis en må ty til skrevne forklaringer og begrunnelser for å finne ut hvorfor Citizen Kane er bra? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 På et personlig plan har den kanskje ikke lykkes hvis man må ty til skrvne forklaringer for å kose seg med den, men filmen har underholdt nok mennesker fra nok generasjoner til at man ikke kan si at den har feilet generelt sett. Da den først kom ut var den tross alt en publikumsuksess, og det er ingen mangel på yngre seere som synes historien er interessant og filmen er godt laget. Det jeg skrev er mest rettet mot de som avskriver den etter én visning og som i tillegg anser seg selv som filminteressert og opptatt av filmhistorie og filmteknikk. Selv om man ikke underholdes av filmen så tror jeg en ekstra visning etter å ha lest litt om filmen vil gjøre den bedre, eller i det minste mer interessant fra et filmteknisk ståsted. Hvis en som ikke bryr seg om sånt og bare vil se gode filmer ser den og ikke liker den så er det neppe noe å hente på visning nummer 2, men jeg vet at vi har en del her på forumet som liker sånt. Litt lesing vil kanskje forklare hvorfor den er så hypet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Så hvis man ikke har fjerneste peiling på filmteknikk og mise-en-scene og whatever, er ikke CK noe vits å se? Virker som det er en "film making highlights" tur. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det spørs hvilke preferanser du har. Ingen måte å se film på er verdifri, og man kan like Citizen Kane av helt andre grunner enn rent filmtekniske eller historiske, som Dorian presiserer. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Interessant lesing her. Jeg tror de fleste Kubrick filmene har den egenskapen at de vokser på deg dess mer du ser og leser om de. Har ihvertfall opplevd det selv. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Har ett spørsmål her... Jeg vil se en action film idag med kjøring av motorcross (cross sykler) gjennom skog og mark og alt det der, kansje skyting og babes... Er det noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Har en film hvor skuespillerne kjører gjennom en medium tett jungel, men det er kanskje ikke det du er på jakt etter. Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan Charlie's Angels: Full Throttle være noe, kanskje? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Så nettopp Misery for første gang (om jeg ser bort ifra family guy episoden som parodierte buksene av den), og den falt godt i smak. Beste thrilleren jeg har sett på lenge. Anbefales! Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Er ikke Misery den med Kathy Bates? Jeg så nettopp en film med henne i. About Schmidt. Anbefaler den på det varmeste. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Nettopp ferdig med Barry Lyndon har i gården. En nokså langtekkelig film, men likevel var det noe ved den som interesserte meg. Klarer ikke helt å sette fingern på hva det var, men uansett så kjedet ikke jeg meg all verden. Blir nok et gjensyn med den om ikke så altfor lenge. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Kan Charlie's Angels: Full Throttle være noe, kanskje? Den er sett Ikke helt hva jeg er ute etter heller. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg vil se en action film idag med kjøring av motorcross (cross sykler) gjennom skog og mark og alt det der, kansje skyting og babes... Er det noen som har noen forslag? Du finner vel noe bra her Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Fant ikke noe nei... Litt frekt må jeg si forresten Men hovedpoenget er at jeg vil se crossere og hjernedød action idag/morra Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Er ikke Misery den med Kathy Bates? Jeg så nettopp en film med henne i. About Schmidt. Anbefaler den på det varmeste. Korrekt. Kathy Bates gjør en glimrende rolle i Misery. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Fant ikke noe nei... Litt frekt må jeg si forresten Men hovedpoenget er at jeg vil se crossere og hjernedød action idag/morra Ikke ta ting som kommer fra montag personligt. Stakkaren kommer fra en liten bygd hvor man ikke går i kirka på søndager, men heller møtes og ser satantango samt analyse i noen timer. Fargefilm etter 70 tallet er et ukjent fenomen, og man blir forvist fra landsbyen om man skulle like noe annet. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Så Kill Bill filmene igjen idag. Lenge siden jeg hadde sett dem, så det var nesten som og se dem på nytt. Fy faen så geniale de er. Jeg storkoste meg igjennom begge, den anime "akten" var genail. Har ett spørsmål, er Kill Bill karakterene basert på noen tegneserie eller? Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 På et personlig plan har den kanskje ikke lykkes hvis man må ty til skrvne forklaringer for å kose seg med den, men filmen har underholdt nok mennesker fra nok generasjoner til at man ikke kan si at den har feilet generelt sett. Da den først kom ut var den tross alt en publikumsuksess, og det er ingen mangel på yngre seere som synes historien er interessant og filmen er godt laget. Dorian her tar du feil da Citizen Kane kom ut var den en enorm fiasko, det er i ettertid filmen har blitt kanonisert til å være en av historiens viktigste filmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå