Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Noen andre som ble virkelig skuffa over The Hangover? Tror jeg gir den 4/10. Virkelig en forglemmelig film med først og fremst, noen veldig forglemmelig karakterer. Det er mulig at filmen ble enda verre av at dumme nordmenn faktisk hylskreik konstant til alt som "skulle" være morsomt. Totalt uforståelig at den har blitt så godt mottatt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dotten: Du burde ikke ha fordommer mot rasisme, det gir en herlig følelse av å være bedre enn folk flest.

Kan ikke tenke meg det er en god følelse.

Street Fighter: The Legend of Chun Li må forresten sees. Så kan man overvære Chris Klein som har et passende etternavn for å beskrive prestasjonen. Tror de hyret han inn for å trekke vekk oppmerksomheten fra den ellers alltid irriterende Kristin Kreuk. En ellers fullstendig bortkastet film vil jeg si. Prøver å motivere meg selv til å skrive en anmeldelse, men det er pokker ikke lett.

Lenke til kommentar
Noen andre som ble virkelig skuffa over The Hangover? Tror jeg gir den 4/10. Virkelig en forglemmelig film med først og fremst, noen veldig forglemmelig karakterer. Det er mulig at filmen ble enda verre av at dumme nordmenn faktisk hylskreik konstant til alt som "skulle" være morsomt. Totalt uforståelig at den har blitt så godt mottatt.

Ikke skuffet i det hele tatt. Morsomste filmen jeg har sett på flere år. Vil tro at alle har vært i "hva faen gjorde jeg i går?"-situasjonen. Og Hangover tar den litt lengre.

Lenke til kommentar

Klart det er deilig å føle seg bedre enn andre til en viss grad, men om man synes at man er bedre enn alle mørkhudede i hele verden så er det noe galt med deg ;)

Anyways, tenker jeg kjører på med Watchmen i kveld. (<- for å ikke gå offtopic :) )

Lenke til kommentar
Er det nokon som i det heile teke har tru på Steven Spielbergs Old Boy? Og med Will Smith!? Jau. Såg Chan-wook Parks Old Boy for ei stund tilbake sidan - synest den var fantastisk (sett den fleire gonger i ettertid). Ufatteleg kul film, sjølv om den var litt... ja, skal ikkje spoile ;) Men eg undrar godt på kva Spielberg har tenkt å gjere med den.

Nei, jeg har ingen tro på denne. Ser ikke poenget. Oldboy kom ut i 2003, og den er et filmatisk mesterverk av de sjeldne. Hva faen skal man med en remake da?

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Legend of Chun Li er ikke verdt Street Fighter-navnet en gang. Jeg er hardbarka SF-spiller over mange år, og denne "chun li" gjør ikke signatursparkene (Spinning bird kick f.eks.) til Chun-Li engang. Pissdårlige greier. Jean-Claude Van Damme filmen for mange år siden var faktisk bedre, og det sier sitt.

Se heller denne, City Hunter med Jackie Chan. Hilarious. Her gjøres alle signaturmoves med korrekte lydeffekter. Og jackie er søtere enn Kristin som Chun :)

Sånn skjer når man blir kasta inn i et SF-kabinett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Great Scott ja. Hvorfor aner jeg ikke.

Eller jo, det gjør jeg, nå som jeg fant en Wikipedia-artikkel:

The expression is of uncertain origin. It is believed to date back at least as far as the American Civil War, and may refer to the commander‑in‑chief of the U.S. Army, General Winfield Scott. The general, known to his troops as Old Fuss and Feathers, weighed 300 pounds (21 stone or 136 kg) in his later years and was too fat to ride a horse.[1] A May 1861 edition of the New York Times carried the sentence:

These gathering hosts of loyal freemen, under the command of the great SCOTT.

In an 1871 issue of Galaxy magazine, there is:

"Great—Scott!" he gasped in his stupefaction, using the name of the then commander-in-chief for an oath, as officers sometimes did in those days.

The phrase also appears in the 3 May 1864 diary entry by Private Robert Knox Sneden (later published as Eye of the Storm: a Civil War Odyssey):

‘Great Scott,’ who would have thought that this would be the destiny of the Union Volunteer in 1861–2 while marching down Broadway to the tune of ‘John Brown’s Body’.[1]

Another possible origin is people seeking to emulate the German Prince Albert of Saxe-Coburg and Gotha altered and anglicized "Grüß Gott!", or "God bless!" into "Great Scott!". The etymologist and author John Ciardi once believed this, but later recanted in a radio broadcast in 1985. Despite that recantation, the expression is likely to be a minced oath: a mild substitute for invoking the name of God; very possibly derived from the phrase "[by the] grace of God".

Lenke til kommentar

Transformers 2 på kino i kveld. :)

Forventningene er høye, men jeg fornventer ikke at det skal være en fantastisk film full av pulp dialog og skuespillerpresentasjoner. Dette er Transformers, og Transformers er symonymt med rå action og kule effekter, og det er det jeg gleder med til å se, og det vet jeg Bay leverer!

Lenke til kommentar

Sikkert det dummeste spørsmåle som noen gang er spurt om.men hva er forkjell på director og writers ?

Jeg kjønner at director er reggisøren som har laget filmen. Men har han ikke skrevet historen ? siden writers står det andre navn.

Hva er forkjell på regissør og produsent ? :p

Lenke til kommentar

Han har ikke skrevet historien nei. Men det kan hende at han har hjulpet mye til, i noen tilfeller er det derfor regissøren står sammen med en annen forfatter som "Writer". Regissøren kan såklart gjøre endringer til historien også.

Definisjonen av regissør som jeg har hørt den er at han er "kunstnerisk ansvarlig" for filmen, han gjør alle de kunstneriske avgjørelsene, for å si det sånn. Produsent derimot, kan være masse rart. Det som en produsent egentlig skal gjøre er å være ansvarlig for administrasjon, logistikken, i allfall er det det jeg har lært, men jeg har inntrykk av at ofte kan rollen til produsenten blande seg inn med regissøren sin osv. Produsenten er også pengepersonen, de enten sørger for å få tak i pengene, eller står for pengene til produksjonen selv, og jeg tror at de også av og til kan være representanter for store filmstudio, altså representanten for pengepersonene. Executive Producer er i teorien en person som bare står for pengene eller logistikken, altså han har ingenting å gjøre med selve produksjonen av filmen, men bare det å få tak i penger/logistikk generelt. Men en som står som Producer kan man godt finne på settet. Men det er ingen håndfaste regler på det nå lenger tror jeg. En produsent som assissterer med tekniske aspekter/logistikk ved settet hver dag, altså ikke store ting som "vi trenger 50 000 kr" eller å sparke regissøren for eksempel, men mer med "maten kommer hit kl. 12" osv., heter Line Producer.

Men ja, det er ikke mye håndfast med definisjonen av produsenter, Wikipedia har sikkert noen greie artikler.

Kilde: From Reel to Deal :p

Lenke til kommentar

Forventningene er høye, men jeg fornventer ikke at det skal være en fantastisk film full av pulp dialog og skuespillerpresentasjoner. Dette er Transformers, og Transformers er symonymt med rå action og kule effekter, og det er det jeg gleder med til å se, og det vet jeg Bay leverer!

Gled deg! Rå action kan jeg love deg.

Lenke til kommentar

Gled deg! Rå action kan jeg love deg.

+1

Mer action og heftige effekter skal man lete lenge etter. Synes filmen er rå :D

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Your fun is only limited by your imagination ble sagt i en film jeg nettopp så. Det var også et sitat som gikk på at barn vet å sette pris på det som de voksne med tiden har glemt. Kan det være del av nøkkelen til å like "tullete filmer" som overhodet ikke er i nærheten av noe som kan gå under begrepet "realistisk"? Hvor mye av ens personlighet spiller hele tiden inn her? Vi elsker jo å bruke oss selv som referanse på hva som er riktig og således fortelle hva som er galt med en film. Kan det heller være det er referansen (altså "den perfekte jeg") som har mangler som gjør en ute av stand til å like filmen man misliker?

Eksempelvis: Når jeg ikke ble særlig begeistret for Usual Suspects, hvorfor skal jeg egentlig kunne hevde at det da er noe galt med filmen fremfor å heller se om det er noe med meg og min smak som heller burde bedres? Mangler vi rett og slett ydmykhet til tørre å kikke i speilet og vurdere om feilen ligger hos oss fremfor hos verket vi dømmer?

Får jo som regel inntrykk av at folk som anmelder filmer er fullstendig blottet for ydmykhet og gir inntrykk av å være den perfekte fasit. All skyld plasseres på filmen og dommeren (anmelderen) er perfekt og feilfri. Er vi ikke litt arrogante i så fall?

Lenke til kommentar

Jeg syns det er svært viktig å være kritisk og ikke gi etter presset om å like en film som har blitt hyllet, som din Usual Suspects. Det er en film som er annerkjent og svært populær. Det er naturlig å tenke: "hva gikk jeg glipp av?" og dermed tenke at man ikke er godt nok skolert fordi man ikke finner den lille magien andre mener filmen har. Film er et møte mellom publikum og nettopp filmen, og hvis man ikke finner den magien så har man all rett til å si at filmen var dårlig - hva som ikke fungerte for deg. Det er ingen absolutte sannheter i filmens verden, bare en haug med kjipe paradigmer knyttet til udødelige klassikere. "Ye shall not mock Citizen Kane" f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...