Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke rose den for å gi deg innsyn i noen som ikke ser verden gjennom dine briller? Er det slik når du diskuterer også? Ønsker du stort sett å diskutere med de som er enig med deg?

Og tvert imot, det å være åpen og imøtekommende for andre synspunkt og perspektiv er nettopp hva jeg anser er å vokse opp. Men her har nok alle sine egne preferanser og det er vel like greit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg diskuterer ofte av samme grunner som deg, men jeg går aldri på akkord med mine egne prinsipper for å "utvide min horisont".

Hva gjør du når du diskuterer med en rasist? Deler du hans syn eller prøver du å forandre det?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne forståelse for hans synspunkt. Om han følger samme filosofi som meg så vil jeg ikke behøve å ha som formål å vinne diskusjonen, han vil selv gå inn for å finne forståelsen for mitt ståsted som anti-rasist. Kunnskap som vedkommende så vil bruke til å finne svar på hva han anser som fasit i denne normative problemstillingen.

Konklusjonen er at det eneste budskapet hvor målet er å endre noens holdning er det å få folk til å gå fra forkynnere til å bli filosofer. Jeg diskuterer ikke rasisme med en rasist med formål å endre hans standpunkt. Jeg diskuterer rasisme for at vi sammen kan se om vi utvikler vårt synspunkt på temaet. Noe som kun er mulig om vi begge har dette som utgangspunkt. Jeg forsøker (feiler selvfølgelig veldig ofte) å gå inn i en diskusjon uten å være skråsikker på at jeg har rett, uansett hva.

Så får jeg bare håpe jeg ikke kommer frem til at rasisme er riktig. Det ville vært kjipt, fordi jeg har ikke noe særlig ønske om å bli rasist.

Samtidig ser jeg ikke film for å bli enda mer indoktrinert enn hva jeg allerede er. Jeg finner ikke svarene jeg søker etter blant likesinnede, ei heller fra filmer som forfekter mitt livssyn. De svarene har jeg alt. :)

Lenke til kommentar

Er det nokon som i det heile teke har tru på Steven Spielbergs Old Boy? Og med Will Smith!? Jau. Såg Chan-wook Parks Old Boy for ei stund tilbake sidan - synest den var fantastisk (sett den fleire gonger i ettertid). Ufatteleg kul film, sjølv om den var litt... ja, skal ikkje spoile ;) Men eg undrar godt på kva Spielberg har tenkt å gjere med den.

Lenke til kommentar
Jeg liker Spielberg og Will Smith, så jeg ser ingen grunn til å være prinsipielt imot denne. Jeg er spent på hva de får til.

Jeg er skeptisk, for å være ærlig. Mye fordi jeg simpelthen digger originalen. Det beste hadde jo naturligvis vært at Spielberg og Smith klarte å få til noe skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Originalen er på 24. plass på min personlige toppliste, men det stopper meg ikke. Jeg likte ikke Fistfull of Dollars mindre fordi Leone baserte den på Yojimbo som kom ut 3 år før den, da begge var fra dyktige regissører med knallgode hovedroller. Det samme ser ut til å gjelde for Oldboy og Spielberg-remaken.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at Fistful of Dollars var en remake jeg da, men så har jeg ikke sett noen av dem heller. Uansett tror jeg det har mye med hvilken man har sett først. Om man alt er fan av en original og man hører at det kommer en remake, så er man som regel litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Det samme har jeg hørt om Oldboy-remaken. "Veldig løst basert" er å ta ganske hardt i, enkelte scener er direkte løftet og handlingen er bortimot den samme. Det de har forandret på er settingen, noe som fungerer utmerket. Jeg regner egentlig med at det er noe av det samme som vil skje med Speilberg sin versjon. Hvorvidt den blir like bra eller ikke er vanskelig å si uten å ha sett den, men jeg er like åpen for denne som jeg var til Fistful.

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger til Asiatiske elegante filmer. Tenker da på hvor hovedpersonene går i dress og hansker osv. "A Bittersweet Life" for.eks. Eller flere av Johnny To's filmer.

Skrev på anbefalingstråden, men vet at ikke alle henger der inne. Så passet fint her også.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Noen anbefalinger til Asiatiske elegante filmer. Tenker da på hvor hovedpersonene går i dress og hansker osv. "A Bittersweet Life" for.eks. Eller flere av Johnny To's filmer.

Skrev på anbefalingstråden, men vet at ikke alle henger der inne. Så passet fint her også.

Noen anbefalinger?

Det er en grunn til at ikke alle henger der inne, og det er for å unngå sånne poster.

Lenke til kommentar

Det er så mange(?) her som er opptatt av en del utenlandske filmer, spesielt da filmer fra Asia, som nevnt.. har sett et par av dem, noen av de mer kjente.. men, jeg har enda ikke helt klart å fatte hva som er så forskjellig med dem!? Så, er det noen her som kan peke ut noe spesielt, eller fortelle om, hva som gjør asiatisk film så spesielt / anderledes - annet enn at man bare har "flere filmer å velge i mellom"?

Takk, takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...