Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den hermeneutiske sirkel er noe enhver fornuftig person bør etterstrebe å følge. Spesielt når man skal bedømme noe. Er du ikke enig?

Hehe, hvorfor ikke dra hulelignelsen i samme slengen? Ingen av dine kvasifilosofiske utlegninger får meg til å endre standpunkt mht Bays fenomenale kapasitet for å spy ut møkkafilmer som setter Uwe Bolls produksjoner i et positivt lys.

Lenke til kommentar

Hulelignelsen har ikke noe med dette å gjøre. Det handler om man skal bedømme noe utifra helheten og ikke bare bruddstykker.

Du taler så mye om fordommer og slikt så jeg antok du var opptatt av det. Jeg registrer at du ikke ser ut til å ønske noen diskusjon rundt temaet og også slår fast at du ikke kommer til å endre mening. Noe som i og for seg ikke er galt, men problemet er at du samtidig sier at du ikke ser ut til å ha noe ønske om å foreta noen vurdering av din egen overbevisning når du diskuterer. Hvorfor det? Det blir jo da forkynning a la Siv Jensen og Jens Stoltenberg. Din overbevisning vinner ingenting på det, ei heller hjelper det vel på inntrykket til alle dine lesere når du er så brysk og ufin i ditt svar.

Er du ute etter diskusjon? Det virker ikke som det. I hvert fall ikke i filosofiens form, det minner mer om sofistenes og retorikerenes krumspring. Tarkovsky og Bergman ville nok blitt skuffet av den holdningen du der utviser, men du er jo i din rett til selv å velge hvilken vei du ønsker å følge. Dialektikk er det i hvert fall ikke og det er synd du ikke svarer saklig men heller velger den formen du gjør over, som nå er til alles beskuing. Det tjener ikke din sak, som er synd fordi selv om filmsmaken er begrenset på områder som berører popcorn så har du på andre områder det jeg anser som viktige tips å komme med om filmer. Det blir litt sabotert og du skyver fra deg endel av den grunn og gir bare kanonføde til de som ønsker å stigmatisere de som liker filmer som forsøker ha litt dypere mening. Det skaper splid som ingen er tjent med og det virker jo som om en god del av budskapet og filosofien som mesternes filmer formidler ikke er noe du velger å leve etter. Det er mer som å lese hva Michael Bay kunne skrevet, bare at standpunktet er et annet. Noe å reflektere over.

Det er synd, for man går glipp av så mye. Samtidig kaster du bort tiden når du velger å diskutere Bay, du vil jo ikke få noe igjen for det all den tid du er så avvisende til input og utviser så ufinhet når noen velger å svare deg. Det får vel være en trøst at kanskje noen lesere får mer ut av det :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er derfor folk ikke tar din mening om Bay alvorlig, herr fyrtårn. Du klarer rett og slett ikke å se forskjellen på god og dårlig film hvis det handler om noe du ikke liker. Eventuelt så er du bare frustrert fordi Bay tjener mer og mer penger og folk ser ut til å like filmene hans mer og mer (sammenligner man nå med da Pearl Harbour kom ut så ser man at det er langt mer kosher å skryte av The Rock, Bad Boys, Armageddon og Transformers).

Lenke til kommentar

Hvorfor skal enhver fordømmelse av Bay automatisk generere et rop om fordommer? Mitt negative syn på Bays filmer er slett ikke basert på fordommer, men på mine egne opplevelser av samtlige av hans filmer. Jeg mener dermed å kunne uttale meg med en noe større tyngde enn alle de her inne - som uten å ha sett noe særlig - nedvurderer f.eks. østfilm. Helt fra hans debut med Bad Boys, har Bay ikke evnet å overbevise meg - dette til tross for at jeg villig har gitt ham sjanse på sjanse. Hver film fra hans hånd har bare ytterligere sementert min oppfatning av ham som en hack. Noen sier han er en mester, jeg kan strekke meg til at han er en mester i klisjeer og meningsløs regi.

@Dorian: Jeg vet ikke hvilke kretser du vanker i, men jeg opplever ikke at det er vanlig å skryte av de filmene du nevner - heller tvert om. At Bay tjener godt på eksplosjonsfantasiene sine, sier lite om kvaliteten på hans produksjoner. At folk skulle like filmene hans mer og mer, stiller jeg meg særs tvilende til. Jeg registrerer f.eks. at mange av hans tidligere fans nå begynner å finne bl.a. hans mangel på narrativ integrasjon stadig mer irriterende og slitsom. Det er kanskje en grense for hvor lenge man kan lure folk til å løse billett?

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Kan man se region 1 filmer på alle pc´r?

Jeg prøvde en gang å se en film med region 1 på en pc, og da stod det at jeg måtte endre region kode, eller noe sånt. Og det stod at det kunne jeg gjøre bare to ganger.

Lenke til kommentar
Kan man se region 1 filmer på alle pc´r?

Jeg prøvde en gang å se en film med region 1 på en pc, og da stod det at jeg måtte endre region kode, eller noe sånt. Og det stod at det kunne jeg gjøre bare to ganger.

Jeg tror det skal være mulig å se filer på DVD-en direkte med VLC, eller bare å kjøre DVD-en gjennom VLC. Jeg kan dessverre ikke teste ut nå, men du kan jo kanskje?

Lenke til kommentar

Gikk på kino ja. Ganske middelmådig film, som er synd grunnet temaet. Bryan Singer gjør jo solid håndverk, men syntes han famler litt etter å ha gjort tabben med å hoppe av X-Men franchisen for å prøve seg med Superman. Han ble jo lenge ansett som den kommende nye Spielberg, med litt mer kunstnerisk preg over seg. Nå er det mer som en ballong som sliter med å lette, dulter borte i tretoppene.

Men han har veldig gode visjoner og har en bakgrunn (homofil jøde) som jo gjør at han har følt litt av hvert på kroppen hva fordømming og slikt angår. Som jeg mener han brukte veldig bra i den første X-Men filmen.

Og som Spielberg prøvde han her å sette en tysker i godt lys. Men ikke akkurat noen ny Schindlers List...

Lenke til kommentar

Forresten, noen som har anbefalinger å komme med angående filmer om Sudan? Min nå arabisktalene big-brother skal ned der i FN-tjeneste et år, så da tenkte jeg det er fint å styrke kunnskapen om landet på den beste måten jeg vet; Se film. :)

Lenke til kommentar
Syns Valkyrie var spennende, selv om jeg visste hva som skulle skje. Det er litt av en bragd å få til, mener nå jeg. Ikke et mesterverk, men en god thriller.

Ja den hadde det litt spennende til tider ja. Ble litt mye mot slutten, men du har rett i at det krever ekstra å få til spenning når man vet slutten. I Tyskland satte man jo også godt pris på filmen, fordi man føler at tyskerne som kjempet mot nazismen er blitt glemt. Kanskje det er tilfellet i USA, men jeg husker nå vi lærte en god del om dem på skolen her til lands.

Det kan jo være Singer skal regissere Prisoners, som kanskje har Bale på rollelisten. Men mye rykter der. Uansett ikke så mye på plakaten for karen. Kom først i unåde med Fox siden han forlot X-Men så brått og så ble han vel litt fornærmet over WB siden de ikke ble fornøyd med Superman Returns. Sikkert ikke helt lett terreng å bevege seg i for en regissør med store ambisjoner.

Lenke til kommentar
Forresten, noen som har anbefalinger å komme med angående filmer om Sudan? Min nå arabisktalene big-brother skal ned der i FN-tjeneste et år, så da tenkte jeg det er fint å styrke kunnskapen om landet på den beste måten jeg vet; Se film. :)

Hehe, siden det kan få deg til å ta en pause i Transformersmanien din:

The Devil Came On Horseback - glimrende og særdeles rystende dokumentar om Darfur.

Lost Boys of Sudan - fin doku om sudanesiske flyktinger

Khartoum - Olivier og Heston i grei filmatisering om den berømte general Charles George Gordon

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Ja den hadde det litt spennende til tider ja. Ble litt mye mot slutten, men du har rett i at det krever ekstra å få til spenning når man vet slutten.

Jeg synes egentlig filmen klarte akkurat det den skulle gjøre (med tanke på de åpenbare hindringene en slik film har), med unntak av en ting: la oss bli skikkelig godt kjent med Stauffenberg. Cruise gjør som vanlig en god jobb, men jeg følte man ikke kom skikkelig under huden på han.

Lenke til kommentar

Det var visst i en av de mange variantene av Transformers. Jeg er en Generation 1 kar, så alt som kom etter er ikke helt min greie.

Bortsett fra Bay sin da :)

Hvorfor skal enhver fordømmelse av Bay automatisk generere et rop om fordommer? Mitt negative syn på Bays filmer er slett ikke basert på fordommer, men på mine egne opplevelser av samtlige av hans filmer.

Jeg snaker om Transformers 2, en film du dømmer utifra enkeltklipp ettersom du ikke har sett den (korriger meg om jeg tar feil nå, du dømte den jo allerede fra første trailer kom). Det er en fordom og det er ikke å dømme utifra helheten (denne sirkelen jeg er så glad i). Misforstå meg ikke, jeg vil tippe du kommer til å mislike filmen. Det skulle ikke forundre meg om du alt har bestemt deg for å mislike alt Bay skulle komme med, men det vet du nok best selv. Men du har ikke erfart filmen det her er snakk om og hva du har å si om filmen ikke er basert på din kunnskap om den. Du har dømt filmen før du har sett den.

En fordom, i psykologisk mening, er en forhåndsmening, som man fatter uten først å ha undersøkt saken.

Kritikk av filmen har først verdi fra de som har undersøkt filmen. Er du ikke enig? Syntes du ikke det er greit å følge hermeneutikken når det kommer til analyse av et verk? :)

Ellers takk for tips angående Sudan film, to av dem har jeg enda ikke sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...