Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

@Dorian: Hehe, jeg satte det da litt på spissen. Selvsagt vil studioene fortsette å kaste penger etter Bay, så lenge tenåringspublikummet er fornøyde med popcornet hans. Bays problem er imidlertid at mange av disse nå synes å mene at mannen med TROTF har tøyd strikken for langt. Stadig flere av hans kjernepublikummere sliter med fraværet av narrativ integrasjon og godt skuespill, samtidig som de finner den infantile humoren og cgi-orgiene slitsomme.

Mitt poeng er at Bay aldri har vist at han faktisk mestrer dialogdrevne scener eller seriøs dramaturgi (se bare hvordan Mr Awesome mageplasket i Pearl Harbor.). Om han gjør alvor av sitt spøkefulle utspill om å gjøre en karakterdrevet, historie- og dialogtung film (som i følge han selv er den letteste sak i verden), er min spådom at han vil bli totalt avkledd.

Det kan jeg heller forstå, jeg ser for meg at det ville vært som å gi Ingmar Bergman 200 millioner og beskjed om å tjene alt tilbake med profitt - det hadde neppe gått så bra. Jeg skal dog innrømme at jeg er utrolig spent på å se hva mannen får til hvis han får et skikkelig manus. Personlig setter jeg manus over absolutt alt, og tror at hvis Bay hadde fått Sideways så kunne han lett klart å imponere meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes Bay er flink til å gjøre håpløse manus bedre. Dekker over endel av manglene. Leste manus til den første Transformers-filmen nærmere et år før filmen kom og ble sjokkert over hvor lavmål jeg syntes det var. Hjalp ikke at den siste Bay-filmen jeg hadde sett var Pearl Harbor.

Men det hindret meg ikke i å elske filmen, selv om jeg visste hva som kom til å skje. Ubeskrivelig følelse den filmen, er glad jeg vil ha den opplevelsen for evig og alltid. Er grunnen til at jeg ser film, leter etter slike opplevelser.

Jeg har vel også litt annet perspektiv på ting enn de fleste brukere her inne, som gir meg en fordel (om da målet er å like Transformers). Har unger, vokst opp med Optimus Prime som beste leken noensinne samt en fan av alt som ikke er realistisk. Jeg er også temmelig liberal og ingen tilhenger av sauementalitet og at det finnes en overhengende sannhet om hva som gjør noe godt eller dårlig. Dog er det noe som gir meg et handicap i andre filmsammenheng. Men det hjelper ikke å deppe over det, er glad den jeg er ga meg godfølelsen som Transfomers ga (og fortsatt gir meg). Jeg er stolt av alle filmer jeg liker og jeg håper alle andre ikke lar seg rive ned av kynismen som alltid vil herje på nett. :)

Lenke til kommentar

Whay, nettopp vært i London hvor jeg så "Waiting For Godot" med Sir Ian McKellen og Patrick Stewart. Ekstremt bra, banebrytende forestilling med JÆÆÆVLA godt skuespill! Ikke bare det, men etter forestillingen fikk jeg møtt både Stewart og McKellen. Minne ut livet, det!

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan produktplassering ødelegger en film. Er heller omvendt, det gjør filmen mer realistisk.

Realistisk? Nokiatelefonen i The Dark Knight, kanskje. Nokia i Star Trek, niks.

Sony Vaio i Terminator Salvation, niks. Vista i Sarah Connor Chronicles, OK.

Lenke til kommentar
Whay, nettopp vært i London hvor jeg så "Waiting For Godot" med Sir Ian McKellen og Patrick Stewart. Ekstremt bra, banebrytende forestilling med JÆÆÆVLA godt skuespill! Ikke bare det, men etter forestillingen fikk jeg møtt både Stewart og McKellen. Minne ut livet, det!

Faen, nå ble jeg litt misunnelig. :D

Lenke til kommentar

Er ikke Waiting for Godot det stykket for hvor to mennesker bare sitter og venter på en fyr i halvannen time? Isåfall, har jeg alltid hatt lyst til å se det. Særlig med McKellen og Stewart.

Lenke til kommentar
Men det var da også i en storby.

Man kan diskutere hvor nødvendig det er med Cola-reklamer i Blade Runner (de kunne f.eks uten problemer funnet opp egne merker), men det er i alle fall realistisk at det er store reklameskilt på veggene i storbyen (og det er heller ikke utenkelig at cola har en plass i framtiden). Det er derimot stor forskjell mellom det og scener som er der først og fremst som reklame for xbox og MSN. Hvorfor dette kan sammenliknes fordi The Island også foregår i en storby, skjønner jeg lite av.

Det er forsåvidt greit å skaffe penger til film på denne måten, men gjør det litt mer subtilt i steden for å gjøre filmen til en stor reklame.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Will Smith er jo sponset av Nike i samtlige av hans filmer.

Skal ikke forundre meg om han har presset frem Nike sneakers i filmen Wild Wild West også.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar
Det er forsåvidt greit å skaffe penger til film på denne måten, men gjør det litt mer subtilt i steden for å gjøre filmen til en stor reklame.

Jeg gidder faktisk ikke å bry med når det kommer til produktplassering i filmer, ser at det er der men noe mer tid enn det gidder jeg ikke å kaste bort på faktisk å bry meg om det.

Den dagen hvor skuespillerne faktisk stopper opp midt i en scene og titter rett i kamera og sier løp og kjøp, da blir det faktisk et problem. Men til den problemet dukker opp, who cares.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Jeg gidder faktisk ikke å bry med når det kommer til produktplassering i filmer, ser at det er der men noe mer tid enn det gidder jeg ikke å kaste bort på faktisk å bry meg om det.

Den dagen hvor skuespillerne faktisk stopper opp midt i en scene og titter rett i kamera og sier løp og kjøp, da blir det faktisk et problem. Men til den problemet dukker opp, who cares.

Wayens World har en meget god og morsom parodi på akkurat denne diskusjonsemne.

Se filmen hos Youtube

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...