Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Transformers 2 er en knakende god actionfilm og skikkelig artig kinotur. Synes den fortjente 100-lappen uten tvil. Denne gangen lo jeg faktisk en del ganger også, folk i salen knakk jo mer sammen enn under flere komedier jeg har sett på kino.

Ja, Bay er uten tvil kongen av ufrivillig komikk. Transformersfilmene burde kanskje vært markedsført som komedier?

 

Anyway, nok om Bay. Ta i stedet en titt på disse fantastiske animasjonsfilmene fra Annecy 2009:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montag ruller og mesker seg vel formelig i halvdårlige Trans2-anmeldelser, som bekrefter hans syn på filmverdenen. Mens filmen sannsynligvis blir en mestselgende blockbuster, som bekrefter hvor langt unna "folk" disse sure anmelderne faktisk er.

 

Edit: ja det kom jeg også på.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

@Bytex: Om Transformers 2 nå skulle bli en mestselgelgende blockbuster, skal man allikevel ha i bakhodet at kvantitet og kvalitet er to vidt forskjellige ting. Bays oeuvre er for enhver sann filmkjenner milevis unna det å kunne betegnes som kvalitetsfilmer. I den grad disse filmene vil bli husket vil det kun være for sine gigantiske pyrotekniske budsjett, noe annet har de ikke å fare med.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Men betyr det at de er mindreverdige filmer? Fotoet i Transformers 2 for eksempel, er av sinnsyk kvalitet, Bay får noe så vanlig som en forstadshage til å se ut som en episk slagmark (før eksplosjonene kommer, mind you). Visuelt sett er det en av de mest imponerende filmene jeg har sett. Transformers 1 var i og for seg imponerende den også, men Transformers 2 satt jeg og måpet av gjennom så og si hele filmen.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Bays oeuvre er for enhver sann filmkjenner milevis unna det å kunne betegnes som kvalitetsfilmer.

Dette er en litt drøy påstand om en mann med to Criterion-utgivelser på samvittigheten. Jeg tror sanne filmkjenner setter pris på estetikk og fantastiske visuals, og det er noe man finner i de fleste Bay-filmer.

Lenke til kommentar

Det er også noe å si om det å lage den perfekte representasjonen av en sjanger. Sånn som Die Hard og Indiana Jones for eksempel, så har ikke Transformers 2 slående kommentarer om samfunn, liv og filosofi, men nærmer seg å bli selve definisjonen av en underholdningsfilm. Men jeg vil ikke sammenlikne den med de to andre på noe annet grunnlag såklart, men jeg ville heller ikke kalt noen av dem mesterverk.

Lenke til kommentar
Dette er en litt drøy påstand om en mann med to Criterion-utgivelser på samvittigheten.

 

De to utgivelsene ansees av de aller fleste Criterionsamlere som et feilgrep og et absolutt bunnmål for selskapet, og følgelig ikke noe som er verdt å dvele ved. Kvalitetsfilmer er de uansett ikke.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Pøh, The Rock er da i alle fall en trivelig actionfilm av ypperste kvalitet. Skjønner meg ikke på det fattiggjørende synet til Mon.

Uffameg, den filmen er særdeles oppskrytt. Jeg må le når jeg ser åpningsscenen, dette er jo bare tåpelig. Fra den fetisjistiske uniformstilbedingen, flaggviftingen, den hyperpompøse og fjollete filmmusikken til slow-mo helikoptre i solnedgang - dette fungerer best som parodi. Legg merke til Bays signaturshot @ 1.41

Se filmen hos Youtube

 

 

Jeg kan gå med på at den er det beste substansløse Bay har gjort, men det er jo ikke all verden heller...

 

 

@Koffeinkanin: Annecy er en prestisjetung animasjonsfestival, le Festival International du Film d'Animation (FIFA) d'Annecy.

 

Her er årets vinner av beste musikkvideo - herlige greier:

Se filmen hos Youtube

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Uffameg, den filmen er særdeles oppskrytt. Jeg må le når jeg ser åpningsscenen, dette er jo bare tåpelig. Fra den fetisjistiske uniformstilbedingen, flaggviftingen, den hyperpompøse og fjollete filmmusikken til slow-mo helikoptre i solnedgang - dette fungerer best som parodi. Legg merke til Bays signaturshot @ 1.41

Se filmen hos Youtube

 

Alt det du nevner der er jo bare kult og introen får deg umiddelbart i riktig sinnstemning. Skulle ønske Bay kunne lage flere slike actionfilmer.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...