Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi lærer engelsk på skolen. Hvorfor leser dere teksten?
Fordi den er der. Selv skyr jeg tekst om jeg kan, men på tv-sendinger er det ikke alltid mulig å velge dem vekk. Og så overtar den delen av hjernen som gjerne vil lese teksten. Den ER der jo! Prøver å koble det ut, men likevel så er det ikke så lett bestandig. Har hendt at jeg har sittet og sett på en tekstet film/serie på TV og så sier noen i rommet: "Æsj nå gidder jeg ikke mer. Teksten datt ut for fem minutter siden!" Det har jeg da ikke lagt merke til hehe.
Lenke til kommentar

Hvis man først trenger tekst, f eks hvis man ikke er så sterk i engelsk eller ser en ikke-engelskspråklig film, så burde man ha den teksten som er mest naturlig. Det skal ikke være nødvendig å lese "førebuing" og tenke "Er det en forberedelse, en forbedring eller et forbud det er snakk om?" når man egentlig burde konsentrere seg om filmen.

 

Jeg hadde selvsagt foretrukket at all film på norsk tv ble vist uten tekst, med mulighet til å slå det på (både på nynorsk og bokmål) via tekst-tv, men det er helt ulogisk å velge ut vilkårlige filmer og serier og tekste dem på nynorsk og tro at det er en god løsning på problemet. Det blir som historien om damene på bussen, hvor den ene sa "Jeg dør hvis vi ikke lukker vinduet" og den andre sa "Jeg dør hvis vinduet blir lukket", og sjåføren sier "Greit, da lukker vi den i en halvtime før vi åpner den i en halvtime".

Lenke til kommentar

Nynorsk er fint å lese det, men reguleringskåthet er jeg ingen tilhenger av. Det bør være opp til kanalene å avgjøre. Regulering i denne sammenheng bør begrenses til å sikre at utviklingshemmede og andre får mulighet til å nyte produktet. Jeg anser ikke folk som leser nynorsk som det og jeg ser ingen grunn til å kaste bort politikernes tid til å lage lover og konsesjonsavtaler som tvinger en kanal å tekste på et skriftspråk kun brukt av 10-15% av befolkningen. :)

Lenke til kommentar
Hvorfår skulle han få pes for det? Naruto er jo absolutt en knallbra serie, animen fortjener kanskje ikke en 10'er pga fillers, men den er ikke langt unna.

Etter min mening burde ikke fillerne telle inn på helhets intrykket. Det er bare en annen serie med samme navn som er til for å glede kidsa i japan mens det ordentlige serien tar pause.

 

Men ja, Naruto er knallbra og de som gir pes for å gi den 10 kan bare ta seg en bolle.

Lenke til kommentar
Hvorfår skulle han få pes for det? Naruto er jo absolutt en knallbra serie, animen fortjener kanskje ikke en 10'er pga fillers, men den er ikke langt unna.

Etter min mening burde ikke fillerne telle inn på helhets intrykket. Det er bare en annen serie med samme navn som er til for å glede kidsa i japan mens det ordentlige serien tar pause.

 

Men ja, Naruto er knallbra og de som gir pes for å gi den 10 kan bare ta seg en bolle.

 

Er for det meste enig med deg, men det er slitsomt når man bare får 20 min i uka og det er kjedelige fillere. Men nå er jo neste episode siste av filleren da. :)

 

Vi får vel fortsette denne diskusjonen i naruto tråden i og med at det ikke har noe med denne tråden å gjøre. ;)

Lenke til kommentar

Tenkte på de uber-konservative folkene i tråden, men de er vel såpass uber-konservative at de ikke har hørt om det en gang, eller ikke bryr seg. Men jeg synes den sugde noe helt ekstremt i allfall, men det har vist seg å være noe jeg burde forvente av animerte serier fra den delen av verden.

Lenke til kommentar

Noen som vet om Platekompaniet skal kjøre noen form for film-kampanje i nær fremtid? Er på nippet til å bestille et lite lass med filmer, så ville vært en real bommert om de har en kampanje i morgen eller noe.

Endret av Spetz
Lenke til kommentar

Må si jeg var skuffet over komentator sporene til life of brian, folka er ikke sammen når de spiller det inn og de kommer egentlig bare med tørr info om filmen.

 

Det som er kult med komentator spor er når folka sporer helt av og begynner å kødde å snakke om helt andre ting, og med python folka burde det blitt festlig, men når de sitter hver for seg og bare sier kjedelige tørre ting får man ikke mye ut av det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...