Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Nic Cage har etter dette mistet all kredibilitet som skuespiller, kan ikke noen få førtidspensjonert karen?

 

Hvorfor det?

Hehe, så du synes han er en god skuespiller?

 

 

Hans beste dager er for lengst over, en trend han med denne filmen bare ser ut til å fortsette.

Han er glimrende i Adaptation, hans roller i den filmen er blant de beste skuespillerprestasjonene jeg har sett. Han har gjort mye dritt, men han har potensialet når han gidder og når han tar gode roller i gode filmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det imponerte deg i Touch of Evil, så det er litt rart. Jeg lar meg lett imponere av denslags, da det er utrolig fascinerende hvor godt iscenesatt det er og hvordan alt klaffer. Noe "juks" er det i Irréversible, men i det store og hele er det en teknisk imponerende film. Og for meg: Imponerende på andre måter også.

Lenke til kommentar
Det imponerte deg i Touch of Evil, så det er litt rart. Jeg lar meg lett imponere av denslags, da det er utrolig fascinerende hvor godt iscenesatt det er og hvordan alt klaffer. Noe "juks" er det i Irréversible, men i det store og hele er det en teknisk imponerende film. Og for meg: Imponerende på andre måter også.

Det var vel ikke _at_ tagningene var lange som imponerte meg? Touch of Evil holdes selvfølgelig opp til en helt annen standard da den er mye eldre, men åpningsshottet til Touch of Evil er en av få langtagninger på nivå med fasitene (Boogie Nights og I Am Cuba).

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke tro at du ville blitt like imponert over den lange tagningen hvis den ikke hadde vært lang, så ja, såvidt jeg kan tolke det var det imponerende _at_ den var lang (samtidig som den var godt utført, men det gjelder så å si alle eksempler av lange tagninger jeg kan komme på). Når det gjelder lange tagninger syns jeg heller ikke at det bør ha så mye å si at filmen er gammel, da de var like flinke til å lage film før som nå. Tenk bare på deler av stumfilmestetikken, hvor lange tagninger og scenografi var en viktig del av formspråket (for eksempel Dreyers bruk av viktige rollefigurer som dekker mindre viktige og så videre).

Lenke til kommentar
Det var vel ikke _at_ tagningene var lange som imponerte meg? Touch of Evil holdes selvfølgelig opp til en helt annen standard da den er mye eldre, men åpningsshottet til Touch of Evil er en av få langtagninger på nivå med fasitene (Boogie Nights og I Am Cuba).

 

Vel det er tåpelig å hevde at det skal settes mindre krav til cinematografien i eldre filmer. Generelt mener jo mange filmhistorikere at billedsprøk i film var på et høyere nivå på slutten av stumfilmeraen enn det har vært noen gang senere. Da talefilmene hadde sterke negative konsekvenser på hvilke cinematografiske virkemidler man kunne bruke de første årene fordi kammeraene måtte blippes osv. Dette gjorde at billedspråket låste seg med konvensjonener som var mindre avanserte enn de som ble brukt i de siste årene med stumfilm, og desverre har det avanserte billedspråket som den seneste kunstfilmen tilbød bare delevis kommet tilbake.

 

Derfor er moderne film fortsatt mindreverdig i forhold til sen stumfilm, og noen hevder at om talefilmen hadde blitt funnet opp senere og i tillegg allerede vært 100% teknisk modent når det kom i bruke, så ville filmediumet vært et mye sterkere og mer autonomt medium og ikke bare filmet theater slik som det i stor grad er i dag. Godard har vel sagt at 70% av filmene på Cannes er filmet theater og da snakker vi om en kunstfilm festivar, av mer kommersiell film er 95% filmet theater.

Lenke til kommentar
Det imponerte deg i Touch of Evil, så det er litt rart. Jeg lar meg lett imponere av denslags, da det er utrolig fascinerende hvor godt iscenesatt det er og hvordan alt klaffer. Noe "juks" er det i Irréversible, men i det store og hele er det en teknisk imponerende film. Og for meg: Imponerende på andre måter også.

Enig, Irréversible er min favorittfilm fra Frankrike.

Lenke til kommentar
Men det gleder meg å observere at nrk har sluttet med nynorsk subtitles.

 

Det har de ikke. Igår så jeg denne Winter, Summer, Spring et eller annet og da var det nynorske subs. Heldigvis var det en dialogfattig film.

Ikke nynorsk i dagens film. Men ja,tror det varierer,men har blitt mindre og mindre nynorsk har ivertfall jeg sett.

 

Einar Førde er ikke fornøyd.

Lenke til kommentar
Men det gleder meg å observere at nrk har sluttet med nynorsk subtitles.

 

Det har de ikke. Igår så jeg denne et eller annet og da var det nynorske subs. Heldigvis var det en dialogfattig film.

Det passer da fint at en så poetisk film som "Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring" blir tekstet på poetisk nynorsk. De kommersielle kanalene burde samtidig bli pålagt å tekste flere av sine programmer på nynorsk. Det er tross alt mange i dette landet som bruker nynorsk i sine daglige gjøremål.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...