Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Er det urettferdig hvis man har sett de norske filmene som kom på kino de siste 5-6 årene å påstå at norsk film er dårlig for tiden? Evt la det være grunnen til at man ikke ser en norsk film på kino?

Norsk film har etter min mening forbedret seg i det siste, med tittler som Reprise, DeUsynlige, Den Brysomme Mannen, Salmer fra kjøkkenet og Yatzy.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det urettferdig hvis man har sett de norske filmene som kom på kino de siste 5-6 årene å påstå at norsk film er dårlig for tiden? Evt la det være grunnen til at man ikke ser en norsk film på kino?

Merk at jeg skriver at det er urettferdig å dømme en hel nasjonal filmhistorie basert på brøkdeler. Ditt poeng angår derfor ikke mitt argument direkte.

Nei, det var nettopp derfor jeg spurte dette - fordi du ikke selv tok det opp. Når folk snakker om norsk film så er det, som du sier, et ordleggingsproblem. Den kritikken jeg leser her på forumet av norsk film gjelder alltid nåtidens norsk film og de filmene som vises på kino. Vi har ingen filmer som hylles internasjonalt, vi har svært få som er populære verken her i landet eller i nabolandene våre og vi har ingen navn som skiller seg spesielt ut. Det er nok i større grad dette man snakker om, og ikke de som kom ut mellom 1900-1980. Du har et poeng i alt du skriver om ordleggingsproblem, men har man sett de fleste "terningkast 6"-filmene fra de siste årene så har man rett til å si at filmindustrien vår ikke er noe spesielt.

 

Man kan selvfølgelig også mene at den faktisk er bra, jeg føler bare ikke at man trenger å se de obskure eller de gamle for å bedømme industrien. Det er tross alt de filmene folk ser som definerer oss som en filmnasjon.

Lenke til kommentar

Uffameg, så er det offisielt: Werner Herzogs neste film blir en real stinkbombe. Om Rescue Dawn var en middels affære,ligger dette an til å bli tidenes crapfest. Nic Cage har etter dette mistet all kredibilitet som skuespiller, kan ikke noen få førtidspensjonert karen?

 

Bad Lieutenant: Port of Call (2009) - Uoffisiell trailer:

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nic Cage har etter dette mistet all kredibilitet som skuespiller, kan ikke noen få førtidspensjonert karen?

 

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på verdien av å vise til enkelttilfeller når det gjelder skuespill, man klarer tross alt ikke å redde et manus som allerede er gått ad dundas. Vi vet ihvertfall med sikkerhet at mannen kan spille (Leaving Las Vegas, Adaptation.), så problemet blir vel rollevalg. Jeg liker ham i National Treasure/The Rock-roller, og jeg ser ikke for meg at Montag ser disse filmene uansett, så jeg forstår ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nic Cage har etter dette mistet all kredibilitet som skuespiller, kan ikke noen få førtidspensjonert karen?

 

Hvorfor det?

Hehe, så du synes han er en god skuespiller?

 

Det har ingenting med synsing å gjøre. Se Wild at Heart igjen. Og gjerne også Red Rock West.

Lenke til kommentar
Nei, det var nettopp derfor jeg spurte dette - fordi du ikke selv tok det opp. Når folk snakker om norsk film så er det, som du sier, et ordleggingsproblem. Den kritikken jeg leser her på forumet av norsk film gjelder alltid nåtidens norsk film og de filmene som vises på kino.

Og jeg ønsker at både jeg selv og andre kan utvide våre horisonter til å forsøke å inkludere eldre norsk film, som tross alt er i flertall. De er ikke lette å få tak i, de er glemte og neglisjerte, og dette ønsker i alle fall jeg en forandring i. Jeg sliter med fordommer mot gammel film, men forsøker i det minste å bryte ut av barrieren. Filmsmak er ikke naturstyrt, og det er kulturelt tillært at i alle fall jeg automatisk misliker gammel film (har blant annet fått høre gjennom hele oppveksten at "gammel film er så treg", for eksempel). Dette kan endres og jeg mener at det ikke er falskt eller kunstig å forsøke å opparbeide seg toleranse og kanskje etter hvert kjærlighet for eldre filmer, og da også norske. Ikke at du har sagt dette, det er bare generelt tenkelige motargumenter.

 

Vi har ingen filmer som hylles internasjonalt, vi har svært få som er populære verken her i landet eller i nabolandene våre og vi har ingen navn som skiller seg spesielt ut. Det er nok i større grad dette man snakker om, og ikke de som kom ut mellom 1900-1980. Du har et poeng i alt du skriver om ordleggingsproblem, men har man sett de fleste "terningkast 6"-filmene fra de siste årene så har man rett til å si at filmindustrien vår ikke er noe spesielt.

Her er jeg litt usikker selv. Kilder og empiri er viktig i samband med slike påstander. Hva med for eksempel Bent Hamer? Internasjonalt anerkjent regissør. Du snakker først om generell norsk film, for så å tilspisse til nåtiden. Vi har filmer som hylles internasjonalt (Kon-tiki, for eksempel), så en forkastelse av norsk film (moderne såvel som gammel) er kanskje litt historieløst... Moderne norske filmer blir vel også hyllet til en viss grad. Den brysomme mannen vant en pris i Cannes, og Reprise er en annen film som blir hyppig nevnt i panegyriske omtaler. Poenget er mindre essensialisme og mer empiri. Ikke at jeg har bidratt med dette nå, men tankene er utfordringen.

 

Man kan selvfølgelig også mene at den faktisk er bra, jeg føler bare ikke at man trenger å se de obskure eller de gamle for å bedømme industrien. Det er tross alt de filmene folk ser som definerer oss som en filmnasjon.

Hvis man skal bedømme helheten (noe de fleste gjør ved å si for eksempel at "Norge er en skam for filmhistorien") burde man kanskje vite litt om historien, også gammelt og obskurt. Folk har sett filmer fra gamle dager også, vi må ikke glemme alle våre eldre borgere. Økt tilgjengelighet ved DVD og liknende kan også bidra til å utvide perspektivene våre.

Lenke til kommentar

Ein ting som overraskar meg er når utlendingar spør meg om norske filmar eg ikkje har sett sjølv... Kunsten å tenke negativt har eit par kanadiarar spurt meg om synspunkt på, dei likte den veldig godt. Gymnaslærer Pedersen har fått lovord frtå britar, svenskar, US-amerikanarar og tyskarar eg har møtt. Heftig og begeistret likeså. Dei to siste har eg fått sett då, men ikkje på det tidspunktet utlendingane ville diskutera med meg.

Lenke til kommentar

Erik Løchens Motforestillinger! Der har man en unik norsk auteur-film som i tillegg er underholdende og nesten inge som nesten ingen har sett kanskje ikke engang Montag... Jeg så den som eneste i salen på Cinemateket i Bergen.

 

Det er ikke slik at vi ikke har gode norske filmer vi er bare dårlig til å ta vare på dem. Desuten har vi jo en rekke nye norske filmer som er av god kvalitet, tenker da på festival kvalitet og ikke popcorn kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...