Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Interessant hvordan du definerer nyskapning av et gammelt konsept som kulturelt forfall.

 

Det du kaller nyskaping kaller jeg i dette tilfellet bastardisering, forsimplifisering, trivialisering og Bayifisering. Det handler tross alt om å utvise respekt og forståelse for Sherlocks sanne univers, og å unngå slike parodiske og forflatende grep man ser ut til å ha landet på i denne filmatiseringen. Nei, for oss sanne Sherlockfans ser dette temmelig skuffende ut.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er også litt skeptisk etter å ha sett traileren, men filmen kommer selvsagt til å bli bra. Det er jo Guy Ritchie. Heldigvis er jeg ikke farget av mitt tidligere forhold til Holmes, sannsynligvis fordi jeg ikke har et.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Si meg, har Jerry Bruckheimer noe med Sherlock Holmes filmen?

Gikk fra :D til :dontgetit: etter å ha sett den trailer'n.

Hva er det som skjer? Vi er faktisk enige. :!:

Nå er jeg sikker på at du sliter med Alzheimers, siden du har ytret denne setningen minst fem ganger iløpet av 4 månder.

 

Tror noen må si fra til Hjemmepleier'n din. Up the dose and all that.

Lenke til kommentar

Montag: Hva synes du om Baz Luhrmans Romeo+Juliet? Det virker veldig merkelig at du ikke liker en nyskapende, moderne versjon av Sherlock, men hadde den beholdt den gamle stilen virker det for meg like sannsynlig at du hadde kritisert filmen for å være overflødig og at de gamle Sherlock-filmene (evt tv-serien med Ronald Howard) var mye bedre.

Lenke til kommentar
Montag: Hva synes du om Baz Luhrmans Romeo+Juliet? Det virker veldig merkelig at du ikke liker en nyskapende, moderne versjon av Sherlock, men hadde den beholdt den gamle stilen virker det for meg like sannsynlig at du hadde kritisert filmen for å være overflødig og at de gamle Sherlock-filmene (evt tv-serien med Ronald Howard) var mye bedre.

Romeo+Juliet var ikke min kopp te, det hele ble for maniert og hysterisk. Baz Luhrmann har aldri vært min greie, liker forsåvidt ingen av hans glorete og kitschpregede filmer.

 

Apropos Sherlockfilmen kan jeg bare si at maken til nivellering og forsøplifisering av en ikonisk figur er det lenge siden jeg har sett. Jeg spår at denne blir å gjøre det sterkt på neste Razzleutdeling.

 

@Danielzu: Vi har da aldri vært enige før? Dette får bli et engangstilfelle. :!:

Endret av Montag
Lenke til kommentar

"Jeg vil være jomfru for deg min eneste. Ligge på et hvitt laken og føle at du røver meg ut av mors armer, du skal få se meg inn i øynene til du smelter inni meg. Legg deg inntil brystet mitt og gråt. Og når du våkner skal jeg føde deg en sønn av mitt blod." Aune Sand.

 

"Jeg vil elske. Jeg vil leve. Riv ut hjertet mitt og legg det i solen. Hold meg hardt og hvisk meg evigheten. Sug kraften ut av vingene mine. Jeg vil sove. Alt jeg er skjenker jeg deg, du, min ensomme kriger. Legg sverdet ditt i skjødet mitt. Jeg vil slikke det rent for blod. La regnet falle, mitt elskede Colombia". A. Sand

 

Noen som skal på Cinematekets visning av Dis på onsdag? Gremmes over at jeg ikke er i byen - dette blir nok en happening, ja.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Montag: Hva synes du om Baz Luhrmans Romeo+Juliet? Det virker veldig merkelig at du ikke liker en nyskapende, moderne versjon av Sherlock, men hadde den beholdt den gamle stilen virker det for meg like sannsynlig at du hadde kritisert filmen for å være overflødig og at de gamle Sherlock-filmene (evt tv-serien med Ronald Howard) var mye bedre.

Romeo+Juliet var ikke min kopp te, det hele ble for maniert og hysterisk. Baz Luhrmann har aldri vært min greie, liker forsåvidt ingen av hans glorete og kitschpregede filmer.

Burde kanskje formulert meg litt bedre, jeg er ikke like opptatt av hva du synes om filmen som konseptet. Altså at man tar en historie som baserer seg på en annen tid og som er blitt filmatisert hundre ganger og gjør noe helt nytt med det. Jesus Christ Superstar og The Last Temptation of the Christ, Romeo+Juliet, Kurosawa var jo glad i å lage egne versjoner av Shakespeare - det har alltid blitt laget alternative versjoner av historier som ikke tar utgangspunkt i å være en lik eller tilnærmet lik versjon av originalen, men heller å gi det en helt ny vri.

 

Jeg kan for øvrig si at jeg egentlig ble ganske skuffet over traileren da det absolutt ikke var dette jeg ville ha (som selvsagt er helt feil innstilling til film, men jeg har mine svakheter jeg også), men jeg ser ingenting galt med at man tar en karakter og viser ham i et annet lys eller en annen inkarnasjon. Jeg synes det er så merkelig at du er åpent for så mye, men at dette skal liksom være grensen din - en actionfylt versjon av Sherlock.

Lenke til kommentar
Uffameg, hva er det Hollywood har gjort med godeste Holmes nå? Dette ser jo ut til å bli en tilsmussing av Sherlock hinsides alle parametre. Har Bay jr. vært konsulent for denne smørja mon tro?

 

Døm selv:

 

Såså, hvorfor så konservativt?

 

Traileren så over middels ut, et fint forsøk på en nyversjon. Det jeg spesielt liker ved å gå på teater er at man ofte prøver å gi alternative opplevelser på kjente verk. Filmskaperne har vært litt vel mye konservativt og feige på det området, enkelte nærmest behandlet kultur som noe statisk fremfor dynamisk.

 

Jeg håper de lykkes med denne versjonen av Sherlock Holmes og gleder meg at det finnes regissører som tør utfordre sinnene våre.

 

Smått absurd (og gøyalt) at Guy Ritchie regisserer en film om en kar som Holmes, mens Kenneth Branagh lager en superheltfilm om Thor. Med tanke på cv'en skulle en nesten tro det ville vært motsatt.

 

Branagh har visst forresten funnet sin Thor. En australier...

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...