Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YsznKkZxt0
Lurte på hvor jeg får kjøpt sone fri blu-ray spiller?

Coop hadde ein Tectonic-spelar som var sonefri. Elles er det vel LG BH200 og ein frå Momitsu.

Takk

Lenke til kommentar

Vi så Alien igjen idag, conclusion: Stop-motion/animatronik (eller hva det heter) ser mye bedre ut, mer realistisk ut og gir deg den gode "Hvordan gjør de det?" følelsen. Men, hvorfor slutter folk og gjøre dette i filmer? Det ser jo mye mer realistisk ut enn CGI.

Lenke til kommentar
Vi så Alien igjen idag, conclusion: Stop-motion/animatronik (eller hva det heter) ser mye bedre ut, mer realistisk ut og gir deg den gode "Hvordan gjør de det?" følelsen. Men, hvorfor slutter folk og gjøre dette i filmer? Det ser jo mye mer realistisk ut enn CGI.

Har du sett CGI fra det siste året? På sitt beste er det helt umulig å se forskjell på effekt og virkelighet.

Det sagt så har jeg vært en motstander av CGI lenge, mest fordi det ikke har vært tilfredsstillende troverdig før nå. Og velgjorte fysiske effekter er selvsagt alltid fantastisk å se på. Stop motion er dog sjelden helt prikkfritt, og det er stort sett sjarmen som gjør det så attraktivt. Men så er ingenting bedre enn når de har fått til å få en stop motion-effekt til å se virkelig ut.

Men det er bare å innse at stop motion alt i alt er blitt underlegent, så selv om jeg støtter alle som velger å bruke fysiske effekter, er jeg blitt veldig fascinert av hva man faktisk kan få til med CGI. Kommer nok til å se Transformers av den grunn, selv om jeg ikke var noen stor fan av den første filmen (og det skal nevnes at den hellerikke hadde noen dårlige effekter.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Liker også CGI. Mye fantastisk, men jeg må si når jeg ser romskipene i 2001, Star Wars, Alien osv, så ser de jo mye mer ekte ut enn feks romskipene i de nye SW filmene.

Ja, vet at de ikke er stop motion, men det er fysisk.

Endret av Batnobbit
Lenke til kommentar

Jeg kan absolutt ikke si meg enig i at det ser mer realistisk ut. CGI har blitt misbrukt og overbrukt en del ganger og det er da du merker det, men utrolig mye av det du ser i moderne filmer er CGI uten at du vet det. Skrekkeksemplene er jo Matrix Reloaded hvor man så veldig tydelig at Neo var dataanimert, de nye Star Wars-filmene hvor veldig mye hadde en glatt og polert look, Mummy-filmene og selvfølgelig

.
Lenke til kommentar
Liker også CGI. Mye fantastisk, men jeg må si når jeg ser romskipene i 2001, Star Wars, Alien osv, så ser de jo mye mer ekte ut enn feks romskipene i de nye SW filmene.

Ja, vet at de ikke er stop motion, men det er fysisk.

Forøvrig mye forskjell på stop motion og fysiske effekter som de du nevner. Alien'en er f.eks. en fyr i en aliendrakt. Og effektene i 2001 er jo langt bedre enn både det som var vanlig da den ble laget, og i de påfølgende tiår, faktisk. Ved stop motion vil du gjerne få Robocop-roboten som resultat. Men fysiske effekter, som sminken i The Fly bl.a. er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Vi så Alien igjen idag, conclusion: Stop-motion/animatronik (eller hva det heter) ser mye bedre ut, mer realistisk ut og gir deg den gode "Hvordan gjør de det?" følelsen.

Hmm. Jeg får fremdeles den samme følelsen av cgi, dog i en litt annen pakning, men likevel fascinerende.

Men jeg vil ikke sette noen i en bås om at cgi ser bedre ut enn stop-motion, eller motsatt. Det kommer som nevnt an på bruken. God bruk, dårlig bruk.

annen sak: Kjøpte i går Memoirs of a Geisha på Blu-ray. Coveret er norsk, samt at norsk kommer som valg av tekst på filmen. Men problemet er det at det kommer ikke noen tekst, uansett. Hvilke rettigheter har jeg, med tanke på å klage, eller kan problemet rett og slett ligge på PS3en som jeg forøvrig ikke har hatt noen problemer med avspilling av blu-ray på før...

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Det viktigste er uansett at det man gjør er stilig og kreativt og nytt. Dette klippet er fra Total Recall og er absolutt ikke komplisert, har du tålmodighet og photoshop så kunne du klart dette selv. Det har med hvordan man bruker det, og med CGI (hvis det blir brukt riktig) så vet du ikke at det er der en gang.

terminator20.jpg

I say no more.

For de som vil sammenligne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...