Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cormac McCarthy ser ut til å bli en av de fremste disponentene for vår tids kulturelle forfall, og jeg har mine tvil om enda en middels McCarthy-bok står til å reddes av dyktig(e) regissør(er). Farg meg skeptisk.

Her er jeg sterkt uenig. Å kalle McCarthy en eksponent for kulturelt forfall er bare vissvass, jeg fatter ikke hvordan man kan påstå slikt overhodet. The Road er et stilistisk mesterverk - en betagende og svært gripende skildring av hvordan kjærligheten mellom far og sønn makter å bestå selv i helvete på jord.

 

Jeg anser heller vår egen Aune Sand for å være den sanne postergutten for vår tids kulturelle forfall.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Aune Sand er jo konge!

Ja, i sitt eget hode.

Litt alternativ kar kanskje, men han er da en fargeklatt (:p) som strengt tatt ikke gjør noe galt.

 

Og nei, jeg har hatt en lang periode der jeg ikke har klart å se trynet på Carrey, men nå takler jeg han. Og det er jo like greit.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Her er jeg sterkt uenig. Å kalle McCarthy en eksponent for kulturelt forfall er bare vissvass, jeg fatter ikke hvordan man kan påstå slikt overhodet. The Road er et stilistisk mesterverk - en betagende og svært gripende skildring av hvordan kjærligheten mellom far og sønn makter å bestå selv i helvete på jord.

Eller en lang rekke tydelig konstruerte pseudo-poetiske formuleringer som spiller på leserens sentimentalitet, uten at de på noen måte konfronterer fordommer. Jeg betviler ikke at McCarthy kan skrive, det har han bevist tidligere i forfatterskapet, men "enden er nær"-bølgen han etterhvert har kastet seg på kler virkelig ikke en av epokens fire store amerikanske forfattere (for å låne et begrep fra Harold Bloom). Du kan skrive viktige bøker om store tema uten at de ser ut som halvferdige Hollywood-manuskripter, noe både The Road og No Country for Old Men litt flåsete kan sies å gjøre.

 

Angeleno:

Jeg liker filmen bedre enn boka fordi den fanger følelsen av uovervinnelig ondskap bedre (kanskje fordi jeg har litt andre forventninger til film enn til skjønnlitteratur), samtidig som den viser at Coen-gutta er i ferd med å utvikle seg fra satire-makere til filmskapere med et tydelig estetisk prosjekt.

Lenke til kommentar
Eller en lang rekke tydelig konstruerte pseudo-poetiske formuleringer som spiller på leserens sentimentalitet, uten at de på noen måte konfronterer fordommer. Jeg betviler ikke at McCarthy kan skrive, det har han bevist tidligere i forfatterskapet, men "enden er nær"-bølgen han etterhvert har kastet seg på kler virkelig ikke en av epokens fire store amerikanske forfattere (for å låne et begrep fra Harold Bloom). Du kan skrive viktige bøker om store tema uten at de ser ut som halvferdige Hollywood-manuskripter, noe både The Road og No Country for Old Men litt flåsete kan sies å gjøre.

 

Her høres det ut for at du slakter McCarthy på basis av at du rett og slett ikke liker at han han har satt sin roman til et post-apokalyptisk miljø. Jeg synes derimot at dette miljøskiftet er noe som kler McCarthys korthugde og presise stil utmerket. Om du forventer en mer blomstrende, ornamenterende og ordrik stil er du kommet til feil mann - prøv Updike i stedet. Å anklage McCarthy for å forfatte uinspirerte Hollywoodmanus er rimelig drøyt; det blir som å hevde at Hemingway skulle ha forfattet simple føljetonger i Aktuell Rapport. Hva i alle dager mener du med å skulle konfrontere fordommer? Hva er pseudo-poetiske formuleringer? Nei, her strør du om deg med mye grums. Savner du kanskje kvinneperspektivet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Boken var Dan Brown's beste mener nå jeg.

Men filmen er jeg redd blir en trist affere. Filmen og boken Da Vinci-koden var også alfa omega egentlig.

 

Enkelte på diskusjon.no's liste. Alle har vel ikke vært med å stemt?

 

" Jeg var ikke med på å kåre lista, men jeg anerkjenner den for det.

Det gjør jo jeg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...