Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

En kan ta temmelig mange utgangspunkt for å analysere en film, deriblant: narrasjon, stil, musikk, lyd, tema og ideologi for å nevne noen av de mest opplagte. Den klassiske vgs-analysen har vel vært mest opptatt av å finne hva som er filmens tema kontra å spørre seg om hvordan filmen behandler et gitt tema. Det er "hvordan" som er det filmakademiske nøkkelordet i en tematisk analyse. Formspråk er derfor helt sentralt i analysen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^Det stemmer, jeg skal hovedsakelig analysere hvordan en av filmene behandler tema. Så da er det bare å velge en film før halve dagen er omme...

 

Edit: Antar forresten jeg kommer til å følge "Film Art: An Introduction" sin "Writing a Critical Analysis of a Film" guide.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
^Det stemmer, jeg skal hovedsakelig analysere hvordan en av filmene behandler tema. Så da er det bare å velge en film før halve dagen er omme...

 

Edit: Antar forresten jeg kommer til å følge "Film Art: An Introduction" sin "Writing a Critical Analysis of a Film" guide.

Kan være like greit å starte i den andre enden. Finne et tema, f.eks kjærlighet og deretter finne en film som kan være morsom å se i et litt annet lys enn det tradisjonelt har blitt belyst før. Hva sier f.eks Natural Born Killers om kjærlighet?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Eksempelet du kom med, (eller noe annet liknende) hadde absolutt vært morsomt å jobbe med. Men min 'fantastiske' norsklærer tror jeg ikke helt ser humoren i dette/seriøsiteten i dette, (og dermed blir det litt for risikabelt).

 

Det står egentlig mellom 12 Angry Men, Eternal Sunshine, Requiem for a Dream, 8 1/2 og Brazil nå. Faen som jeg elsker ubesluttsomhet.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Jeg hadde gleden av å se (og jeg satt den selv på) Catwoman i går kveld...

 

Makan til makkverk har jeg omtrent aldri sett da den feiler på absolutt alle fronter. Musikk, skuespill, manus, selve filmingen, ALT er dritt. Jeg finner rett og slett ikke en eneste kvalitet i filmen som hever filmen et lite hakk over 1'ern.

 

Filmen kunne fint ha klart seg bedre hadde den ikke tatt seg selv så seriøst og hadde de gjort noe med musikken, men når musikken er som hentet rett ut ifra the voice, og det er ikke akkurat en positiv ting. Det som er så sært med musikken er at det er den samme igjennom hele filmen og uansett om det er romanse eller slåsskamper den skal "akkompagnere" er det akkurat det samme "oooh, yeah yeah"-ræl av noe hip-hop.

 

Jeg skal ikke si den obligatoriske "jeg vil ha 104 min igjen av livet mitt", da jeg så filmen for å finne ut hvor dårlig den faktisk var og den leverte. Det er helt utrolig at det er mulig å til slikt med et produksjonsbudsjett på 100 millioner USD.

 

Stry unna! (Den er faktisk dårligere enn du tror)

Lenke til kommentar

Husker jeg så noen klipp av den en gang, og den var redigert som en musikkvideo, ekstremt irriterende å se på.

 

Hørte på noen av favorittsoundtrackene mine nå og tenkte jeg skulle linke til dem. Hvis dere ikke har hørt dem (utenfor filmen) så anbefaler jeg det :D :

 

Et av mine favorittsoundtrack, har sikkert vært på min topp 10 i 10 år nå:

Se filmen hos Youtube

 

Har virkelig fått sansen for James Newton Howard etter det han har gjort med Shyamalan, Signs er det beste av dem synes jeg:

Se filmen hos Youtube

 

Jeg tror det var Paul Oakenfold som hadde en bra remix av Signs soundtracket, der han hadde mixet sammen alle de mest brukte melodiene til en kjapp oppsummering med noe Mel Gibson-voice over. Anbefaler den hvis dere ikke vil høre hele greia.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Eksempelet du kom med, (eller noe annet liknende) hadde absolutt vært morsomt å jobbe med. Men min 'fantastiske' norsklærer tror jeg ikke helt ser humoren i dette/seriøsiteten i dette, (og dermed blir det litt for risikabelt).

 

Det står egentlig mellom 12 Angry Men, Eternal Sunshine, Requiem for a Dream, 8 1/2 og Brazil nå. Faen som jeg elsker ubesluttsomhet.

Hvorfor er det en risiko å velge Natural Born Killers og skrive om dens forhold til kjærlighet? Det er jo hvordan du skriver/fremfører oppgaven (i forhold til problemstillingen) som er utslagsgivende for hvilken karakter du ender opp med.

 

Jeg ville verdsatt de som prøvde noe som ikke er gjort 1000 ganger tidligere, men jeg er ikke lærer da.

Lenke til kommentar
Jeg hadde gleden av å se (og jeg satt den selv på) Catwoman i går kveld...

 

Haha, stakkars deg. Holder på å skrive del to i filmlisten på flaggskipet, som denne gangen har temaet "Epic failures" og den var en første som jeg kom på. Den er så dårlig at jeg anser den som obligatorisk for alle å pine seg gjennom :wee:

Lenke til kommentar
Eksempelet du kom med, (eller noe annet liknende) hadde absolutt vært morsomt å jobbe med. Men min 'fantastiske' norsklærer tror jeg ikke helt ser humoren i dette/seriøsiteten i dette, (og dermed blir det litt for risikabelt).

 

Det står egentlig mellom 12 Angry Men, Eternal Sunshine, Requiem for a Dream, 8 1/2 og Brazil nå. Faen som jeg elsker ubesluttsomhet.

 

Synes du skal gå for Brazil jeg. Den er kosligst. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
kjapt svar ønskes...

 

Fungerer "Leaving Las Vegas" bra som en film om noen som må gjøre vanskelige valg?

 

Nei, det vil jeg ikke si.

Lenke til kommentar

Stalker er en av de siste filmene jeg ville analysert. Hva skal i så tilfelle være problemstillingen?

 

EDIT: Er enig med tjalla. Det er bedre å velge problemstilling før du velger film. Den enkleste analysen er sjangeranalyse. Hva med å ta en western/musical/skrekk og forklare hvilke konvensjoner som er gjeldene i den valgte filmen - eventuelt hvordan filmen bryter med disse?

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
^^Har bestemt meg for Stalker.

Edit: Jeg sier ikke nei takk, har noen lyst til å dele et par ord de har skrevet om filmen tidligere... *hint-hint*

 

Dum ide... Velg en erketypisk film og skriv hvorfor den er erketypisk det er den letteste analysen du kan gjøre, slik som HenHau. Det er en grunn til at mediavitenskap og filmvitenskap studenter ved universitet begynner med klassiske hollywood filmer og de mest erketypiske eksemplene. Alle synes kanskje ikke disse filmene er de mest interesante å se selv, men de er velegnet til å analysere.

 

Man bør velge analyser av typen: Hva gjør Shane til en erketypisk Western film netopp fordi dette er grådig enkelt.

Lenke til kommentar

Bare jeg som syntes de kanskje går litt vel over-the-top med planlagte Terminator-filmer? Sitat fra McG:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"John Connor is going to travel back in time and he's going to have to galvanize the militaries of the world for an impending Skynet invasion. They've figured out time travel to the degree where they can send more than one naked entity. So you're going to have hunter killers and transports and harvesters and everything arriving in our time and Connor fighting back with conventional military warfare, which I think is going to be fucking awesome. I also think he's going to meet a scientist that's going to look a lot like present-day Robert Patrick [who famously played the T-1000 in Terminator 2], talking about stem-cell research and how we can all live as idealized, younger versions of ourselves."

 

Eller er jeg bare litt vel mye skeptisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...