Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Innbruddstyv : Hey , leave my buddy alone ! Dolph Lundgren : If he dies , he dies *knekker nakken på tyv* (Dolph hadde nettopp innbrudd i huset) Endret 4. mai 2009 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) *host*, jeg må i løpet av morgendagen analysere (ferdig) en film, (lengde: 5-10 sider), og trenger i den fornbindelse å velge en film (duh). Noen forslag? / Noen som kan gi en begrunnelse for valg av en/noen av filmene jeg har tilgang til under? Aktuelle filmer jeg eier: *Eternal sunshine of the spotless mind *12 angry men (har analysert denne før, av den vil jeg kanskje virke litt "lat") *Wings of desire *8 1/2 *Requiem for a dream *Memento *Vozvrashcheniye *Bleu / Rouge / Blanc *Elephant *Gattaca *Magnolia *Brazil *2001 - a space odyssey (kanskje litt suicide... (?) - bare "kanskje lat"...) *La Haine *Eraserhead *Pi *One Flew over the Cuckoo's Nest *Stalker Endret 5. mai 2009 av macros. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg stemmer for Eternal sunshine of the spotless mind. Noe av grunnen er vel at det er favorittfilmen min. Men det er så mye å ta tak i der! Dessuten blir den ikke like tung som jeg føler at de andre på listen din er. Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Hmm, har sett filmen to eller tre ganger før også, jeg har med andre ord allerede en grei oversikt over filmen. Andre forslag/begrunnelser? (kan vel kanskje ikke forvente så altfor mye på denne tiden av døgnet men...) Forresten noen som vet om programmer som gir bedre screenshots enn den innebygde i VLC? Endret 5. mai 2009 av macros. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Stalker er alltid like artig å analysere. Lenke til kommentar
Tilsynsmannen Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hva med The Shining? Mange forslag her Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Tror jeg ville valgt Brazil. Som en slags parodi på hvordan sammfunnet vårt er i ferd med å utvikle seg, er det absolutt mye å hente i denne filmen i form av detaljer, symboler, budskap og slikt. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 En analyse av Donnie Darko hadde vært spennende. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Nå er vel tiden over, men uansett - Eraserhead? Håh.. lykke til hvis du valgte den.. ^^ Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det hadde vært kjekt å vite hva analysen skal gå ut på, eller hvilket mål den har. Det er ingenting som heter å bare analysere en film, man har alltid en agenda eller målsetting. Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 En analyse av Donnie Darko hadde vært spennende.Snakker han om generell analyse av en valgfri film hvor han selv bestemmer hva som skal legges fokus på, så ja, Donnie Darko er mer enn OK. I hvertfall om man har sett den noen ganger. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det hadde vært kjekt å vite hva analysen skal gå ut på, eller hvilket mål den har. Det er ingenting som heter å bare analysere en film, man har alltid en agenda eller målsetting. Å analysere en film er vel som å analysere en bok og lignende, altså å gå dypt inn i filmen/boken og dra frem det som ligger bakom fortellingen, og ikke selve fortellingen. Men det kan han hende du og han som spurte er hakket over meg når det gjelder analysering, vi har bare gjort litt på skolen (vgs). Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Du trodde du måtte forklare Cun hva en analyse er? Målene ved filmanalyse på VGS er ofte å skaffe seg innblikk i filmen slik at man kan bruke den på muntlig eksamen eller i skriftlige oppgaver senere. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Ser frem til denne. Edit: Som vanlig funker ikke youtube.... Endret 5. mai 2009 av Kontorstol Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Du trodde du måtte forklare Cun hva en analyse er? DZING, +1 in filmprat. Endret 5. mai 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Gratulerer med 7500 btw, dette er vel et stort øyeblikk for deg. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Han runder av hver uke, så er vel ikke stort for den karen. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Gratulerer med 7500 btw, dette er vel et stort øyeblikk for deg. hurra. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Å analysere en film er vel som å analysere en bok og lignende, altså å gå dypt inn i filmen/boken og dra frem det som ligger bakom fortellingen, og ikke selve fortellingen. Men det kan han hende du og han som spurte er hakket over meg når det gjelder analysering, vi har bare gjort litt på skolen (vgs). Å gå dypt inn i filmen er kanskje noe som er generelt for alle analyser, men ikke nødvendigvis. Det finnes ulike retninger og teorier som er mer interesserte i å bekrefte sitt allerede gitte standpunkt, som for eksempel enkelte psykosemiotiske retninger eller "vagina dentata"-gjengen. Hvis man i analysen sin skal prøve å dra fram det som ligger bakom fortellingen, altså fortolke tematikk, har man dermed en agenda. Ikke alle analyser trenger å ha denne målsettingen, men VGS har dette for å bidra til at man kan se filmer, bøker og liknende i et større perspektiv. Skolering og trening ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå