Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Innbruddstyv : Hey , leave my buddy alone !

 

Dolph Lundgren :

 

If he dies , he dies *knekker nakken på tyv* ;):D

 

(Dolph hadde nettopp innbrudd i huset)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*host*, jeg må i løpet av morgendagen analysere (ferdig) en film, (lengde: 5-10 sider), og trenger i den fornbindelse å velge en film (duh).

 

Noen forslag? / Noen som kan gi en begrunnelse for valg av en/noen av filmene jeg har tilgang til under? :)

 

 

Aktuelle filmer jeg eier:

*Eternal sunshine of the spotless mind

*12 angry men (har analysert denne før, av den vil jeg kanskje virke litt "lat")

*Wings of desire

*8 1/2

*Requiem for a dream

*Memento

*Vozvrashcheniye

*Bleu / Rouge / Blanc

*Elephant

*Gattaca

*Magnolia

*Brazil

*2001 - a space odyssey (kanskje litt suicide... (?) - bare "kanskje lat"...)

*La Haine

*Eraserhead

*Pi

*One Flew over the Cuckoo's Nest

*Stalker

 

 

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Hmm, har sett filmen to eller tre ganger før også, jeg har med andre ord allerede en grei oversikt over filmen. Andre forslag/begrunnelser? (kan vel kanskje ikke forvente så altfor mye på denne tiden av døgnet men...)

 

Forresten noen som vet om programmer som gir bedre screenshots enn den innebygde i VLC?

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt å vite hva analysen skal gå ut på, eller hvilket mål den har. Det er ingenting som heter å bare analysere en film, man har alltid en agenda eller målsetting.

Å analysere en film er vel som å analysere en bok og lignende, altså å gå dypt inn i filmen/boken og dra frem det som ligger bakom fortellingen, og ikke selve fortellingen. Men det kan han hende du og han som spurte er hakket over meg når det gjelder analysering, vi har bare gjort litt på skolen (vgs).

Lenke til kommentar
Å analysere en film er vel som å analysere en bok og lignende, altså å gå dypt inn i filmen/boken og dra frem det som ligger bakom fortellingen, og ikke selve fortellingen. Men det kan han hende du og han som spurte er hakket over meg når det gjelder analysering, vi har bare gjort litt på skolen (vgs).

Å gå dypt inn i filmen er kanskje noe som er generelt for alle analyser, men ikke nødvendigvis. Det finnes ulike retninger og teorier som er mer interesserte i å bekrefte sitt allerede gitte standpunkt, som for eksempel enkelte psykosemiotiske retninger eller "vagina dentata"-gjengen. Hvis man i analysen sin skal prøve å dra fram det som ligger bakom fortellingen, altså fortolke tematikk, har man dermed en agenda. Ikke alle analyser trenger å ha denne målsettingen, men VGS har dette for å bidra til at man kan se filmer, bøker og liknende i et større perspektiv. Skolering og trening ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...