Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen år eldre betyr som oftest nettopp det -- å bli noen år eldre.

Ja, men å bli noen år eldre er ikke nødvendigvis synonymt med å ha sett mer "utfordrende" film. Man blir ikke mer raffinert ettersom antall lys på bursdagskaka stiger. Jeg tror nå brorparten av de på Montags alder (hvor gammel er Montag?) ikke ser på Stalker & co.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Tja, tror man blir mer åpen for andre ting ettersom man blir eldre og møter andre folk. Jeg var veldig antikristen i midten av tenårene, men så møtte jeg mange kristne på Videregående og ble venner med flere av dem og skjønte at hva folk tror på har ikke jeg noe med. Det er jo alltid sånn at man tror man skjønner hvordan ting fungerer, men noen år etterpå ser man seg tilbake og finner ut at man egentlig ikke skjønte noe. Man er ikke kunnskapsrik før man skjønner at man ikke kan så veldig mye, man er ikke moden før man skjønner at det er greit å være umoden osv.

 

Men å reagere på hver klage på gamle filmer/artsy filmer med å si at den personen burde se den igjen om noen år er litt for trangsynt. Greit det kan ligge noe i det, men å si det som en slags refleks til alle mann blir jo tullete.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Man modner helt klart med alderen, og det gjør filmsmaken også, i hvilken retning er uvisst og helt klart individuelt, men jeg tror ikke jeg kommer til å finne Stalker særlig mindre kjedsom om fem år. Det er som Hr. Jenssen sier ingen dårlig film vi her har med å gjøre, det er en visuell berikelse i filmverdenen og en filosofisk tungvekter av proporsjoner, men jeg begynte å vri meg i godstolen etter knappe to timer, og deretter ble de tyve siste en pinelse.

Montag har likevel et poeng det er verdt å merke seg. For et par år tilbake var uttrykk som film noir og kunstfilm noe helt ubegripelig her i gården.

Lenke til kommentar
Det er som Hr. Jenssen sier ingen dårlig film vi her har med å gjøre, det er en visuell berikelse i filmverdenen og en filosofisk tungvekter av proporsjoner, men jeg begynte å vri meg i godstolen etter knappe to timer, og deretter ble de tyve siste en pinelse.

 

22 timar??? Då let eg heller vera ;-)

Lenke til kommentar
Jeg liker 2001 svært godt. Hvis du kaller den kjedelig så forstår jeg deg veldig godt, fordi jeg ikke er en pretensiøs douche.

 

Dette er en av mange grunner til at jeg er bedre enn Montag.

Hehe, at du benytter deg av billig ad hominem drittkasting sier vel mer om deg enn jeg kunne anført...

Lenke til kommentar
Jeg liker 2001 svært godt. Hvis du kaller den kjedelig så forstår jeg deg veldig godt, fordi jeg ikke er en pretensiøs douche.

 

Dette er en av mange grunner til at jeg er bedre enn Montag.

Hehe, at du benytter deg av billig ad hominem drittkasting sier vel mer om deg enn jeg kunne anført...

Jeg trodde ad hominem var å angripe motstanderen i stedet for å argumentere mot det de sier? Jeg sier bare at jeg ikke liker verken deg eller måten du uttaler deg på, og at du trekker ned diskusjonen med dine korte og intetsigende "holier than thou"-innlegg. Vi driver ikke og diskuterer akkurat nå, så jeg tror ikke man kan kalle det ad hominem. Drittkasting er helt riktig, men jeg står jo ved det. "Få noen år på baken" er like kvalmt enten det er du eller Dotten som sier det, og det må være lov å si.

Lenke til kommentar

Det at filmer kan bli bedre med årene har jeg stor tro på. Jeg så selv 2001:SO da jeg var 14-15 år gammel og synes det var kjedelige greier. Etter å ha sett den igjen nylig fikk jeg et helt annet syn på filmen.

 

Det er ikke nødvendigvis noe sammenheng i at du vil like "kunstfilm" ettersom årene går, men majoriteten av filmglade mennesker vil iallefall ha utforsket mer med årene og funnet sin "smak".

Lenke til kommentar

Man blir såklart mere og mere moden etter at årene går, og ser man en film som en eldre person, så forstår man mye mer enn om man ser den som en tenåring. Skal ihvertfall tro at en 25 åring setter mere pris på Stalker enn en 15 åring gjør. Har også såklart mye å si om filmsmak. Er ikke alle som liker filososfiske "trege" filmer. Selv synes jeg Stalker er en veldig spennende film, som verken er for kort eller for lang.

Lenke til kommentar

Det er ingenting verre å høre for en som interesserer seg for film og prøver seg på det som er litt annerledes og alternativt og ukjente for folk flest enn å få hele filmsmaken deres feid bort av en så lite gjennomtenkt kommentar basert utelukkende på synet deres på én film som folk flest er villig til å innrømme er svært kjedelig. Det betyr ikke at den ikke har verdi eller er dårlig, det betyr at den er tregere enn rushtrafikk og varer mye lenger.

Lenke til kommentar
Jeg trodde ad hominem var å angripe motstanderen i stedet for å argumentere mot det de sier? Jeg sier bare at jeg ikke liker verken deg eller måten du uttaler deg på, og at du trekker ned diskusjonen med dine korte og intetsigende "holier than thou"-innlegg. Vi driver ikke og diskuterer akkurat nå, så jeg tror ikke man kan kalle det ad hominem. Drittkasting er helt riktig, men jeg står jo ved det. "Få noen år på baken" er like kvalmt enten det er du eller Dotten som sier det, og det må være lov å si.

Hvem er det egentlig som trekker ned diskusjonen? Maken til kverulering er det lenge siden jeg har sett.

Les dette på nytt igjen - sakte denne gangen: Jeg hevder dog ikke at man er idiot om man ikke liker filmen, kun at man potensielt kan få mer ut av den i lys av å ha noen ekstra år på baken. Om man ikke liker den da heller, vel - so be it.

 

Jeg kan ikke se at jeg her har bedt noen om å "få seg noen år på baken" som du påstår. Mitt argument er kun at erfaring kan føre til et annet syn på saker og ting, og at det derfor kan være interessant å se slike filmer på nytt etter noen år.

 

Jeg synes forøvrig du burde holde deg for god til drittkasting - du er bedre enn som så.

Lenke til kommentar

Jeg nekter ikke for at du i ettertid, da du ble konfrontert med det, klarte å bortforklare det til å være en "kanskje du vil sette pris på den om noen år?"-situasjon, men la oss si at du traff en som var eldre enn deg (Moses, f eks) og du nevnte at du ikke likte en film av en eller annen grunn, og han ikke sa annet til deg enn "Ta en reprise om noen år...". Hadde du ikke tatt det som et nedlatende forsøk på å gjøre meningen din irrelevant ved å påstå at du er for ung til å ta den slik den er ment å bli "tatt"? Mener du at det ikke fremstår som en måte å diskreditere hele filmsmaken og koke det ned til "for ung til å se den type film"?

 

Hvis du ikke gjør det så beklager jeg anklagelsen, da har du rett og slett bare problemer med å formulere deg slik at du blir forstått.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Jeg kan nå i ettertid se at det som fra min side kun var en godmodig bemerkning, kunne bli galt oppfattet av unge og konfrontasjonslystne sjeler. Om du eller andre måtte ha tolket - basert på lettvinte fordommer om meg - mitt utsagn i den retningen du har anført, er det høyst beklagelig. Jeg har forøvrig ikke bortforklart noe som helst, kun utdypet mitt opprinnelige utsagn.

Du har forresten en gjennomgående tendens til å lese meg som fanden leser Bibelen. Snar til å hoppe på bastante konklusjoner om andre synes du også å være. Spoiling for a fight? :!:

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...