Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Amazon har lagre over hele verden, så de sender vel fra lageret nærmest deg når du bestiller. Har også fått ting uhyre raskt fra Amazon.com. Både filmer og bøker.

8090423[/snapback]

 

Nja, jeg pratet om engelske Amazon, jeg da. Bestiller man fra co.uk, så sender de fra England. Bestiller man fra .com, sender de fra USA. Jeg tviler på at de gjør det mer komplisert enn det. Uansett, èn dag er sykt. Selv norske nettbutikker er ikke så raske. Tidligere tok det fire dager før en pakke kom fra engelske Amazon. Nå tar det bare to, maks tre. Hos Play tar det aldri mindre enn fem dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
flere ganger når jeg bestiller fra amazon.com står det amazon.de på pakka

8090732[/snapback]

Sikker på at det ikke stod Amazon.co.uk, Amazon.com, Amazon.fr òg Amazon.de? Selv blingset jeg litt på dette i forrige uke. Da trodde jeg at Amazon.co.uk hadde sendt meg en pakke fra Tyskland, men det viste seg faktisk at alle fire domene står på embalasjen.

Lenke til kommentar
flere ganger når jeg bestiller fra amazon.com står det amazon.de på pakka

8090732[/snapback]

Sikker på at det ikke stod Amazon.co.uk, Amazon.com, Amazon.fr òg Amazon.de? Selv blingset jeg litt på dette i forrige uke. Da trodde jeg at Amazon.co.uk hadde sendt meg en pakke fra Tyskland, men det viste seg faktisk at alle fire domene står på embalasjen.

8090819[/snapback]

 

Det er nok sånn ja. Pakkene er sikkert universale for alle Amazon-nettstedene.

Lenke til kommentar
Da hadde jeg droppet å sett Lady in the Water, du kommer helt sikkert til å forandre mening om favoritt regissør etter det. Den filmen er utrolig dårlig...

Jeg likte The Village, og kommer sikkert til å like The Lady in the Water litt også, bare fordi det er Shyamalan. Men på grunn av Unbreakable og Signs kommer han nok aldri til å miste favorittstatusen uansett hvor mye middelmådig han lager. :D

Lenke til kommentar
Men på grunn av Unbreakable og Signs kommer han nok aldri til å miste favorittstatusen uansett hvor mye middelmådig han lager.  :D

8091072[/snapback]

Etter at jeg desverre så Signs var han intet mer verdt for meg enn Paul Weitz (Regissør av American pie og lignende amerikansk ungdomssøppel)
Lenke til kommentar

De europeiske Amazon-innpakningene går om hverandre (alle er merket .com, co.uk, .de, .fr), de amerikanske (og jeg tror kanadiske, men er veldig lenge siden jeg har fått noe derfra) og japanske er bare merket med "egen" Amazon.

Ellers sendes det aller meste fra eget lager eller distributør (en del store distributører pakker og sender direkte for Amazon'ene, særlig ved store, nye utgivelser) det landet man egentlig handler fra. Unntak er en del større ting, der de noen ganger sender i hvert fall til Norge fra europeisk hovedlager (eks. Laurel & Hardy-boksen m/ jeg tror 21 DVD'er bestilt fra UK ble sendt fra Tyskland. Har skjedd med en del andre tilsvarende store ting også).

 

Play:

Når man snakker om prisene på Play skal man også huske på én ting:

Play betaler VAT/mva for pakker over den britiske mva-grensa (£18) som sendes til UK, men kunder utenfor de britiske øyer må likevel betale samme pris (og i tillegg i €).

Lenke til kommentar

Jeg lette litt i den gamle Filmprat-tråden, og så at cun hadde skrevet at følgende filmer er pensum på filmvitenskap:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
About de Souffle, Jean-Luc Godard, 1959

Birth of a Nation, David W. Griffith, 1915

Bronenosets Potyomkin, Sergei Eisenstein, 1925

Casablanca, Michael Curtiz, 1942

Citizen Kane, Orson Welles, 1941

Conversation, The, Francis Ford Coppola, 1974

Das Cabinet des Dr. Caligari, Robert Wiene, 1919

Gimme Shelter, David Maysles/Albert Maysles, 1970

Hiroshima, Mon Amour, Alain Resnais, 1959

Jaws, Steven Spielberg, 1975

Jour se léve, Le, Marcel Carné, 1939

Ladri di Biciclette, Vittorio de Sica, 1948

Naked, Mike Leigh, 1993

Rear Window, Alfred Hitchcock, 1954

Scarface, Howard Hawks, 1932

Shane, George Stevens, 1953

Stella Dallas, King Vidor, 1937

 

Hvorfor er akkurat disse plukket ut? Jeg skal skrive særemne om filmhistorien neste termin, så da kan det være greit å ha forberedt seg litt. :)

Lenke til kommentar
Jeg lette litt i den gamle Filmprat-tråden, og så at cun hadde skrevet at følgende filmer er pensum på filmvitenskap:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
About de Souffle, Jean-Luc Godard, 1959

Birth of a Nation, David W. Griffith, 1915

Bronenosets Potyomkin, Sergei Eisenstein, 1925

Casablanca, Michael Curtiz, 1942

Citizen Kane, Orson Welles, 1941

Conversation, The, Francis Ford Coppola, 1974

Das Cabinet des Dr. Caligari, Robert Wiene, 1919

Gimme Shelter, David Maysles/Albert Maysles, 1970

Hiroshima, Mon Amour, Alain Resnais, 1959

Jaws, Steven Spielberg, 1975

Jour se léve, Le, Marcel Carné, 1939

Ladri di Biciclette, Vittorio de Sica, 1948

Naked, Mike Leigh, 1993

Rear Window, Alfred Hitchcock, 1954

Scarface, Howard Hawks, 1932

Shane, George Stevens, 1953

Stella Dallas, King Vidor, 1937

 

Hvorfor er akkurat disse plukket ut? Jeg skal skrive særemne om filmhistorien neste termin, så da kan det være greit å ha forberedt seg litt. :)

8091728[/snapback]

 

Hmm, hvorfor er ikke Metropolis blant disse? Den var jo den største, dyreste filmproduksjonen på sin tid, og den var jo temmelig bra også. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvorfor er akkurat disse plukket ut? Jeg skal skrive særemne om filmhistorien neste termin, så da kan det være greit å ha forberedt seg litt. :)

8091728[/snapback]

Jeg kan fortelle litt om de filmene jeg veit litt om.

 

About de Souffle, Jean-Luc Godard, 1959

En av de mest prominente filmene i Den Franske Nye Bølgen på slutten av 50-tallet. En gjeng med unge, franske filmkritikere så seg lei av middelmådig film og Hollywood-paradigmet, og bestemte seg for å lage film som brøt med klassisk film når det kom til form, stil og innhold.

 

Birth of a Nation, David W. Griffith, 1915

En av de første filmene som nesten hadde alle klassiske Hollywood-elementer i boks. Kryssklipping, dramaturgi, utsnitt osv.

 

Bronenosets Potyomkin, Sergei Eisenstein, 1925

Et eksempel på sovjetisk montasje, som stod i sterk kontrast til Hollywood.

 

Citizen Kane, Orson Welles, 1941

En film som brøt ut av gamle Hollywood-teknikker. Hadde komplisert plot, mye bruk av dypfokus osv.

 

Conversation, The, Francis Ford Coppola, 1974

Film fra Hollywood-rensessansen. Spiller på forvirringen mellom virkelighet og fantasi og har en helt særegen måte å benytte seg av lyd på.

 

Das Cabinet des Dr. Caligari, Robert Wiene, 1919

Eksempel på den tyske ekspresjonistbevegelsen etter Første Verdenskrig. Stort fokus på mise-en-scène og kontraster.

 

Jaws, Steven Spielberg, 1975

Eksempel på moderne dramaturgi og "blockbuster".

 

Jour se léve, Le, Marcel Carné, 1939

Eksempel på fransk poetisk realisme på 30-tallet. Mørkt, desillusjonert, harde kår, klaustrofobisk stemning.

 

Ladri di Biciclette, Vittorio de Sica, 1948

Italiensk neorealisme etter Andre Verdenskrig. Neorealistene var lei av livsfjerne melodramaer og ville vise virkeligheten sånn den virkelig fremstod. Mye locationbruk, bruk av ikke-skuespillere i rollene, fokus på "hverdagens drama" og slit.

 

Naked, Mike Leigh, 1993

Postklassisisme? En merkelig film som bryter med mange klassiske konvensjoner. En rastløs hovedperson med mange tanker og ideer i en famlende verden.

 

Rear Window, Alfred Hitchcock, 1954

Innføringsfilmen vår ^^ Viser vel at gammel film også kan være kult. Artig plot og bruk av mise-en-scène.

 

Stella Dallas, King Vidor, 1937

Eksempel på det klassiske melodrama på 30-tallet i Hollywood.

Lenke til kommentar
Jeg lette litt i den gamle Filmprat-tråden, og så at cun hadde skrevet at følgende filmer er pensum på filmvitenskap:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
About de Souffle, Jean-Luc Godard, 1959

Birth of a Nation, David W. Griffith, 1915

Bronenosets Potyomkin, Sergei Eisenstein, 1925

Casablanca, Michael Curtiz, 1942

Citizen Kane, Orson Welles, 1941

Conversation, The, Francis Ford Coppola, 1974

Das Cabinet des Dr. Caligari, Robert Wiene, 1919

Gimme Shelter, David Maysles/Albert Maysles, 1970

Hiroshima, Mon Amour, Alain Resnais, 1959

Jaws, Steven Spielberg, 1975

Jour se léve, Le, Marcel Carné, 1939

Ladri di Biciclette, Vittorio de Sica, 1948

Naked, Mike Leigh, 1993

Rear Window, Alfred Hitchcock, 1954

Scarface, Howard Hawks, 1932

Shane, George Stevens, 1953

Stella Dallas, King Vidor, 1937

 

Hvorfor er akkurat disse plukket ut? Jeg skal skrive særemne om filmhistorien neste termin, så da kan det være greit å ha forberedt seg litt. :)

8091728[/snapback]

 

Hmm, hvorfor er ikke Metropolis blant disse? Den var jo den største, dyreste filmproduksjonen på sin tid, og den var jo temmelig bra også. :hmm:

8092002[/snapback]

Fordi Caligari i enda større grad er representabel for den tyske ekspresjonismen på 20-tallet.

 

Lurer litt på hva Gimme Shelter gjør i filmhistoriepensumet.

 

De fleste filmene er her glimrende representanter for sine epoker/sjangre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...