Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Fordi jeg anser den som en ekstremt bra film.

 

Ja for all del, Sences of Cinema omtalte det vel som Steven Spielberg sitt forsøk på å lage en seriøs film...

 

Når folk trekker fram en sammenligning er er det naturlig å trekke fram en film som er alment akseptert for å være et mesterverk eller en bedre film i samme genre. Schindlers liste er ingen av delene, derimot en helt grei film og Steven Spielberg sitt forsøk på å komme inn på den seriøse oscar kandidat drama scenen. Det er ikke en dårlig film, men den er ikke eksepsjonelt mye bedre enn de drama filmene som konkurere som Oscar for årets film hver eneste år.

 

Den er ansett som en veldig god film, kanskje mindre blant SoC-redaksjonen og -leserne enn folk flest, som tross alt har stemt den til toppen av IMDB-listen og er hovedbestanddelen av dette forumet. Heilage kjenner sin målgruppe, og jeg godkjenner sammenligningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*MsGreen nå er det vel netopp realismen som er det feltet hvor Schindlers liste har fått mest kritikk, man har funnet en enkel løsning med å fremstille nasisten som sadister og thats it. Sanheten er jo langt mer ambivalent, mange av nasistene var gode mennesker, mens Schindler derimot var langt fra den gode mannen som han blir framstilt som i Spielbergs historie. Men det er greit nok det er tross alt en film, og jeg annerkjenner filmens autonomi mer enn noen, så jeg setter ingen krav om hvordan filmen forholder seg til virkeligheten. Et annet problem er at filmen i stor grad er en klisje riktignok er det over ti år siden jeg så den, men jeg har jo lest annmeldelser og tekster om Spielbergs kariere som griper in på denne filmen.

 

Det er vel heller ikke noe overaskelse at en film som forteller at nasister er onde blir stemt opp til toppen av imdb, men betyr det at det er en god film, eller at man kan avblåse problemen med 2. verdenskrig med at nasister er onde....

Lenke til kommentar
*MsGreen nå er det vel netopp realismen som er det feltet hvor Schindlers liste har fått mest kritikk, man har funnet en enkel løsning med å fremstille nasisten som sadister og thats it. Sanheten er jo langt mer ambivalent, mange av nasistene var gode mennesker, mens Schindler derimot var langt fra den gode mannen som han blir framstilt som i Spielbergs historie. Men det er greit nok det er tross alt en film, og jeg annerkjenner filmens autonomi mer enn noen, så jeg setter ingen krav om hvordan filmen forholder seg til virkeligheten. Et annet problem er at filmen i stor grad er en klisje riktignok er det over ti år siden jeg så den, men jeg har jo lest annmeldelser og tekster om Spielbergs kariere som griper in på denne filmen.

 

Det er vel heller ikke noe overaskelse at en film som forteller at nasister er onde blir stemt opp til toppen av imdb, men betyr det at det er en god film, eller at man kan avblåse problemen med 2. verdenskrig med at nasister er onde....

 

Hahahaha. Snille nazister som arbeidet med deportasjon, arbeidsleirer, henrettelser og massakrer.

 

Ja det er nok bare propaganda filmen portrerer og det som vises i filmen skjedde ikke over hele europa..

Endret av co2
Lenke til kommentar
Driver å snuser på siste filmen av Bela Tarr, "Man From London". Noen som har sett den, og er den til å anbefale? (ser bort på Badering)

Ja. Béla Tarr lager noirfilm, det er virkelig en smakfull kombinasjon. Visuelt sett noe av det beste han har kommet med, og sammen med mystikken og ymse rett og slett magiske øyeblikk er den verdt å se for en som liker han. Litt annerledes, Krasznahorkai står for eksempel ikke bak historien, noe so merkes. Ikke negativt altså, men ikke så fordømt positivt heller. På mange måter også hans mest tilgjengelige film, selv om det ikke sier så mye ærlig talt.

Endret av Badering
Lenke til kommentar
*MsGreen nå er det vel netopp realismen som er det feltet hvor Schindlers liste har fått mest kritikk, man har funnet en enkel løsning med å fremstille nasisten som sadister og thats it. Sanheten er jo langt mer ambivalent, mange av nasistene var gode mennesker, mens Schindler derimot var langt fra den gode mannen som han blir framstilt som i Spielbergs historie. Men det er greit nok det er tross alt en film, og jeg annerkjenner filmens autonomi mer enn noen, så jeg setter ingen krav om hvordan filmen forholder seg til virkeligheten. Et annet problem er at filmen i stor grad er en klisje riktignok er det over ti år siden jeg så den, men jeg har jo lest annmeldelser og tekster om Spielbergs kariere som griper in på denne filmen.

 

Det er vel heller ikke noe overaskelse at en film som forteller at nasister er onde blir stemt opp til toppen av imdb, men betyr det at det er en god film, eller at man kan avblåse problemen med 2. verdenskrig med at nasister er onde....

 

Hahahaha. Snille nazister som arbeidet med deportasjon, arbeidsleirer, henrettelser og massakrer.

 

Ja det er nok bare propaganda filmen portrerer og det som vises i filmen skjedde ikke over hele europa..

 

Enig. Akkurat samme med muslimene. De er alle terrorister. Og alle vi nordmenn er ariske.

Lenke til kommentar
*MsGreen nå er det vel netopp realismen som er det feltet hvor Schindlers liste har fått mest kritikk, man har funnet en enkel løsning med å fremstille nasisten som sadister og thats it. Sanheten er jo langt mer ambivalent, mange av nasistene var gode mennesker, mens Schindler derimot var langt fra den gode mannen som han blir framstilt som i Spielbergs historie. Men det er greit nok det er tross alt en film, og jeg annerkjenner filmens autonomi mer enn noen, så jeg setter ingen krav om hvordan filmen forholder seg til virkeligheten. Et annet problem er at filmen i stor grad er en klisje riktignok er det over ti år siden jeg så den, men jeg har jo lest annmeldelser og tekster om Spielbergs kariere som griper in på denne filmen.

 

Det er vel heller ikke noe overaskelse at en film som forteller at nasister er onde blir stemt opp til toppen av imdb, men betyr det at det er en god film, eller at man kan avblåse problemen med 2. verdenskrig med at nasister er onde....

 

Hahahaha. Snille nazister som arbeidet med deportasjon, arbeidsleirer, henrettelser og massakrer.

 

Ja det er nok bare propaganda filmen portrerer og det som vises i filmen skjedde ikke over hele europa..

 

Enig. Akkurat samme med muslimene. De er alle terrorister. Og alle vi nordmenn er ariske.

 

Som fører til en spesifisering: De som filmen portrerer jobber med nevnte deportasjon, arbeidsleirer og utrenskning. De som ble utvalgt til å utføre disse oppgavene ble valgt nettopp pågrunn av sosiopatiske og sadistiske trekk for å i det hele tatt kunne utføre arbeidet. Propaganda(raseideen) og forholdene som europa var under sto også for sin del av naturlig "ufølsomhet" sett i alle kriger.

Filmen fokuserer på opplevelsene til de som var ofrene til disse nazistene, og derfor ser man ikke individer som danser lykkelig i fellesskap med jøder. Hadde det vært fokusert på krigshandlinger ellers i europa/verden/krig generelt hadde det vært mer naturlig å vise et mer vidt spekter av mennesker, men det er altså ikke noe denne filmen handler om.

 

Mye av filmen er basert på de involvertes opplevelser, handlinger faktisk utført i arbeidsleirer, tilfeldige henrettelser, kommandant som skyter arbeidere villkårlig(Ralph Fiennes karakter.)

 

Så ja, det fantes faktisk moralske personer medlemmer av NSDAP, men disse var hovedsaklig ikke del av det filmen handler om.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Driver å snuser på siste filmen av Bela Tarr, "Man From London". Noen som har sett den, og er den til å anbefale? (ser bort på Badering)

Ja. Béla Tarr lager noirfilm, det er virkelig en smakfull kombinasjon. Visuelt sett noe av det beste han har kommet med, og sammen med mystikken og ymse rett og slett magiske øyeblikk er den verdt å se for en som liker han. Litt annerledes, Krasznahorkai står for eksempel ikke bak historien, noe so merkes. Ikke negativt altså, men ikke så fordømt positivt heller. På mange måter også hans mest tilgjengelige film, selv om det ikke sier så mye ærlig talt.

 

Da kjøper jeg den så fort pengene ligger på bordet. Har ikke hatt skikkelig sansen for Tarr, men føler at jeg begynner og like filmene hans.Werckmeister harmóniák likte jeg ikke så godt når jeg så den første gang, har på følelsen at jeg elsker den om jeg ser den pånytt.

 

Vel takk for informasjon.

Lenke til kommentar

Apropos norsk film, flere her - bortsett fra cun - som venter spent på den nye, norske storfilmen " En vanlig dag på jobben" ?

 

De filmansvarlige er i gang med castingen, og de trenger folkets hjelp til bl.a. å avgjøre hvem som skal spille Sven O. Høiby. De har plukket ut følgende kandidater - hvem synes dere passer best?

 

007sjs.jpg

 

For å avgi din stemme, se HER

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Han har delvis rett, rimelig middelmådig film. Festplanene for dagen ble kansellert pga ekstremt dårlig form etter en hard fredag, så jeg fikk med meg Elsk Meg I Morgen. Elling-trilogien er virkelig fantastisk, noe av det bedre film-Norge har produsert.

 

Yep. Per Christian Ellefsen er fantastisk, "Elling" er nr 2 på norsk film-lista mi. (Etter Flåklypa selvsagt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...