Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jo, men ungene dine føres jo 50år tilbake i tid. Nå til dags skal alle ungene ha playstation, Xbox o.l for å prate om. Du skaper jo sosiale problemer for barn ved å ikke la dem ha det. Og spesielt om du begynner å vise dem fransk film ved tidlig alder. :)

 

Spillmaskinene er mer ungdomsfenomen. Ungene mine har en Wii, men den brukes sjelden. Heldigvis er man mer ute og leker. Sitter de inne ser de helst film, som er flott. De har en herlig fantasi og det gleder meg. Største frykten jeg hadde var at de ikke ville få interesse for å lese, men det har de heldigvis. Jeg håper det varer. Det får være opp til dem egentlig.

 

Å gå på kino med dem er knall. Egentlig å se alle filmer, fordi de har ikke den inngrodde kynismen som så mange vokser opp til å få. De hjelper godt på for å åpne sinnet. Kino for barn er paradoksalt nok langt stillere enn voksenforestillinger. Unger har skjønt det, man skal holde snavla på kino. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, men ungene dine føres jo 50år tilbake i tid. Nå til dags skal alle ungene ha playstation, Xbox o.l for å prate om. Du skaper jo sosiale problemer for barn ved å ikke la dem ha det. Og spesielt om du begynner å vise dem fransk film ved tidlig alder. :)

Når jeg skal produsere småbarn så skal jeg ikke la de råtne med Disney-channel.

Ei heller ps3 osv. Knapt pc før 7årsalderen.

NRKs monopol var en velsignelse for barn før i tiden, da kanalen tross alt leverte meget god og kvalitetssikret barnetvunderholdning. Man slapp de kyniske, glatte og konsumdrivende barneprogrammene som DisneyChannel et.al. er eksponenter for.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Jo, men ungene dine føres jo 50år tilbake i tid. Nå til dags skal alle ungene ha playstation, Xbox o.l for å prate om. Du skaper jo sosiale problemer for barn ved å ikke la dem ha det. Og spesielt om du begynner å vise dem fransk film ved tidlig alder. :)

Når jeg skal produsere småbarn så skal jeg ikke la de råtne med Disney-channel.

Ei heller ps3 osv. Knapt pc før 7årsalderen.

NRKs monopol var en velsignelse for barn før i tiden, da kanalen tross alt leverte meget god og kvalitetssikret barnetvunderholdning. Man slapp de kyniske, glatte og konsumdrivende barneprogrammene som DisneyChannel et.al. er eksponenter for.

Vil gi cred til sv1\sv2 også jeg da.

 

Når jeg ble eldre kom RTL på banen. Mye gøy man kan ha med tysk!

Deretter Cartoon Network. På engelsk selvfølgelig, som sikkert har hjulpet flere barn til å lære seg engelsk.

Men nå er alt fucka.

Lenke til kommentar
Jo, men ungene dine føres jo 50år tilbake i tid. Nå til dags skal alle ungene ha playstation, Xbox o.l for å prate om. Du skaper jo sosiale problemer for barn ved å ikke la dem ha det. Og spesielt om du begynner å vise dem fransk film ved tidlig alder. :)

 

Mer seriøst er det selvsagt vrøvl, og foreldre som tror at barna blir ulykkelig hvis de ikke har rosa jenteleker som reklameres for på TV3 med søte stemmer, eller grå gutteleker som reklameres for med røffe stemmer, burde ikke hatt barn. Barn blir ikke lykkelig av produkter som: "Bli den tøffeste gutten i gaten, med det nye killerjoe 3000 geværet fra marsbro leker", eller "Spinneprinses spins, spinner rundt med deg, og alle jentene i gaten vil elske det"

 

Når vi vokste opp fantes det jo ting som Nintendo, kabel tv osv., men det var jo typisk at det var en viss type foreldre som kjøpte disse tingene. Tror faktisk det er en viss type foreldre som kjøper alle verdens fjas til barna sine i dag også. Med lang erfaring som barnehageassisten, kan jeg i hvertfall si at de barna som alltid kommer med typiske kommersielle leker i barnehage, har en lei tenden til å være de barna med størs adferdsvansker, det har nok noe med grensesetting å gjøre.

Lenke til kommentar

Verste barneunderholdningen er jo alt det asiatene greier å spy ut. Pokemon m.m.

 

Labbetus, Gullars og Flode var knall. Men heldigvis fikk vi fort valgfrihet i min barndom. Parabolantennen som kom i 3. klasse når vi flyttet ga meg innsyn i det mest fantastiske av alt: Filmnet og Sky Movies. :woot:

Lenke til kommentar

Det viktigste er nå at ungene forsåvidt får nok sosial kontakt, er ute å leker, men også det å ha noe å gjøre hjemme. Det er greit, noen unger sitter inne hele dagen å spiller på sin nye PS3 - ikke bra. Men det er veldig greit som et alternativ når ungene dine har noen på besøk eller det regner ute, rett og slett at ungene trives å være hjemme. :)

Lenke til kommentar
Det viktigste er nå at ungene forsåvidt får nok sosial kontakt, er ute å leker, men også det å ha noe å gjøre hjemme. Det er greit, noen unger sitter inne hele dagen å spiller på sin nye PS3 - ikke bra. Men det er veldig greit som et alternativ når ungene dine har noen på besøk eller det regner ute, rett og slett at ungene trives å være hjemme. :)

 

De kan vel tegne, og bygge lego for svarte :p

 

Dette minner meg forøvrig om den ene forelesern ved Medievitenskap i Bergen, som veldig ofte bruker seg selv på forelesningene og forteller om hvordan han har klatret på den sosiale klassestigen ved at han har blitt akademikker til tross for sin arbeiderklassebakrgunn. For han er det veldig viktig at barna hans tar med seg dette videre, så han sa at hans barn gikk på balett og barnekunstskole slik som det passet seg for barn av akademikkere.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Verste barneunderholdningen er jo alt det asiatene greier å spy ut. Pokemon m.m.

 

Labbetus, Gullars og Flode var knall. Men heldigvis fikk vi fort valgfrihet i min barndom. Parabolantennen som kom i 3. klasse når vi flyttet ga meg innsyn i det mest fantastiske av alt: Filmnet og Sky Movies. :woot:

Nå er ikke jeg altfor gammel, men jeg husker klassikere som Kalle Klovn, Oksen Anton, To Gode Naboer, Mummitrollet og ikke minst Flukten Fra Dyreskogen. Dagens barnetv er latterlig dårlig.

 

Her finner dere en mann som er glad i fortiden iallfall. Alle intros m.m til gamle barnetv-show på NRK.

Lenke til kommentar

Det sosiale er det desidert viktigste.

 

Samt at foreldre må lære seg å la ungene bli individer. Fra seks-års alderen heter det seg at foreldre for hvert år må innfinne seg med å "få gjennomslag" i mindre og mindre. Og det anbefales at man finner seg i det. Om man som mor eller far tror man skal bestemme 100% over alle valgene til en 9 åring eksempelvis, så bør man revurdere sin egnethet. Slikt gir alvorlige vansker for barnet.

 

Men dette lærer folk fort når de selv får barn og faktisk snakker litt mer utifra erfaring og ikke synsing. For ikke å glemme at man er to om å oppdra et barn.

 

Det som er mest synd er at mange glemmer barnet når de planlegger. Dette er en unge med egen vilje og egne ønsker. Med sin egen personlighet og sine egne interesser. Folk som ikke tar hensyn til det har ingenting som foreldre å gjøre. Ungene skal lære seg å tenke selv og ta egne valg, det kan kun gjøes ved at foreldre faktisk lar dem gjøre nettopp dette. Og helst før man blir 18. :)

Lenke til kommentar
Vel alle som vokste opp på 80 og tidlig 90 tallet oppfordres vel til å ta en tur innom Thatguywiththeglasses.com og hans Nostalgiacritic.

Samme lame opplegg som Irategames typen på You-tube?

 

Jeg synes han er veldig festlig, er en rekke forskjellige folk som gjør ting på den siden, vet ikke om det er the nostalgia critic som tester spill (tror det er en annen fyr). Men han er i hvertfall uhyre festlig når han annmelder alle tingene vi likte som barn, HeMan, Turtles osv.

Lenke til kommentar

Aww He-Man. Det var saker det. En lettere homofil prins og hans enda mer homofile tiger roper etter greyscull og blir megatøff. Om det ikke gir et godt inntrykk hos barn så vet ikke jeg.

Moral finnes i massevis.

 

(digget de små bladene som var i Action-figurene fra He-man)

Edit: Bollesveis er KULT!

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar
Det sosiale er det desidert viktigste.

 

Samt at foreldre må lære seg å la ungene bli individer. Fra seks-års alderen heter det seg at foreldre for hvert år må innfinne seg med å "få gjennomslag" i mindre og mindre. Og det anbefales at man finner seg i det. Om man som mor eller far tror man skal bestemme 100% over alle valgene til en 9 åring eksempelvis, så bør man revurdere sin egnethet. Slikt gir alvorlige vansker for barnet.

 

Men dette lærer folk fort når de selv får barn og faktisk snakker litt mer utifra erfaring og ikke synsing. For ikke å glemme at man er to om å oppdra et barn.

 

Det som er mest synd er at mange glemmer barnet når de planlegger. Dette er en unge med egen vilje og egne ønsker. Med sin egen personlighet og sine egne interesser. Folk som ikke tar hensyn til det har ingenting som foreldre å gjøre. Ungene skal lære seg å tenke selv og ta egne valg, det kan kun gjøes ved at foreldre faktisk lar dem gjøre nettopp dette. Og helst før man blir 18. :)

 

Vel både og, det er viktig å ikke la barna velge for mye i hvertfall i starten. Barna må klart forstå at det er foreldrene som bestemmer, men jeg skal ikke begynne og diskutere barneoppdragelse. Temaet engasjerer meg litt for mye til det, regner nok med at Daatland gjør en god jobb med sine små.

 

Jeg ser jo feks. eksempler når jeg tar toget på foreldre som spør barna sine hvilken frukt de vil ha eller hvilken farge de vil ha på koppen sin, og hvor dette ofte fører til en konflikt mellom barna og foreldrene. Her bør foreldrene vise at de bestemmer, og klart fortelle at du tar den koppen du får eller den frukten du får.

 

Jeg er selvsagt tilhenger av at barn skal være frie til å velge innenfor grensene man har satt for dem, men samtidig skal grensene være klare og når de brytes skal det få konsekvenser, og barn skal aldri få en kjangse til er det avtalt en straff for en overtredelse gjelder den ufravikelig.

Lenke til kommentar
Dagens barnetv er latterlig dårlig.

 

Jepp, og NRK synder også her. Ungene mine har sluttet å se på barne-tv, som jeg syntes er trist. Men jeg klandrer dem ikke når jeg ser hva som går. Det virker mer rettet mot 3-4 åringer og ikke for de som går på barneskolen. Nå har vi kun en håndfull kanaler, men ingen av dem kan sies å være kvalitet for barn.

 

Det fine er at de har lært seg å være snille. Eller, det har de egentlig alltid vært. Tar seg av andre barn og er hjelpsomme. Samt at de er veldig opptatt av å ikke ende opp som Darth Vader :wee:

 

Lært dem å prøve å beherske ting som hat, misunnelse, maktbegjær osv. Karakteren til Anakin opptar dem merkverdig mye. Veldig nysgjerrig på hvordan den snille karen kunne bli slem. Unger har et spennende perspektiv på ting, med uskyldigheten sin som grunnlag.

Lenke til kommentar
Det fine er at de har lært seg å være snille. Eller, det har de egentlig alltid vært. Tar seg av andre barn og er hjelpsomme. Samt at de er veldig opptatt av å ikke ende opp som Darth Vader :wee:

 

Lært dem å prøve å beherske ting som hat, misunnelse, maktbegjær osv. Karakteren til Anakin opptar dem merkverdig mye. Veldig nysgjerrig på hvordan den snille karen kunne bli slem. Unger har et spennende perspektiv på ting, med uskyldigheten sin som grunnlag.

 

Av interesse hvor gammel var dine barn når de fikk lov til å se på Star Wars, min kjærestes tvillingsøster har en 9 år gammel sønn som ikke har fått lov til å se Star Wars, jeg må si jeg synes hun er litt i strengeste laget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...