Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Men jeg skjønner virkelig ikke all "hetsen" mot Hollywood. Hva ville filmverdenen vært uten Hollywood? Det blir akkurat mac/linux-folka som stadig henger ut Microsoft, og at dataverdenen hadde vært mye bedre uten dem. Hadde vi det? Nei. Vi ville vært i steinalder både med film og data. (Dette var litt overdrevet)

 

Det finns sikkert mange perler utenfor Hollywood, men det skal sies - det finns mange perler innenfor portene også. Og at noen folk bare holder seg til denne delen, vil jeg si er nokså naturlig. Jeg vil si underholdningsmessig er det ingen i verden som kan sammenligne seg med Hollywood med tanke på både kvalitet og kvantitet.

 

For vi ser vel film for å underholdes?

 

Både og, vi ser film for å underholdes i den enkle forstand, men vi ser jo også film for å få andre og mer dype impulser. Til syvende å sist er det jo vanskelig å definere hva som underholder tyngre kultur utrykk er også underholdende på sin måte, men for å sammenligne med litteraturen:

Vi kan si at vi leser bøker for å underholdes, samtidig så er jo James Joyce noe helt annet enn Margit Sandemo eller Dan Brown for den saks skyld.

Så sett er det ikke et enkelt fasittsvar å si at vi ser film for å underholdes, ja vi gjør det det, men film er også blitt en kunstform på lik linje med litteratur, billeddkunst og musikk.

 

Det betyr IKKE at Hollywood kun representerer film som underholdning, Hollywood er sterk undervurdert, en stor del av filmene som kommer ut av Hollywood vært eneste år har kunstnerisk verdi. Det er bare å ta en titt på de filmene som vant årets Oscarer, samtlige av dem hadde som mål å gi seeren mer enn bare underholdning. Hollywood er faktisk ikke bare den kommersielle filmindustriens senter, det er også et senter for filmen som kunstform. Dette annerkjenner de som lager kunstfilm i Europa siden slike filmer ofter har referanser til Hollywood, det man ikke finner like mye av i Hollywood er kanskje det man kaller kunstfilm. Det har sin helt naturlig forklaring at Europa er senter for slike filmer da mye av disse filmenes poeng tradisjon har vært å ta tak i amerikansk film å referer til dem, og faktisk er det jo slik at det er vi i europa som i størst grad betrakter amerikansk kultur fra utsiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så veldig passende at man nevner Crispin Glover i innlegget etter man nevner hvor lite kunstfilm som blir laget i Hollywood. Glover, en mann som tar Hollywood-jobber utelukkende for å tjene penger til å lage egne filmer, er en av mine favoritter. Jeg elsker absolutt alt han gjør og har store planer om å rekke neste visning av filmen hans som er i nærheten. Selv i Charlie's Angels 2 klarte han å imponere, dessverre er han bare med i 15-20 minutter.

 

Fun fact: Lillebroren min har til dels ulik filmsmak, men de to filmene vi begge elsker er Brazil og Willard.

Lenke til kommentar
Så veldig passende at man nevner Crispin Glover i innlegget etter man nevner hvor lite kunstfilm som blir laget i Hollywood. Glover, en mann som tar Hollywood-jobber utelukkende for å tjene penger til å lage egne filmer, er en av mine favoritter. Jeg elsker absolutt alt han gjør og har store planer om å rekke neste visning av filmen hans som er i nærheten. Selv i Charlie's Angels 2 klarte han å imponere, dessverre er han bare med i 15-20 minutter.

 

Det gjelder jo sinnsykt mange andre skuespillere og regissører, faktisk de fleste kunstformer, men i enda større grad i filmen der man trenger penger. Poenget mitt var heller ikke at det lages for lite kunstfilm i Hollywood, men at kunstfilm i sin tradisjonelle form ofte netopp var definert av sin distanse lek og referanse til Hollywood, og da må man enten være utenfor Hollywood i USA eller i Europa. Alikevel er det andre former for ambisiøs film som det blir laget masse av i Hollywood, et krav for den rendyrkede kunstfilmen bør vel være at den er selvbevist. Assanation og Robert Ford by the Coward Jesse James, er et eksempel på kunstfilm laget i Hollywood bla. med sekvenser uten narrativ funksjon.

 

Det er jo foresten et faktum at nesten alle regissører i den mer seriøse delen av Hollywood veksler mellom mer kunstneriske og kommersielle prosjekter feks. Darren Aronofsky, Christopher Nolan osv.

Lenke til kommentar
Som jeg alltid har sagt, jo mer åpen man er i utgangspunktet, jo flere og bedre opplevelser har man i vente. :yes:

 

Husk å være åpen for .... dam dam daaaa Transformers: Revenge of the Fallen! :wee:

 

Klippet som ble sluppet er når trukket tilbake. Ifølge Bay var det "tidsbegrenset". Say what? Ingenting er tidsbegrenset når det slippes på oh så store Internet. For meg virker det som om han slapp klippet uten godkjenning fra Paramount. I tillegg sa han at det vi så var langt fra ferdig mtp. CGI. Som er smått sykt, for det så nærmest perfekt ut. Men så er jeg ikke en som ser filmer i slow-motion for å finne feil (som endel visstnok gjorde).

Lenke til kommentar

Hei hei. I forbindelse med en brann i hjemmet mitt, så har hele dvd samlingen min gått til spille, dette erger meg utrolig siden jeg har lagt utfattelig mye tid og penger i å bygge den opp.

 

I denne forbindelse akter jeg å kjøpe alle de gode filmene jeg hadde på nytt for forsikringspengene, men dette vil komme seg på rundt 300 filmer, er ikke helt sikker.

 

Det jeg da lurer på, er om dere har noen gode forslag til hvordan jeg kan få kjøpt mestparten tilbake, billigst mulig. Har vurdert å kjøpe i fra play.com og amazon, men da kommer det jo en god del toll inn i bildet.

 

Håper på svar, takk :)

Endret av Larusso
Lenke til kommentar

Dette er jo en perfekt mulighet til å begynne helt på nytt med samlingen, hvorfor da gjenskape den gamle samlingen? Hadde rommet mitt brent ned så ville jeg brukt pengene på et helt nytt design av rommet, ikke å gjenskape det forrige.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg brukt muligheten til å kun kjøpe flotte versjoner av filmer du virkelig liker i stedet for å kjøpe de billigst mulig. En gylden mulighet, det der.

Lenke til kommentar
Det jeg da lurer på, er om dere har noen gode forslag til hvordan jeg kan få kjøpt mestparten tilbake, billigst mulig. Har vurdert å kjøpe i fra play.com og amazon, men da kommer det jo en god del toll inn i bildet.

Så lenge den enkeltstående filmen kommer på under 200,- og du ikke ha norsk tekst, er det egentlig bare å kjøpe fra Play.com. Hvis du kjøper 50 filmer derfra i én ordre, deler de den opp så du ikke får noen problemer med tull og toll. Dette forutsetter som sagt at de individuelle filmene kommer på under 200,- per stykk.

Lenke til kommentar
Hei hei. I forbindelse med en brann i hjemmet mitt, så har hele dvd samlingen min gått til spille, dette erger meg utrolig siden jeg har lagt utfattelig mye tid og penger i å bygge den opp.

 

I denne forbindelse akter jeg å kjøpe alle de gode filmene jeg hadde på nytt for forsikringspengene, men dette vil komme seg på rundt 300 filmer, er ikke helt sikker.

 

Det jeg da lurer på, er om dere har noen gode forslag til hvordan jeg kan få kjøpt mestparten tilbake, billigst mulig. Har vurdert å kjøpe i fra play.com og amazon, men da kommer det jo en god del toll inn i bildet.

 

Håper på svar, takk :)

 

Bestiller du fra Play.com kommer det som regel ikke toll inn i bildet, ved mindre du kjøper filmer som koster over 200 kr - noe som aldri kunne falle meg inn i allefall...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Man, den har ikke kommet på kino ennå. Tror du må vente litt med å få vite det.

Hadde ikke den premiere 07.01.09 ?

Eller kanskje de brukte mm/dd/åå.

Lenke til kommentar
Mens vi er inne på det, er det noen som kan anbefale en film som Fight Club eller Shawshank Redemption? Den skal helst være like godt likt, like god som de to nevnte og det kan ikke være en film jeg har sett.

Altså et godt drama innenfor mainstream?

 

Things We Lost in the Fire, House of Sand and Fog og A Mighty Heart er tre meget solide filmer. Spesielt førstnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...