Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

At disse ikke skulle være anerkjente er kun et produkt av din egen uvitenhet.

Liker ikke å svare for Dorian, men dette vedrører meg også. For meg er ikke anerkjenelsen der den tsjekkiske republikken har stemt på Marketa Lazarova som tidenes tsjekkiske film, nok. For det første kan jeg ikke si at jeg interesserer meg stort for tsjekkisk film. For det andre synes jeg ikke det er megetsigende - hadde derimot Ebert dukket opp med en anbefaling fra tsjekkisk film, lagt frem vel begrunnede argumenter og gitt meg grunnlag for å se den, hadde jeg kanskje utforsket nærmere.

 

Dessuten synes jeg anbefalingene og argumentene dine er for gjennomsyret av bias til at jeg kan ta dem seriøst. Det kommer tross alt fra en mann som gremmes av å ha flere engelskspråklige filmer på sin liste over beste filmer fra i fjor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om en film ikke lever opp til forventningene er en ting, men man setter den ihvertfall på med godt mot og åpenhet. Dette er langt bedre enn å sette på en film man i utganspunktet ikke vil se, kun fordi den er en del av et obskurt mål.

Å ha seg som mål å se så mange av disse filmene som mulig er mer en utfordring enn det er noe man gjør for moro skyld. Jeg gjør det fordi jeg liker å sette meg mål og gjennomføre dem først og fremst, for det andre fordi det er et veldig ambisiøst mål, og for det tredje fordi jeg ender opp med å like en del av filmene. Det siste er mer en bonus, det bare gjør gjennomføringen av utfordringen enklere, hadde gjort det uansett.

 

Men det kan hende jeg ikke har lyst til å se på en film og tenker "æsj, tysk stumfilm fra 1920-tallet", men så setter jeg den på også er jeg borte. Når jeg bare har vage forventninger til en som film en liste som 250 gir, sitter jeg ikke å tenker "æsj, tysk stumfilm" gjennom hele greia, når jeg setter på filmen er jeg offisielt borte fra omverdenen, som er min vanlige modus å se film i. Da har jeg nullstilt meg og har satt meg ned i berg-og-dal-bane-vogna, låst meg fast og lar filmen ta meg dit den vil, uten å protestere. Uten et sånt tankesett hadde det kanskje blitt vanskelig å få sett så mange av dem etter hverandre.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Når det gjelder å oppdage film og utvide horisonter; det er ca. tusen filmer jeg er drithypp på å se, og som virker midt i blinken for meg. Burde jeg ikke da prøve å få sett disse, eller skal jeg gå glipp av dem til fordel for en masse filmer jeg egentlig ikke vil se, men er anerkjente og hjelper meg å "bryte barrierer", og kanskje jeg oppdager noe nytt. Inntil jeg slipper opp for filmer jeg har lyst å se, ser jeg ingen grunn til å se f.eks. noe øst-europeisk som ikke virker interessant bare fordi den kan overraske meg.

Lenke til kommentar
Burde jeg ikke da prøve å få sett disse, eller skal jeg gå glipp av dem til fordel for en masse filmer jeg egentlig ikke vil se, men er anerkjente og hjelper meg å "bryte barrierer", og kanskje jeg oppdager noe nytt.

Kan godt balansere det også. :p

Vanligvis så ser i hvertfall jeg på det jeg vil se på, men av og til tenker jeg "nå har jeg lyst til å jobbe med lista", og setter på noe annerledes. Men med mye top 250 over lang tid så blir "morofilmene" desto mer hjernedøde og kommers da, det kan bli for mye av det gode. :D

Lenke til kommentar

Jobber selv med 250, og den forbindelse ser jeg gjerne en film jeg ikke er så hypp på bare for å få krysset den av. Noe som har gitt meg både overraskelser og kjipe opplevelser. Dette gjør jeg bare fordi jeg liker å ha det som et mål fullføre lista (selv om jeg ikke velger å se en film utelukkende fordi den befinner seg der; det kan dog være et pluss, for det er morro å krysse av), og jevnt over har jeg likt de aller fleste jeg har sett derfra.

Men nå tenker jeg hovedsaklig på alt snakket som har vært her i det siste, mest i forbindelse med "En film ingen har sett"-prosjektet. Det virker bare så intetsigende å se en film som ikke interesserer når det er sykelige mengder med interessant film å finne.

Lenke til kommentar
Det finnes fire tjekkiske filmer på TSPDT sin topp 1000-liste, og ingen av dem er Marketa Lazarova. Det er fire filmer som jeg derfor har mer grunn til å prioritere (fordi listen er laget av folk jeg respekterer (og filmanmeldere)) enn en film du og tjekkere anbefaler. ^^

Hehe, nå må vi huske på at Lazarova først nylig (2007) har blitt almennt tilgjengelig igjen. Denne filmen har uansett blitt møtt med utelukkende positiv omtale i en drøss med internasjonale bransjeforum.

Jeg sakser fra Variety igjen: "A stunning work"

Film Quarterly melder følgende: Marketa Lazarová is without a doubt the best historical film ever made anywhere

 

Sight & Sound, 75 Hidden Gems of Cinema: "... the most convincing film about the Middle Ages made anywhere"

 

Det anerkjente nettstedet DVDBeaver har følgende å si:"A tour-de-force epic evocative of Tarkovsky and the bleak black and white cinematography of barren terrain (in cinemascope) at times reminded me of Antonioni. This should get some votes for DVD of the Year even if only on the grounds of the film."

Kinoblog sier dette: Its action scenes recall Kurosawa at his most exuberant, its sweeping deep-focus widescreen images have more than a hint of Tarkovsky’s Andrei Rublev, and Zdeněk Liška’s extraordinary score rivals anything in Ennio Morricone’s mid-1960s catalogue for its use of unexpected yet strangely appropriate vocal, percussive and electronic effects

 

Jeg kunne fortsatt i det uendelig med lignende skussmål. Det er altå ikke bare tsjekkerne og meg som synes om denne filmen. At dere velger å la være å se den pga deres bias mot meg, er bare trist. Jeg unner flest mulig å oppleve denne perlen.

 

Smaksprøve:

marketa_pdvd_002869.jpg

 

 

For ytterligere info, trykk her

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Det er altå ikke bare tsjekkerne og meg som synes om denne filmen. At dere velger å la være å se den pga deres bias mot meg, er bare trist. Jeg unner flest mulig å oppleve denne perlen.

Der har du egentlig et godt poeng. Med en gang du anbefaler en film så antar vi at du gjør det for å være kjip, da du virker til å hate filmer laget for å underholde mens du koser deg mer med filmer jo eldre, billigere, mer obskure og mindre underholdende de er. Jeg tror det er på tide at du slutter å anbefale filmer før du ødelegger alle sjanser østblokken hadde til å slå gjennom på dette forumet.

Lenke til kommentar
Hvis vi overdriver litt, er nok heller ikke ordet slavisk helt på vidda. Hovedpoenget mitt er egentlig at filmer utenfor Hollywood er svært underrepresenterte på twofity.

 

Er nok av godbiter utenfor Hollywood på listen. Så og si alle filmene på IMDb topp 250 er også å finne på for eksempel TSPDT sin liste, bare at sistnevnte mangler de ferskeste filmene (listen er langt fra like dynamisk som IMDb sin). De fleste listene der ute inneholder IMDb sine filmer, så om man skal ta seg av lister av forskjellige lag så er den faktisk en grei start. For man tar da flere lister parallelt. Skal man eksempelvis ta TSPDT sin liste (som er på 500 filmer) så er det like greit å ta IMDb sin topp 250 liste, bare skippe de nyeste filmene på listen. Så gjør man dobbelt opp.

 

IMDb er nærmest fullstendig brukergenerert. Som ikke tilfredsstiller "elitistene" der ute. Men hvem gidder bry seg om hva de mener. De har som regel den smaleste filmsmaken som er å oppdrive uansett og utviser mer kynisme fremfor entusiasme når det kommer til film. Gidder ikke kaste bort tiden min med å se film sammen med gretne folk som leter etter unnskyldning til å mislike noe, det blir bare for destruktivt for min smak. Men det er nå bare meg.

 

Det svermer av Negatrons der ute. Det gjelder å heie på Optimist Primes. :wee:

 

Det finnes fire tjekkiske filmer på TSPDT sin topp 1000-liste, og ingen av dem er Marketa Lazarova. Det er fire filmer som jeg derfor har mer grunn til å prioritere (fordi listen er laget av folk jeg respekterer (og filmanmeldere)) enn en film du og tjekkere anbefaler. ^^

 

Da vil jeg anbefale deg å utvide til fem filmer. Mine fordommer om din filmsmak forteller meg at du vil like Montags anbefaling. ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror det er på tide at du slutter å anbefale filmer før du ødelegger alle sjanser østblokken hadde til å slå gjennom på dette forumet.

Hehe, om jeg slutter å anbefale østblokkfilm, blir det jo ingen som gjør det. Jeg tror heller at dere er bedre tjent med å spørre dere selv om det ikke er på tide å legge av seg trassfaktene og heller utvise en litt mer åpen og nysgjerrig holdning til ikke-engelskspråklig film (gjerne i s/h)...

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Jeg tror det er på tide at du slutter å anbefale filmer før du ødelegger alle sjanser østblokken hadde til å slå gjennom på dette forumet.

Hehe, om jeg slutter å anbefale østblokkfilm, blir det jo ingen som gjør det. Jeg tror heller at dere er bedre tjent med å spørre dere selv om det ikke er på tide å legge av seg trassfaktene og bli litt mer åpen til ikke-engelskspråklig film (i s/h)...

Det er vel ingen her som ikke er åpen for svart/hvitt-film eller ikke-engelskspråklig film. Deprimerende østblokkdrama (jeg henter gjerne frem igjen quoten^^) derimot.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er på tide at du slutter å anbefale filmer før du ødelegger alle sjanser østblokken hadde til å slå gjennom på dette forumet.

Hehe, om jeg slutter å anbefale østblokkfilm, blir det jo ingen som gjør det. Jeg tror heller at dere er bedre tjent med å spørre dere selv om det ikke er på tide å legge av seg trassfaktene og bli litt mer åpen til ikke-engelskspråklig film (i s/h)...

Tror den gjengse forumbruker scroller fort videre når de ser du anbefaler obskure filmtitler på språk de ikke forstår.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tror den gjengse formumbruker scroller fort videre når de ser du anbefaler obskure filmtitler på språk de ikke forstår.

 

Det er jo det han vil. Da oppnår han det samme som regissørene av slaverskvipet gjør i videobutikker.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen her som ikke er åpen for svart/hvitt-film eller ikke-engelskspråklig film. Deprimerende østblokkdrama (jeg henter gjerne frem igjen quoten^^) derimot.

Tja, det sier vel mest om dine fordommer.

 

Tror den gjengse forumbruker scroller fort videre når de ser du anbefaler obskure filmtitler på språk de ikke forstår.

Synd for dem, det er deres tap. Jeg har gjort mitt i alle fall. De endrer nok syn, når de har fått noen år på baken tenker jeg...

 

Det er jo det han vil. Da oppnår han det samme som regissørene av slaverskvipet gjør i videobutikker.

Hehe, her var det mye grums. Har du lyst å utdype?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hehe, her var det mye grums. Har du lyst å utdype?

 

Ikke så lenge du legger setninger inn i mitt sitat.

 

Edit: :)

 

Jeg har ikke photoshoppet humor-knappen enda. Den er bak ironi og foran stating the obvious på listen.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Jeg tror heller at dere er bedre tjent med å spørre dere selv om det ikke er på tide å legge av seg trassfaktene og heller utvise en litt mer åpen og nysgjerrig holdning til ikke-engelskspråklig film (gjerne i s/h)...

 

Men det virker jo til tider at f. eks filmer fra Korea og Hong Kong/Kina ikke teller, det må stort sett være et eller annet som du og syv andre så en gang for 17 år siden på en undergrunns kino gjemt bak en låve i Warszawa som kun viser obskur s/h film fra 20-40 tallet :)

 

Skal sies at jeg er gangske sikker på at Njål er en av de andre sju :hmm:

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Jeg tror det er på tide at du slutter å anbefale filmer før du ødelegger alle sjanser østblokken hadde til å slå gjennom på dette forumet.

Hehe, om jeg slutter å anbefale østblokkfilm, blir det jo ingen som gjør det. Jeg tror heller at dere er bedre tjent med å spørre dere selv om det ikke er på tide å legge av seg trassfaktene og heller utvise en litt mer åpen og nysgjerrig holdning til ikke-engelskspråklig film (gjerne i s/h)...

 

Syntes det er flott med slike anbefalinger. Men når det gjelder trassfakter, så utviser jo innleggene din litt av det samme. Dette går begge veier vet du ;)

 

Men det kan jo være av provokative grunner for alt jeg vet.

 

Som en digresjon; Angående S/H så måtte min sønn på 6 år bli forklart at verden faktisk hadde farger tidligere også. Han hadde sett svart-hvitt bilder og madammen på spøk hadde sagt det ikke fantes farger før. Så han gikk rundt i noen dager og lurte på dette, før han spurte hvordan det kunne ha seg at det ikke var farger før. Gud som jeg savner å være unge og ha så mye fantastisk å lure på :wee:

 

For ordens skyld er det jo et poeng. S/H er særdeles urealistisk fremstilling av den virkelige verden. Hadde jeg vært ute etter realisme så hadde jeg skydd s/h filmer som pesten. Men så er det ikke hva jeg primært er ute etter fra filmens verden. Livet gir nok av realisme, trenger ikke det i kinosalen.

Lenke til kommentar
IMDb er nærmest fullstendig brukergenerert. Som ikke tilfredsstiller "elitistene" der ute. Men hvem gidder bry seg om hva de mener. De har som regel den smaleste filmsmaken som er å oppdrive uansett og utviser mer kynisme fremfor entusiasme når det kommer til film. Gidder ikke kaste bort tiden min med å se film sammen med gretne folk som leter etter unnskyldning til å mislike noe, det blir bare for destruktivt for min smak. Men det er nå bare meg.

 

 

Problemet med twofifty er ikke først og fremst det at det er brukerne som stemmer, men derimot det at brukerne ikke stemmer seriøst. Det er faktisk ikke eltistisk å hevde at listen er verdiløst, når man ser at mye av stemmegivningen er preget av kampanjestemmegivning av typen "Lets vote this film into the 250, tell all your friends to give it a ten". Hvis man går inn på forumene under hver film så ser man at nesten alle filmer har oppfordringer om å stemme filmen ned eller opp. Det samme gjelder hvis man går inn på stemme statistikken for hver enkelt film, så ser man jo at de aller fleste stemmer er gitt av folk som har en viss agenda dvs. de fleste filmene har en veldig stor andel av stemmene som enten er 10 eller 1.

 

Hvis brukerne kunne gitt sin stemme helt uavhengig av hvor filmen lå på listen, men kun tatt hensyn til hvordan de vurderer filmen så kunne listen vært langt bedre. I dag er det feks slik at mange brukere gir Shawswank redemption en tier fordi man skal ha den over Gudfaren på listen, for deretter å gi en ener til Gudfaren for å stemme den under Shawswank osv. Feks. er 6.6% av brukerne som har gitt Gudfaren en ener, greit nok at mange nok vil finne filmen kjedelig og langdrøyg, men tror vel det er langt færre en 6.6% av brukerne som med hånden på hjertet kan si at filmen er av elendig kvalitet. Det er feks rart at selv om hele 6.6% av brukerne mener at filmen er så dårlig at den fortjener en ener, så er det bare 5.2% av brukerne som mener at filmen fortjener karakteren fra to til og med 6.

 

På lik linje er det hele 56 % som gir filmen en 10 er, noe som vitner om tilsvarende mangelfull bruk av hele skalaen i den motsatte enden. Selv ser jeg på Gudfaren som en svært god film, men jeg har faktisk ikke gitt den mer enn en 8 er. Slik jeg ser det bør man ikke 10 til alle filmer man liker og 1 til alle filmer man ikke liker. Inntill folk kan være så voksne og gi en rettferdig bedømmelse av hver enkelt film de ser så er twofifty en 100% verdiløs liste selv som en folkelig motvekt til kritikkerlistene, fordi stemmene gitt på twofifty listen ikke ser noen verden ting om hva folket synes om filmen, men kun hvor på listen folk vi ha sine favorittfilmer.

 

PS. Det er vel feks svært få som med hånden på hjerte vil hevde at Shawswank er verdens beste film, selv utifra et folkelig perspektiv.

 

PSS. Jeg er helt enig med deg når det kommer til snobbete filmnerder, men det betyr faktisk ikke at vi trenger å annerkjenne twofifty listen som egentlig bare er en konkuranse mellom forskjellige gruperinger om å få sin favoritt til toppen. Hadde Imdb begynt å oppdatere listen sin en gang i halvåret basert på de stemmene som var gjort det siste halve året, i stede for kontinuerlig ville man kanskje slippe slik usaklig stemmegivning.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...