Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er notorisk kjent for å ikke ha en bred og åpen filmsmak og jeg ser aldri på det som en lidelse. Jeg er enig med de 5-6 før meg, du konstruerer en gruppe mennesker som ikke finnes som gjør ting ingen gjør for å argumentere imot det.

 

Jeg velger en film fra listen (i natt var det Sweet Smell of Success), ser den (i dette tilfellet var det en svært godt utført noir-film med en handling som ikke var kjempeinteressant men som ble reddet av gode hovedrolleinnhavere - sterk 7er) og går videre. Hvis den er dårlig så er den dårlig, men ikke noe dårligere enn da jeg så Mission to Mars og ble utrolig skuffet.

 

Jeg vet ikke hva som er verst av å se en film man egentlig ikke er interessert i og kjede seg gjennom den og å se en film man gleder seg til og bli enormt skuffet (SUNSHINE?!?), men jeg føler likevel at argumentet ditt er svakt.

Lenke til kommentar
Hvis mål = stress og lidelser så er noe galt.

Det er ikke snakk om mål, men å tvinge seg selv gjennom filmer en i utgangspunktet ikke har lyst til å se. Hva med å lage en liste på www.listofbests.com med filmer man vil se, og heller følge den?

Snakker vi om meg eller deg eller noen andre nå? Hvem er det som ikke vil se filmene? Det er svært få filmer på listen jeg ikke vil se (LotR:3, Mononoke), mens resten bare er filmer som ikke handler om romskip og derfor ikke er øverst på listen min. 5-10 av mine topp 50 filmer kommer fra 250-listen og var en film jeg ikke trodde jeg kom til å like, men som jeg endte opp med å virkelig falle for. Det er svært få filmer på listen som ikke har gitt meg noe som helst (Chihiro, LotR1 og 2).

Vi snakker om alle de som tvinger seg selv til å pløye gjennom hele den lange listen til IMDb. Hvis du ikke vil se LoTR 3 eller Monoke så ser du de ikke. Så enkelt er det. Det er ikke nødvendig å tvinge seg selv til å se filmer. Se heller de du vil se.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke twofiftyslave, men jeg har heller ikke sett en eneste film av Zerkalo, Bergman eller Tarkovskiy. Hvorfor? Fordi de ikke virker interessante.

Eh, nå er da Zerkalo en film regissert av Tarkovsky. Jeg synes uansettt du skulle gi mannen en sjanse, da gjerne Stalker eller Ivan's Childhood.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke twofiftyslave, men jeg har heller ikke sett en eneste film av Zerkalo, Bergman eller Tarkovskiy. Hvorfor? Fordi de ikke virker interessante.

Eh, nå er da Zerkalo en film regissert av Tarkovsky. Jeg synes uansettt du skulle gi mannen en sjanse, da gjerne Stalker eller Ivan's Childhood.

Tok bare de eksemplene en eller annen person ramset opp, sorry hvis jeg forvirret noen :p Har ganske liten peiling når det gjelder slike filmen anywayz. Jeg kommer etter all sannsynlighet å sjekke ut noen av de filmene en gang, men da er det fordi jeg selv får lyst til å se de.

Lenke til kommentar

Om en film ikke lever opp til forventningene er en ting, men man setter den ihvertfall på med godt mot og åpenhet. Dette er langt bedre enn å sette på en film man i utganspunktet ikke vil se, kun fordi den er en del av et obskurt mål. Hvis The Fellowship of the Ring for deg var en lidelse, hvorfor bruke syv timer på oppfølgerne? Hvis du skal nå målet ditt har du ikke annet valg. Du må også se langt svakere filmer innenfor eventyrgenren. Jeg kan nevne de nye Narnia-filmene til Disney, Eragon, King Arthur, 10 000 BC og mange flere. Disse har som oftest også drøy spilletid.

 

Jeg setter selvsagt ting litt på spissen, og hvis man skal ta alt bokstavlig finner man ingen som passer 100% under alt det jeg skriver. Men utifra eksemplene her er det da opplagt at du ser/må se filmer du i utgangspunktet ikke ønsker å se?

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Vi snakker om alle de som tvinger seg selv til å pløye gjennom hele den lange listen til IMDb. Hvis du ikke vil se LoTR 3 eller Monoke så ser du de ikke. Så enkelt er det. Det er ikke nødvendig å tvinge seg selv til å se filmer. Se heller de du vil se.

Her kommer et utsagn selv Montag kan støtte:

 

Når du kun ser de filmene du vil se så vil du aldri oppdage noe nytt. Som tidligere nevnt består nesten 20% av filmer jeg i utgangspunktet "ikke ville se" (altså ikke filmer jeg regnet med at jeg kom til å like). Jeg gidder ikke frarøve meg selv slike opplevelser, spesielt ikke når de er så anerkjente som de er.

 

edit:

Men utifra eksemplene her er det da opplagt at du ser/må se filmer du i utgangspunktet ikke ønsker å se?

Og at noen av de beste filmopplevelsene mine har vært filmer jeg i utgangspunktet ikke ville se.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

@DorianGray:

 

Hehe, bare så synd at du har slike fordommer mot øst-europeisk film. Kanskje du skulle se Marketa Lazarova allikevel? I samme slengen kunne du jo etterpå kose deg med polske "Man of Marble". Som du selv sier så treffende: Jeg gidder ikke frarøve meg selv slike opplevelser, spesielt ikke når de er så anerkjente som de er.

Hvem vet - kanskje dette ville skje: noen av de beste filmopplevelsene mine har vært filmer jeg i utgangspunktet ikke ville se.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Hadde de bare vært anerkjente eller anbefalt av noen jeg stolte på så ville jeg absolutt gjort det. Akkurat nå ser jeg ingen grunn til å prioritere dem, da det tross alt bare er du som har sagt noe positivt om dem. Jeg kan ikke bare se tilfeldige filmer og satse på at de er gode når jeg har så mye usett, da må det være noe med dem som trekker opp. En anbefaling fra Julenissen, Bob_3, Glint eller LarsP, en god score fra mange IMDb-brukere, en god anmeldelse som ikke avslører men samtidig gir et godt bilde av hva jeg går til - det er sånt som må til. Ikke bare en url fra en eldre herre på internett. Jeg har brent meg på de før. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
GoreGalore, og dere andre som misliker "twofifty-slaveri", bli medlem her.

Jeg har vurdert det en stund, faktisk :)

 

Edit: Jeg er forresten åpen for alle sjangre. Jeg har sett utrolig få western-filmer, men jeg har lyst til å se The good, The Bad and The Ugly. Jeg har sett utrolig få krigsfilmer, men jeg har lyst til å se Saving Private Ryan og Full Metal Jacket.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Og at noen av de beste filmopplevelsene mine har vært filmer jeg i utgangspunktet ikke ville se.

Ditto. Jeg har funnet filmer fra IMDb sin liste som jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men som jeg endte opp med å like som svært gode filmer. Das Leben Der Anderen var en film jeg neppe hadde plukket opp med mindre jeg hadde lest om den via IMDb sin toppliste (nå er jeg riktignok rimelig interessert i historie og politisk ideologi, Sovjetunionen er en av mine spesialfelt), og jeg sa meg svært fornøyd. Det samme gjelder Oldboy. For meg har IMDb 250 vært et kvalitetstegn og sikret flere meget solide seeropplevelser.

 

Når jeg har utforsket på egen hånd - Herzog, Tarkovsky - har jeg imidlertid endt opp småskuffet. Det er ingen klar fasit på dette. Det beste er å være åpen for det meste.

 

Hadde de bare vært anerkjente eller anbefalt av noen jeg stolte på så ville jeg absolutt gjort det. Akkurat nå ser jeg ingen grunn til å prioritere dem, da det tross alt bare er du som har sagt noe positivt om dem.

Meget, meget godt poeng. Jeg finner i blant noen gode perler uten å ha hørt anbefalinger fra anerkjente eller noen jeg, som du sier, noen jeg har stolt på, men det er faktisk ikke ofte. Kall meg gjerne snever, men jeg snakker av egen erfaring. Jeg vet ikke hvor trangsynt det er at jeg avslår Montags anbefaling om å se Marketa Lazarova eller Baderings anbefaling om å se Sátantángo. Sist gang jeg fulgte en slik anbefaling resulterte jeg i å brekke meg av Gummo, en film jeg ser på som en dårlig film.

Lenke til kommentar
Hadde de bare vært anerkjente eller anbefalt av noen jeg stolte på så ville jeg absolutt gjort det. Akkurat nå ser jeg ingen grunn til å prioritere dem, da det tross alt bare er du som har sagt noe positivt om dem.

Hehe, har du lest IMDB omtalene av disse. Jeg sakser fra Variety: "Man of Marble stands as a milestone in Polish cinema, another high point and perhaps the climax in Andrzej Wadja's career. All credits are outstanding, but Krystyna Janda as Agnieszka and Jerzy Radziwilowicz as Birkut in the lengthy flashback scenes deserve special praise." Wajda er ingen smågutt i europeisk filmsammenheng. For oss som har fulgt med noen år er dette udiskutabelt.

 

Om Marketa Lazarova kan f.eks. følgende sies: "In the Czech Republic, a poll of film professionals has ranked it as the best Czech film. That places it above the work of Miloš Forman, Jan Švankmajer, and Oscar-winning titles such as Ostře sledované vlaky (Closely Observed Trains) and Obchod na korze (A Shop on the High Street)."

 

At disse ikke skulle være anerkjente er kun et produkt av din egen uvitenhet.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...