Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier meg enig med GoreGalore om at twofifty er en liste over flinkisfilmer. Kongen av listen er den ultimate flinkisfilmen, Shawshank. Helt klart et flott utgangspunkt for en fersk filmentusiast, men det er tull å bli for opphengt av denne listen. Det finnes film også utenfor Hollywood, og disse er mildt sagt underrepresenterte på twofifty-listen.

Favorittfilmene dine inkluderer The Shining, 2001, Seventh Seal, Requiem for a Dream, Pulp Fiction, LotR, Fear and Loathing, A Clockwork Orange og The Big Lebowski - alle er på listen. I tillegg har du filmer som Mulholland Dr. og Aguirre som har vært på listen tidligere. Jeg forstår ikke problemet.

Lenke til kommentar
Favorittfilmene dine inkluderer The Shining, 2001, Seventh Seal, Requiem for a Dream, Pulp Fiction, LotR, Fear and Loathing, A Clockwork Orange og The Big Lebowski - alle er på listen. I tillegg har du filmer som Mulholland Dr. og Aguirre som har vært på listen tidligere. Jeg forstår ikke problemet.

 

Jeg har da tidligere sagt at twofifty er en fin mal. Selvsagt kommer noen av filmene fra en universal toppliste med over 250 filmer med blant mine favoritter. Samtidig syns jeg det blir håpløst å følge denne listen slavisk. Twofifty ser ut til å være noe av det helligste for mange her på forumet. Over halvparten av filmene på listen er ikke å finne på twofifty, så det er opplagt at det også finnes gode (ihvertfall i mine øyne) filmer utenfor listen. Spesielt filmer utenfor Hollywood som ikke får sanket sammen nok stemmer til å komme med, eller som for enkelte blir for sære.

Lenke til kommentar

Top 250 er et meget godt utgangspunkt, men om man følger den slavisk tror jeg man ikke vil få så mye ut av det. Sjarmen med film er å se det man vil selv, og gjøre seg opp en mening om det.

Nettopp sett Be Kind Rewind. Meget skuffet over filmen, halv-sov under hele snurren :( Hadde gledet meg siden jeg så at Jack Black var med.

Om du halvsov igjennom filmen er det ikke rart at du har hatt en kjip filmopplevelse. Det er heller ikke denne normale hyper-Black man opplever i filmen. Det var kanskje det du ville ha?

 

Jeg ser den har et snitt på 6.6 på IMDb, noe som jeg syns er litt overraskende. Det var en av mine favoritter fra 2008. Jeg er jo stor fan av Michel Gondry, og elsker sjarmen i hele filmen.

Lenke til kommentar

Be Kind Rewind er en sjarmbombe. Syns ikke alle deler av filmen var like gode (spesielt de siste 20-30 minuttene), men alt i alt en grei film. Det er ikke akkurat Tenacious-Jack man får oppleve i denne.

 

EDIT: Slavisk er kanskje ikke ordet vi er ute etter. Men utifra mengden brukere som har twofifty-link i signaturen, virker det ihvertfall som den fungerer som en penismåler her.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
EDIT: Slavisk er kanskje ikke ordet vi er ute etter. Men utifra mengden brukere som har twofifty-link i signaturen, virker det ihvertfall som den fungerer som en penismåler her.

Det er jo noe helt annet. Jeg har den i signaturen fordi jeg snart er ferdig med den, og det ser bra ut med 200+/250. Det begrenser på ingen måte hvilke andre filmer jeg ser.

Lenke til kommentar

Hvis vi overdriver litt, er nok heller ikke ordet slavisk helt på vidda. Hovedpoenget mitt er egentlig at filmer utenfor Hollywood er svært underrepresenterte på twofity. Listen inneholder en del solide filmer, men det er også mange som ikke har fått en plass. Når Shawshank og Godfather-filmene deler pallen på listen, samtidig som man finner filmer der som Braveheart, The Usual Suspects, Saving Private Ryan, The Bourne Ultimatum, Bonnie and Clyde og Crash forstår man fort at dette ikke listen man skal bruke så altfor mye tid på.

 

EDIT: CypheroN har stusselig penis (93 filmer).

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Gruppen filminteresserte som liker Crash, SPR, Braveheart og The Usual Suspects er vesentlig større enn de som misliker filmene for å være Hollywood.

Nettopp, det er jo det som er kjedelig! Alle ser de store Hollywood-produksjonene, og overser de virkelige perlene.

Jeg tror problemet her er at du sliter med å forstå at enkelte synes at disse filmene er perler. Man er uenig med listen og kaller den dårlig når den består utelukkende av stemmene til folk som er filminteressert nok til å registrere seg og stemme regelmessig nok på filmer til at stemmen deres gjelder. Når man har sett alle filmene på listen har man sett alle "must see"-filmene som alle har sett, og ikke noe mer. Det virker absurd for meg å droppe en film som Fight Club fordi den er så godt likt, hadde et stort budsjett, kjente skuespillere og gode spesialeffekter for en som er billigere, mer ukjent og fra et annet land - spesielt når Fight Club er så fantastisk god som den er. Jeg forstår at man ser begge, jeg forstår bare ikke hvorfor man blir opprørt av at noen ser den ene uten å se den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...