Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser filmene på 250 og ser mer fra de samme regissørene du likte og mindre fra de du ikke likte så kommer du nok lenger i forhold til å utforske enn om man bare tok imot tilfeldige anbefalinger her på forumet. Listen er variert nok til at de aller fleste nevnverdige regissører er representert, og derifra er det bare å la sin egen smak stå for hvor man går videre. Jeg ville ihvertfall aldri ha hørt om Kind Hearts and Coronets, en film jeg synes var fantastisk, hadde det ikke vært for listen. Ingen på forumet har nevnt den, tross altl.

Lenke til kommentar

Topp 250 består utelukkende av "perfekte" flinkisfilmer, og filmene som er der trenger ikke nødvendigvis å være gode etter din filmsmak. Det er enda bedre å se de filmene som virker interessante og utvikle en egen filmsmak. Jeg syntes det virker som at store deler av filmforumet her følger listen slavisk, og får en veldig kjedelig filmsmak.

Lenke til kommentar

250 har definitivt utvidet horisonten min. Jeg anser den som en god pekepinn på filmer som har en stor sjanse for å gi meg en god filmopplevelse, og jeg har sjelden gått skuffet hjem fra et kjøp eller en kikk på en av filmene på IMDb 250. Å la alt annet av film gå upåaktet hen er ikke smart, men jeg har tatt meg selv i å utvide filmsmaken min ytterligere gjennom listen. Etter å ha sett C'era una volta di West for lenge siden søkte jeg meg opp på mer western, leste om Dead Man, Jarmusch, og endte opp med Down By Law som jeg i dag elsker. Jeg ville sannsynligvis ikke ha hørt om Jarmusch, hadde jeg ikke funnet førstnevnte på IMDb 250.

 

Nå høres dette kanskje litt snevert ut, og at det er jeg som er dårlig til å utforske, men jeg anser listen som en fin pekepinn, spesielt i en filmentusiasts tidlige stadie.

Lenke til kommentar
Topp 250 består utelukkende av "perfekte" flinkisfilmer, og filmene som er der trenger ikke nødvendigvis å være gode etter din filmsmak. Det er enda bedre å se de filmene som virker interessante og utvikle en egen filmsmak. Jeg syntes det virker som at store deler av filmforumet her følger listen slavisk, og får en veldig kjedelig filmsmak.

Så er spørsmålet om man enten skal ha god filmsmak eller interessant filmsmak.

Lenke til kommentar
Topp 250 består utelukkende av "perfekte" flinkisfilmer, og filmene som er der trenger ikke nødvendigvis å være gode etter din filmsmak. Det er enda bedre å se de filmene som virker interessante og utvikle en egen filmsmak. Jeg syntes det virker som at store deler av filmforumet her følger listen slavisk, og får en veldig kjedelig filmsmak.

Du mener at folk som følger 250-listen (jeg er skyldig, jeg prøver å bli ferdig med den og er på god vei) ikke ser filmer som ellers virker interessante? Eller at de som følger en liste uten å se andre filmer blir kjedelig som et resultat av den avgjørelsen, og ikke at slike folk fremstår som svært kjedelige i utgangspunktet? Ikke at jeg noengang har møtt noen som er sånn.

Lenke til kommentar
Dere "klager" på top250. Hvor mange hadde sett/og kjøpt filmer som Rear Window, 12 Angry Men, utenom Top250? Få.

 

Her nevner du jo to klassikere som de fleste som er interesserte i film ville ha sett uansett.

 

Juℓenissen: Hva er forskjellen? En interessant filmsmak er i mine øyne en god filmsmak. Dersom jeg ser en toppliste som nesten utelukkende inneholder kjente twofifty-filmer vil den være svært lite givende og spennende.

Lenke til kommentar

Man skal ha sin egen filmsmak. :p

 

Tror det heller hadde vært kjedeligere å bare se på det man har lyst til å se på hele tida, enn å halvtvinge seg til å se en film som man er litt usikker på om man vil like, også bli veldig positivt overrasket.

 

Når det gjelder å bry seg om hvilke filmer andre har sett, så er det lite å bry seg med når det kanskje er en eller ti personer, men når det er snakk om tusener som alle anbefaler den samme filmen, da får man en litt mer objektiv vurdering av kvaliteten til filmen.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med GoreGalore om at twofifty er en liste over flinkisfilmer. Kongen av listen er den ultimate flinkisfilmen, Shawshank. Helt klart et flott utgangspunkt for en fersk filmentusiast, men det er tull å bli for opphengt av denne listen. Det finnes film også utenfor Hollywood, og disse er mildt sagt underrepresenterte på twofifty-listen.

Lenke til kommentar
Juℓenissen: Hva er forskjellen? En interessant filmsmak er i mine øyne en god filmsmak. Dersom jeg ser en toppliste som nesten utelukkende inneholder kjente twofifty-filmer vil den være svært lite givende og spennende.

Ser ikke akkurat at det er mer positivt å kun gå etter å få topplisten din til å se mer spennende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...