Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Dr.Manhattan syntes jeg virker mystisk, og det var vel kanskje litt idèen også.

 

Jeg spør igjen angående Watchmen:

 

 

Når tvisten kom, og det viste seg at Voigt var badguy prøvde han jo å drepe Jon (Dr.Manhattan). Det mislyktes han jo med, og like etter forteller han hele planen sin. Hvorfor ville han drepe Jon? Hva hadde skjedd om hadde greid det? Da ville han blitt "helt", og satset på det? Og hvorfor forklarte han ikke alt med en gang? Selvfølgelig etter at Jon hadde teleportert tilbake til jorda og fått skylda. Da var jo "planen" til Voigt gjort, og han kunne fortelle alt til sine companions?

 

 

Care to explain? Kanskje noen som har lest boka, eller skjønte det annerledes enn jeg gjorde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dr.Manhattan syntes jeg virker mystisk, og det var vel kanskje litt idèen også.

 

Jeg spør igjen angående Watchmen:

 

 

Når tvisten kom, og det viste seg at Voigt var badguy prøvde han jo å drepe Jon (Dr.Manhattan). Det mislyktes han jo med, og like etter forteller han hele planen sin. Hvorfor ville han drepe Jon? Hva hadde skjedd om hadde greid det? Da ville han blitt "helt", og satset på det? Og hvorfor forklarte han ikke alt med en gang? Selvfølgelig etter at Jon hadde teleportert tilbake til jorda og fått skylda. Da var jo "planen" til Voigt gjort, og han kunne fortelle alt til sine companions?

 

 

Care to explain? Kanskje noen som har lest boka, eller skjønte det annerledes enn jeg gjorde?

 

 

Veidts plan var å frame aliens for eksplosjonene, og håpte at verden ville samle seg i fred mot en større felles fiende. Han visste at den eneste som kunne sette en stopper for planen var Dr. Manhattan, og brukte mye tid å ressurser for å forkludre Docs "framtidssyn" samt ryktene som drev han til Mars. Når han likevel finner ut sannheten, ser Veidt at eneste utvei er å drepe Manhattan for at planen skal lykkes. Når de så at planen fungerte, innså de at å avsløre Veidt ville hatt mye værre konsekvenser enn å holde tett. Rorschach nekter og myrdes.

 

Veidts mål var aldri å bli en helt, hadde sannheten kommet ut ville illusjonen brytes om romveseninvasjonen og alt vært forgjeves.

 

 

edit: typo

Endret av henrik_s
Lenke til kommentar

 

Jo, jeg skjønner jo selve planen til Veigt. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan det å drepe Dr.Manhattan kommer inn i bilde. Om det var å lure menneskene for at alle skulle tro det var Dr.Manhattan som gjorde det, hva vinner Veigt på å drepe Dr.Manhattan da? Jo, han blir jo folkehelt.

 

Men siden det var en dobbeltvist som til slutt viste at Veigt var på "deres lag" fordi han måtte gjøre dette for at ikke menneskene skulle utrydde hverandre, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Veigt måtte drepe Dr.Manhattan. De var jo venner (sånn egentlig).

 

Dette blir rotete. Jeg skal prøve å gjøre mitt spørsmål enklere.

 

- Voigt er "snill". Han hadde en (ond) plan for å få menneskene til å slutte fred.

- Dr.Manhattan ble offeret for dette, og alle trodde han var slem. Han godtok dette, fordi det betød fred for menneskene

- De andre i "Watchmen" ble sur, og ville fortelle verden at Dr.Manhattan var snill.

- Dr.Manhattan kom tilbake fra mars, og New York eksploderte. Alle trodde det var han. Planen var allerede ferdig.

- DERETTER prøver Voigt å drepe Dr.Manhattan (etter at han har fått skylden for det). Altså da planen var ferdig.

 

Og her kommer spørsmålet: Hvorfor prøvde Voigt å drepe Dr.Manhattan?

 

Lenke til kommentar

Det var ikke noe påklistret med siste delen i det hele tatt.

 

 

 

Hele filmen handlet om hva de store dimensjonene og kreftene i universet gjør med et stakkarslig menneskesinn når man faktisk kan se det med egne øyne. Det skumle ved det ukjente, og ting som menneskesinnet ikke klarer å forstå på vanlig måte. Avslutningen er jo absolutt ikke påklistret på den måten, filmen styrte alltid mot en voldelig og voldsom slutt, det lå i luften helt siden starten. Alternativet til den tredje akten er jo at de med filosofiske tanker i hodet styrter ned i solen som det var planlagt, som da blir en videreføring av stemningen tidligere i filmen. Hadde det passet bedre mener du? For det synes ikke jeg i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar

Jo, jeg skjønner jo selve planen til Veigt. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan det å drepe Dr.Manhattan kommer inn i bilde. Om det var å lure menneskene for at alle skulle tro det var Dr.Manhattan som gjorde det, hva vinner Veigt på å drepe Dr.Manhattan da? Jo, han blir jo folkehelt.

 

Men siden det var en dobbeltvist som til slutt viste at Veigt var på "deres lag" fordi han måtte gjøre dette for at ikke menneskene skulle utrydde hverandre, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Veigt måtte drepe Dr.Manhattan. De var jo venner (sånn egentlig).

 

Dette blir rotete. Jeg skal prøve å gjøre mitt spørsmål enklere.

 

- Voigt er "snill". Han hadde en (ond) plan for å få menneskene til å slutte fred.

- Dr.Manhattan ble offeret for dette, og alle trodde han var slem. Han godtok dette, fordi det betød fred for menneskene

- De andre i "Watchmen" ble sur, og ville fortelle verden at Dr.Manhattan var snill.

- Dr.Manhattan kom tilbake fra mars, og New York eksploderte. Alle trodde det var han. Planen var allerede ferdig.

- DERETTER prøver Voigt å drepe Dr.Manhattan (etter at han har fått skylden for det). Altså da planen var ferdig.

 

Og her kommer spørsmålet: Hvorfor prøvde Voigt å drepe Dr.Manhattan?

 

 

Nå ble jeg usikker. I boka er det ikke Dr. Manhattan som utløser eksplosjonene, men skal ærlig innrømme at jeg ikke husker hva som skjer i filmen.

 

Lenke til kommentar

Jo, jeg skjønner jo selve planen til Veigt. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan det å drepe Dr.Manhattan kommer inn i bilde. Om det var å lure menneskene for at alle skulle tro det var Dr.Manhattan som gjorde det, hva vinner Veigt på å drepe Dr.Manhattan da? Jo, han blir jo folkehelt.

 

Men siden det var en dobbeltvist som til slutt viste at Veigt var på "deres lag" fordi han måtte gjøre dette for at ikke menneskene skulle utrydde hverandre, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Veigt måtte drepe Dr.Manhattan. De var jo venner (sånn egentlig).

 

Dette blir rotete. Jeg skal prøve å gjøre mitt spørsmål enklere.

 

- Voigt er "snill". Han hadde en (ond) plan for å få menneskene til å slutte fred.

- Dr.Manhattan ble offeret for dette, og alle trodde han var slem. Han godtok dette, fordi det betød fred for menneskene

- De andre i "Watchmen" ble sur, og ville fortelle verden at Dr.Manhattan var snill.

- Dr.Manhattan kom tilbake fra mars, og New York eksploderte. Alle trodde det var han. Planen var allerede ferdig.

- DERETTER prøver Voigt å drepe Dr.Manhattan (etter at han har fått skylden for det). Altså da planen var ferdig.

 

Og her kommer spørsmålet: Hvorfor prøvde Voigt å drepe Dr.Manhattan?

 

 

Nå ble jeg usikker. I boka er det ikke Dr. Manhattan som utløser eksplosjonene, men skal ærlig innrømme at jeg ikke husker hva som skjer i filmen.

 

 

Det var jo ikke han. Det var jo en plan Voigt laget så det skulle se ut som om det var Dr.Manhattan som utløste eksplosjonene, så menneskene skulle bli redd for han, istedetfor at de skulle fighte med hverandre.

 

Lenke til kommentar

Sunshine var en bra film det. Har hørt at slutten ødela mye for den, men personlig så syntes jeg ikke slutten var så dårlig selv om det ble litt teit :) Veldig mange fine scener i den og!

 

 

 

Snakker om han kristne mainiacken som løper rundt å dreper dem

Edit: åltså det som var litt teit, men syntes også det var spennende med han.

 

 

Endret av Aleksmy!
Lenke til kommentar
Jeg så nettop In Bruges. Helt ok film, morsom og alt, men jeg ser den for øyeblikket ligger på 8.1 og #202 på imdb.com. Syntes dette var veldig overdrevent. Merkelig at en så middelmådig film er inne på top 250 lista.

 

Hva syntes dere om filmen? Fortjener den å ligge på top 250?

 

In Bruges var en av de filmene som virkelig overrasket meg, og gjorde et veldig bra inntrykk på meg. For min del rangerer jeg denne filmen ganske høyt.

Men skjønner ikke helt hvorfor folk henger seg slik opp i hvorvidt en film de liker/ikke liker ligger på imdb 250-listen. Som nevnt tidligere, listen er ikke et absolutt svar på de 250 beste filmene i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...