Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

De er ikke obskure fordi de er kjent blant WW2-buffs? Er ikke det definisjonen på obskur - at man må være buff for å vite om det?

La meg moderere: De er godt kjent blant alle med et fnugg av interesse for WW2 filmer. Jeg ser da selvsagt bort fra tenåringer som må ha sine krigsfilmer i farger og som har aversjon mot film eldre enn 10 år.

 

Jeg anbefaler deg forøvrig å sjekke ut de nevnte filmene, ikke minst Overlord. Det er aldri for sent å gjøre noe med sin egen uvitenhet. :whistle:

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krigsfilmer for meg er ikke bare handlingen og skuespill. Bildet, spesialeffekter ( for å få ting til å se ekte ut ) og også lydspor har enormt mye å si. Å da begynne å snakke om krigsfilmer som er gamle blir for meg helt bortkastet. Der er de fleste tingene jeg setter pris på i en krigsfilm borte, og man sitter kun igjen med skuespillet ( som også som regel på gamle filmer ikke er all verden ) De kan mao på ingen måte sammenlignes med dagens krigsfilmer slik som f.eks BOB.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
The Wire har jeg sett veldig mye av, så jeg tror jeg venter med den på DVD.

 

Oz husker jeg at gikk på TV3 for en stund siden? Eller var det den nå nedlagte ZTV? Virker som en interessant serie,

Den er mer enn interessant. Oz er kanskje den beste serien HBO har produsert! Adebisi Lives!

Lenke til kommentar
Det ene eksempelet mitt var fra 1979, det andre fra 1930. Hvilken aversjon til filmer eldre enn 10 år snakker vi om da? Du argumenterer mot den personen du så gjerne vil at jeg skal være, og feiler.

Hehe, første halvdel av mitt forrige innlegg var da ikke rettet spesifikt mot deg, men kun ment som en generalisering.

Dine eksempler er forøvrig gode filmer det, men jeg trodde da vi snakket om WW2 filmer, ikke filmer satt til henholdsvis WW1 og Vietnamkrigen.

Du argumenterer mot den personen du så gjerne vil at jeg skal være, og feiler.

Lenke til kommentar
Krigsfilmer for meg er ikke bare handlingen og skuespill. Bildet, spesialeffekter ( for å få ting til å se ekte ut ) og også lydspor har enormt mye å si. Å da begynne å snakke om krigsfilmer som er gamle blir for meg helt bortkastet. Der er de fleste tingene jeg setter pris på i en krigsfilm borte, og man sitter kun igjen med skuespillet ( som også som regel på gamle filmer ikke er all verden ) De kan mao på ingen måte sammenlignes med dagens krigsfilmer slik som f.eks BOB.

Da synes jeg du skulle se Overlord. Her har man gjort utstrakt og raffinert bruk av dokumentariske klipp. Kan man få det mer autentisk?

 

Oops, glemte jeg å si at selve filmen også er veldig bra?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Det er ikke den beste de har produsert, men det er pokker ikke mye om å gjøre. Oz, Wire og Sopranos utgjør den hellige tv-trioen alle burde se. Legg fra dere middelmådigheter som Lost, 24, BoB, Prison Break, og bestill de tre nevnte seriene!

 

Oz og Sopranos har jeg sett. Geniale serier (spesielt Sopranos), men i mine øyne ikke like bra som BOB (selv om BOB forsåvidt er en "mini" serie, og ikke en serie slik som de andre vi nevnte her. The Wire har jeg ikke sett, men skal få sjekket den ut :)

Lenke til kommentar
Krigsfilmer for meg er ikke bare handlingen og skuespill. Bildet, spesialeffekter ( for å få ting til å se ekte ut ) og også lydspor har enormt mye å si. Å da begynne å snakke om krigsfilmer som er gamle blir for meg helt bortkastet. Der er de fleste tingene jeg setter pris på i en krigsfilm borte, og man sitter kun igjen med skuespillet ( som også som regel på gamle filmer ikke er all verden ) De kan mao på ingen måte sammenlignes med dagens krigsfilmer slik som f.eks BOB.

Da synes jeg du skulle se Overlord. Her har man gjort utstrakt og raffinert bruk av dokumentariske klipp. Kan man få det mer autentisk?

 

Oops, glemte jeg å si at selve filmen også er veldig bra?

 

Filmen er veldig bra den, ikke missforstå :) Men sort/hvit og mono lyd? Ikke akkurat ting jeg verdsetter i en krigsfilm. Når jeg setter meg ned i hjemmekinoen og kun 1 av 7 høytalere gir lyd fra seg kommer ikke akkurat smilet mitt frem :(

Lenke til kommentar
Det er ikke den beste de har produsert, men det er pokker ikke mye om å gjøre. Oz, Wire og Sopranos utgjør den hellige tv-trioen alle burde se. Legg fra dere middelmådigheter som Lost, 24, BoB, Prison Break, og bestill de tre nevnte seriene!

Vi er faktisk enige her, Bob. Jeg vet dog ikke om jeg liker det. :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Har enda til gode å se OZ og har heller ikke sett så alt for mange episoder av Sopranos, men frister å se begge. Eller Sopranos vet jeg er bra, men har bare ikke blitt til at jeg har anskaffet meg noen sesonger enda. Men nå som jeg snart har Blu-rayspiller i boks, så kanskje jeg like så greit skal vente på BD-utgivelsen..

Lenke til kommentar
Det er ikke den beste de har produsert, men det er pokker ikke mye om å gjøre. Oz, Wire og Sopranos utgjør den hellige tv-trioen alle burde se. Legg fra dere middelmådigheter som Lost, 24, BoB, Prison Break, og bestill de tre nevnte seriene!

 

Pfft, Heroes og Lost er langt over middelmådig. Greit nok, det kreves litt mer evne for fantasi siden de ikke kjører realismejaget (takk og pris, jeg har et vindu å se ut av for slikt). Alle seriene du her nevner er godt over middels (dog har enkelte av dem middelmådige sesonger). Å anbefale folk å legge fra seg nevnte serier er hva jeg vil karakterisere som en fryktelig dårlig anbefaling som fortjener å bli ignorert ;)

 

(rent personlig vil jeg anbefale alle å se alle seriene i quoten).

Lenke til kommentar
Krigsfilmer for meg er ikke bare handlingen og skuespill. Bildet, spesialeffekter ( for å få ting til å se ekte ut ) og også lydspor har enormt mye å si. Å da begynne å snakke om krigsfilmer som er gamle blir for meg helt bortkastet. Der er de fleste tingene jeg setter pris på i en krigsfilm borte, og man sitter kun igjen med skuespillet ( som også som regel på gamle filmer ikke er all verden ) De kan mao på ingen måte sammenlignes med dagens krigsfilmer slik som f.eks BOB.

 

For meg er historie mye mye viktigere enn effekter når det kommer til krigsfilmer.

Defor vil filmer som Longest Day og Brigde too far ligge LANGT foran SPR.

 

BOB har den fordelen at både historien og effektene er høyt oppe

Lenke til kommentar

Nå må du skjerpe deg Dotten. Hvis du ser ut av vinduet får du bare se regn og kjedelige Bergensere. Langt fra dopsalget i Brooklyn, med andre ord. Både 24, Lost og Prison Break starter fantastisk. Førstesesongen til de to sistnevnte er helt fantastisk, absolutt. Men det virker som manusforfatterne innser at de har lent seg litt for mye på at konseptet er kult, og de skjønner at det finnes grenser for hvor lenge de kan holde på(eller, begge serier kjører forsåvidt på med det samme om og om igjen). De holder på spenningen i små doser, men det er begrenset hvor lenge man gidder å se på en mann som rømmer fra fengsel, før han finner ut han må inn fordi han glemte lommeboka, så må han bryte seg ut igjen. Og sånn holder det på i det uendelige. Lost ga jeg opp et sted i s. 2, da 95% av episodene besto av random flashbacks.

Lenke til kommentar
Prison Break og 24 er som sex, det trenger ikke være annerledes hver gang for å være godt. Litt variasjon en gang i blant, men dere vet begge hva som funker for dere to. ^^

 

Prison Break hadde en kjempebra første sesong. Etter det gikk det fort nedover for min del. 24 derimot synes jeg er knall enda. Følger med på sesong 7 (tror jeg det er) nå, og gleder meg alltid på tirsdagene til å komme hjem fra jobb å se nyeste episode :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...