Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Wire har jeg sett veldig mye av, så jeg tror jeg venter med den på DVD.

 

Oz husker jeg at gikk på TV3 for en stund siden? Eller var det den nå nedlagte ZTV? Virker som en interessant serie, men når sant skal sies er jeg egentlig ganske forhåndsforelsket i Sopranos. Har gløttet så vidt på et par episoder, og fått en rekke anbefalinger om den av bekjente, så jeg går nok for serien om Tony Soprano. Liker jeg de første episodene blir det en fryd med resten. Ingenting er som å se frem til en serie fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Bob her. Band of Brothers er en velprodusert, traust affære. Skuespillerne gjør forsåvidt en ålreit jobb, men vi har sett dette før, og da gjort veldig mye bedre. Denne serien makter rett og slett ikke å gi meg ståpels på samme måte som andre HBO produksjoner (The Wire, The Corner, etc.)

Noen eksempler?

Lenke til kommentar
Jeg ble litt interessert i å se den, men det blir ikke noe jeg prioriterer.

Sikkert best å vente noen år til...

Tror det er smart. Når jeg enda ikke har sett filmer som Ran, Smultronstallet, 8 1/2, Les quatre cents coups, osv så kan jeg utsette de obsure og lange filmene om ting som ikke interesserer meg. Så lenge jeg har usette filmer som er kjente, anerkjente, interessante eller med skuespillere jeg liker så trenger jeg ikke prioritere det ukjente og uinteressante. Jeg gruer meg litt, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Bob her. Band of Brothers er en velprodusert, traust affære. Skuespillerne gjør forsåvidt en ålreit jobb, men vi har sett dette før, og da gjort veldig mye bedre. Denne serien makter rett og slett ikke å gi meg ståpels på samme måte som andre HBO produksjoner (The Wire, The Corner, etc.)

Noen eksempler?

Som sagt - HBO produksjoner som gir meg det lille ekstra: The Wire, The Corner, Oz, Deadwood, Carnivale, John Adams samt The Sopranos (likte dog ikke de siste sesongene altfor godt).

 

Edit: Oops, der gikk det litt fort i svingene. Sitatet du refererer til henspiller på det faktum at jeg synes BoB ofte var noe monoton og lite engasjerende i avleveringen. Jeg foretrekker i stedet WW2 filmer av typen som denne

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Over halvparten av de nevnte eksemplene kom da ikke før BoB? Sett det gjort bedre etter BoB (med unntak av Sopranos og Oz)?

 

De nevnte seriene var kun ment som en illustrasjon på HBO serier jeg likte bedre enn BoB uavhengig av produksjonsår og sjanger.

Mitt poeng er at WW2 har blitt skildret med bedre skuespillere og større engasjement i haugevis med andre filmer satt til den tiden: Idi i smotri og Das Boot rinner meg i hug.

 

For meg ble bare BoB nok en velprodusert WW2 produksjon, og ikke noe som klarte å heve seg opp i elitedivisjonen.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

The Wire er grenseløst kjedelig i forhold til Band of Brothers. Skjønner ikke hva som er greia med The Wire, jeg så den fordi folk sa at det ikke var en vanlig cops and robbers type krimserie. Men joda, så hele første sesongen mens jeg ventet på at det skulle bli bedre, det ble det ikke. Kanskje mer realistisk enn sånne serier generelt, men fremdeles like kjedelig. Kan hende det har skjedd mer siden den sesongen, men jeg husker at sesong 1 ble skrytt opp i skyene.

 

Det jeg liker med BoB er at siden den er 10 timer lang, så får man et mye sterkere forhold til karakterene, og den beholder intensiteten til en film fordi den ikke må spre budsjettet over flere 24-episoders sesonger som en vanlig serie måtte. Fra et filmsynspunkt er den sikkert kjipere enn Saving Private Ryan, men fra et seriesynspunkt så er har den alle de positive sidene ved en serie without the hassle(hoff?). Høres kanskje ut som jeg beskriver miniserier generelt, men det er ikke mange av dem som klarer det like bra som BoB. BoB er vel en ganske lang miniserie også tror jeg?

Lenke til kommentar
The Wire er grenseløst kjedelig i forhold til Band of Brothers.

Jeg synes du skulle gi The Wire en sjanse til. Sesong 1 er den svakeste slik jeg ser det, deretter går det kun oppover.Sesong 4 var frydefullt fra ende til annen - bedre tv har jeg ikke sett på år og dag.

 

På den annen side er det kanskje lurt av deg å la det gå noen år til, før du prøver deg på en ny sesong av The Wire.

Lenke til kommentar
The Wire er grenseløst kjedelig i forhold til Band of Brothers.

Jeg synes du skulle gi The Wire en sjanse til. Sesong 1 er den svakeste slik jeg ser det, deretter går det kun oppover.Sesong 4 var frydefullt fra ende til annen - bedre tv har jeg ikke sett på år og dag.

Tja, kanskje det, men jeg har en snikende mistanke om at den fortsatt har det samme formatet i sesong 4, så jeg styrer unna. Liker rett og slett ikke sånne serier, den kan være bra, men personlig synes jeg det blir så altfor kjedelig med bare noen som etterforsker en kriminalsak. Jeg trenger karakterer som er interessante, situasjoner som er interessante og helst litt kreativt krydder attåt. The Wire, sesong 1 i allfall, synes jeg bare var mer av det samme.

 

Men nå befinner jeg meg på andre siden enn den jeg vanligvis befinner meg på av en diskusjon som jeg har hatt ganske mange ganger om Lost. Jeg skryter den opp i skyene, men de jeg prøver å "konvertere" har bare sett sesong 1 og litt av 2, de desidert kjedeligste, og ikke fått med seg sesong 3 som er hele grunnlaget for skrytingen min.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...