Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

En ting jeg kan si, ikke bry dere med å sette på "orginalspråket" på disse italienske filmene. Det er ingen orginalspråk, italiensk film dubber alle filmene til italiensk også. Spesiellt Argento sine, der det er en mix av italienske og engelskspråklige skuespillere. De bryr seg helle ikke om utvendig støy, fordi lydsporet legges oppå i etterkant uansett.

 

I suspiria f.eks. snakker hun blonde paranoide dama bare italiensk, mens hovedrolledama er amerikansk skuespiller. Så da er hun amerikanske dubba til italiensk, og det høres ikke særlig bedre ut for å si det slik :)

 

Jeg var opphengt i om det var italiensk lydspor fordi jeg liker å se filmer på "orginalspråket" udubbet, så jeg kjøpte en dobbelt så dyr 2-disc versjon av Suspiria. Men så var det italienske sporet enda værre siden det også er dubbet i etterkant.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

 

Ikke det at det egentlig hadde gjort noe. Jeg er langt fra noen religiøs person, men jeg lar ikke slikt diktere smaken. Det blir som å like filmer fordi de fremmer politiske budskap som stemmer overens med sine egne, mens man misliker dem som fremmer noe man er politisk uenig i. Gidder ikke indoktrinere meg selv på den måten der.

 

Er som med en annen tv-serie; 24. Her har man en karakter (Jack Bauer) som gjør ting og har en filosofi som så til de grader strider med min egen (i siste sesong har de en ny FBI karakter som jeg mer klarer å "relaterere" meg til). Men det er nettopp det som gjør den genial. Det er en filosofisk godbit når noen utfordrer ens egen virkelighetsoppfattelse. Derfor elsker jeg å se Jack Bauer, selv om alle som kjenner meg vet at mine idealkarakterer er jurymedlem nr. 12, Christopher Reeve Supermann, Optimus Prime og Atticus Finch. Som alle ikke hadde kommet særlig godt overens med Jack Bauer og hans "målet helliggjør alle tortureringer". Eller Rambo for den saks skyld, en annen karakter som vet å utfordre min egen moral.

 

Battlestar var seriøst godt sci-fi drama. Kanskje litt lite kuler og krutt for enkelte, men men. Skuespillet og dybden i karakterene var også himmelsk, sjelden man ser slikt i tv-serier hvor man går for det mer stereotypiske. Den og Babylon 5 holder jeg virkelig høyt, selv om de er fullstendig ulike i både form og innhold. :)

Lenke til kommentar
Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

Hehe, jeg skjønner du ikke har fulgt helt med i timen, dotten.

Det religiøse aspektet tok jo helt av i sesongfinalen med engler meg her og gud meg der. Slapt av manusforfatterne spør du meg, men de gikk vel tom for ideer. For meg var den valgte overnaturlige løsningen dog en lite givende deus ex machina. Jeg hadde forventet noe mer, men i sesong 4 rotet manusgutta seg helt bort.

 

Edit: Dette passer vel bedre i serietråden, o store Dotten.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Bat: I dette tilfellet, absolutt ja. Ser ikke noe smartere ut når amerikanske skuespillere er dubbet til italiensk heller, så..

 

blir litt samme feeling som å se Rambo 3 med tysk dubbing på et tysk hotellrom. Morsomt, men udugelig.

 

De forteller om dubbemetoden i en av ekstramaterial-intervjuene. Hun amerikanske var veldig uvant til metoden de brukte i italienske filmer, med å ignorere lyder fra gata eller linjer som blir lest litt feil, fordi alt blir erstattet med et lydspor uansett. De kunne spille inn en scene der crewet sto og prata fotball og en radio sto på i rommet ved siden av, uten å bry seg om det. Det var veldig uvant for en som er vant til total stillhet når det sies *action*. Musikken var et bestillingsverk (Goblin var egentlig en vanlig eksperimentell synthmusikk-gruppe), og Dario likte å "torturere" skuespillerne med skummel musikk under scenene.

 

Hun leste selv over stemmen sin etterpå på den engelske versjonen, selv om hun faktisk prata engelsk under innspillingen av scenene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

Hehe, jeg skjønner du ikke har fulgt helt med i timen, dotten.

Det religiøse aspektet tok jo helt av i sesongfinalen med engler meg her og gud meg der. Slapt av manusforfatterne spør du meg, men de gikk vel tom for ideer. For meg var den valgte overnaturlige løsningen dog en lite givende deus ex machina. Jeg hadde forventet noe mer, men i sesong 4 rotet manusgutta seg helt bort.

Kom an, serien har jo giret opp til det siden første sesong, det er bare at folk ikke vil innse det fordi de ikke liker den. Det er lov å si at man ikke liker den, men man kan ikke si at den ikke stemmer med det serien har handlet om siden starten.

Lenke til kommentar
Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

Hehe, jeg skjønner du ikke har fulgt helt med i timen, dotten.

Det religiøse aspektet tok jo helt av i sesongfinalen med engler meg her og gud meg der. Slapt av manusforfatterne spør du meg, men de gikk vel tom for ideer. For meg var den valgte overnaturlige løsningen dog en lite givende deus ex machina. Jeg hadde forventet noe mer, men i sesong 4 rotet manusgutta seg helt bort.

Kom an, serien har jo giret opp til det siden første sesong, det er bare at folk ikke vil innse det fordi de ikke liker den. Det er lov å si at man ikke liker den, men man kan ikke si at den ikke stemmer med det serien har handlet om siden starten.

Som sagt, det religiøse/metafysiske aspektet har vel vært der hele tiden, men dette tok jo helt overhånd i finalen. Med litt mer kreativitet tror jeg man kunne kommet opp med mer interessante løsninger enn den latmannsversjonen de endte opp med.

Lenke til kommentar
Heisann. Kjører Platekompaniet enda den kampanjen hvor de solgte masse klassikere til 59,- per stk?

Som flere har svart før meg: nei. Men mange av klassikerene de solgte ligger fortsatt på 59,-. I tillegg ligger en rekke andre klassikere og gode filmer på den prisen. De har imidlertid en annen fin nettkampanje med utenlandske filmer der utgiveren er The Artificial Eye.

Lenke til kommentar

The 50 greatest finishing moves:

 

http://www.empireonline.com/features/movie...efault.asp?m=50

 

Artig liste, selv om nr.1 var litt vel ufortjent.

 

Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

Hehe, jeg skjønner du ikke har fulgt helt med i timen, dotten.

Det religiøse aspektet tok jo helt av i sesongfinalen med engler meg her og gud meg der.

 

Det er litt trist å se folk skyte seg selv i foten da. Det du tolket som engler kunne være så mangt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det kunne vært tidsreiser. Det kunne vært romvesen, som i den originale serien (Seraphs). De eneste som tolket det som direkte engler var Baltar. Og deg. Serieskaper var flink til å åpne opp for at det kan bli tolket, fikk du ikke med deg det?

 

Samme har de for ordens skyld utforsket i Star Trek, hvor deres besøk til primitive samfunn resulterte i at Star-Trek gjengen ble ansett som guder.

Lenke til kommentar
The 50 greatest finishing moves:
Glem den overreligiøse BSG smørja, Dotten.

 

Pfft, du har gjort en særs dårlig analyse om du klarer å slå fast så bombastisk at den er overreligiøs. Eller religiøs i det hele tatt.

Hehe, jeg skjønner du ikke har fulgt helt med i timen, dotten.

Det religiøse aspektet tok jo helt av i sesongfinalen med engler meg her og gud meg der.

 

Det er litt trist å se folk skyte seg selv i foten da. Det du tolket som engler kunne være så mangt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det kunne vært tidsreiser. Det kunne vært romvesen, som i den originale serien (Seraphs). De eneste som tolket det som direkte engler var Baltar. Og deg. Serieskaper var flink til å åpne opp for at det kan bli tolket, fikk du ikke med deg det?

 

Samme har de for ordens skyld utforsket i Star Trek, hvor deres besøk til primitive samfunn resulterte i at Star-Trek gjengen ble ansett som guder.

Hehe, om det er noen som skyter seg selv i foten er det deg, dotten, som så bombastisk avskriver den mest åpenbare fortolkningen av dem alle - den metafysiske eller "religiøse" om du vil.

 

Om man kaller det gud eller romvesen er et fett, det hintes uansett åpenbart til et allmektig utenomjordisk vesen som "overvåker" begivenhetenes gang (sesongavslutningen i sær gjør et poeng ut av dette).

 

Nå har jeg ikke sett originalserien, men i denne versjonen virker det da ganske åpenbart at det metafysiske/oversanselige er sentralt. Og nei, det er nok ikke bare Baltar og meg som ser det slik.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...