Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer det at Disney bare gir ut de største filmene hvert 10 år? Tenker på The Lion King skulle hatt den.

 

Etter å ha vært på markedet en stund, går filmene i det såkalte "Disney Vault" hvor de holdes borte fra markedet i en 7-årsperiode. Deretter blir de relansert, og sånn rullerer det, sånn at det hele tiden er bare noen få av dem som er på markedet om gangen. Helt idiotisk egentlig, siden det vil ta evighet å samle alle.

The Lion King vil bli relansert på dvd neste år.

Lenke til kommentar
Skal se film, men klarer ikke å bestemme meg hvem jeg skal se.

 

Mye bra her altså. Forminsket den litt, fete titler er filmer du virkelig bør se snart!

Satantango (Sett 2 timer) HVA FAEN? >:(

 

De du nevner er faktisk dem jeg gleder meg mest til. Så kun 2 timer av Satantango pga jeg var ikke i humør da jeg satt den på. Pluss så var det ikke min type film da, men hadde jeg skrudd den på nå, så hadde jeg sikkert storkost meg. Skal prøve å se den på nytt.

 

BadSmile, har du A Short Film About Killing og A Short Film About Love hver for seg eller har du hele Dekalog-serien?

 

Har dem hver for seg.

Lenke til kommentar
Stemmer det at Disney bare gir ut de største filmene hvert 10 år? Tenker på The Lion King skulle hatt den.

 

Etter å ha vært på markedet en stund, går filmene i det såkalte "Disney Vault" hvor de holdes borte fra markedet i en 7-årsperiode. Deretter blir de relansert, og sånn rullerer det, sånn at det hele tiden er bare noen få av dem som er på markedet om gangen. Helt idiotisk egentlig, siden det vil ta evighet å samle alle.

The Lion King vil bli relansert på dvd neste år.

Du vet ikke hvilke som snart går over i dette såkalte "Disney Vault"?

Lenke til kommentar
Jeg så Spirited Away på engelsk og ser ikke problemet. Jeg har hørt japanske også, men det er ingen sak jeg gidder å bry meg så mye med, begge funker.

 

Det innlegget der bør du fjerne fortest mulig, Cypheron, i frykt av at noen ser det og faktisk setter på Spirited Away på engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det går greit.

 

Den engelske duben av Spirited Away tar seg store friheter, mange av replikkene blir "dumbed down" og forenklet, slik at filmen mister mye av sin dialogbaserte slagkraft. De gode, retoriske formuleringene er blitt dubbet til noe mye spinklere.

 

Og har du tenkt på at selve språket kan være en mystisk og kulturell del av opplevelsen som setter stemningen enda bedre? Litt søkt, men det er sant i mitt tilfelle.

 

Og vi kommer ikke unna slaktingen av siste scene.

 

 

The final scene is different as someone has said. When Chihiro's father asks if she is still worried about her new school she say's 'I think I can handle it'. In the Japanese, nothing is said. No one in her family speaks as they drive away. In my opinion, a VERY americanised way to end it, instead of having contemplative silence, it ends on a humourous one-liner

 

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Også Chihiro og Heksene er virkelig flott. Noe som minner meg på at jeg kanskje skal bestille de filmene der ved neste kjøp :hmm:

Så forresten ferdig Superbad og jeg trekker tilbake litt av det jeg sa om den tidligere. Men ble alikevel ikke fullt så imponert som resten. Noen morsomme elementer her og der som gjorde at den ikke ble like forrutsigbar som jeg trodde, men tviler på at det blir noen gjenganger for min del =)

Lenke til kommentar
Stemmer det at Disney bare gir ut de største filmene hvert 10 år? Tenker på The Lion King skulle hatt den.

 

Etter å ha vært på markedet en stund, går filmene i det såkalte "Disney Vault" hvor de holdes borte fra markedet i en 7-årsperiode. Deretter blir de relansert, og sånn rullerer det, sånn at det hele tiden er bare noen få av dem som er på markedet om gangen. Helt idiotisk egentlig, siden det vil ta evighet å samle alle.

The Lion King vil bli relansert på dvd neste år.

Du vet ikke hvilke som snart går over i dette såkalte "Disney Vault"?

 

Prøvde å finne en oversikt, men har foreløpig ikke lyktes. Finner bare hvilke som snart er klare for nyutgivelse. Men regner med at de filmene som er ute på markedet nå og har vært det en stund (f.eks. Jungelboken og Peter Pan, som begge kom i 2007), snart vil være på vei tilbake til hvelvet. Så for å være sikker er det nok best å skaffe seg de som er på markedet nå så fort som mulig dersom man er samler. Men igjen, dette vil variere i hvor fort de blir utsolgt. Pocahontas er et eksempel på en film som nok vil forsvinne snart, denne har vært i salg lenge (siden 2002 ifølge cdon), og finnes der enda.

Et eksempel på en film som nylig har sluppet ut i butikkene igjen, er Pinocchio. :)

 

Er også verdt å merke seg at denne tilbakeholdingen av filmer ikke bare gjelder de merkede Disneyklassikerne, men også mange andre Disney-filmer.

Her er en liste over hvilke filmer som er i Disney Vault, når de ble lagt der og når de planlegges å slippe ut igjen:

http://www.ultimatedisney.com/OOP.htm

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Er det noen brukbare filmer med aper som sloss mot dinosaurer? Evt. med aper og dinosaurer og mennesker med alt for store rifler til å jakte på disse?

Eneste jeg kan komme på å ha sett er King Kong, men det må da være mer, ser for meg at dette må ha vært svært populært som blockbustere på 90-tallet eller før der.

Uansett, jeg vil se noen sånne. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...