Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å bestille Nosferatu fra PK.no. Burde jeg bestille denne eller denne? Den ene varer litt lengre, menn den er 70,- dyrere.

Som samler ville jeg gått for MoC sin utgave. Den er dog svindyr på PK, men kan skaffes billigere hos f.eks. Play. Som andrevalg er Kino sin utgave brukbar nok.

 

Hva som er likt mellom disse to utgavene:

 

1) Both use the 2007 restoration by the F. W. Murnau-Stiftung.

 

2) Both are interlaced although the MoC is far less noticeable (see combing samples in very last capture).

 

3) Both are in the full-frame 1.33 aspect ratio for most of the film (segments appear pillarboxed).

 

4) Both are 2 disc packages with double thick keep cases (MoC has overlapping disc holders - Kino separate compartments).

 

5) Both offer the original German intertitles and both offer the Hans Erdmann score in 5.1 stereo (NOTE: Kino's first disc offers the film with English translated intertitles).

 

6) Supplement-wise they both give The Language of Shadows — a 53-minute German documentary by Luciano Berriatúa and both give the 3-minute short on the restoration process.

 

7) Both have the same running time - We suspect that the companies both made their masters from sources running at the original speed of 18 fps.

---------------------------------------------------------------------------------

Hva som er forskjellig:

 

1) The Eureka MoC disc is in the PAL standard (region 0). The Kino is in the NTSC standard (also region 0).

 

2) The MoC appears to have superior compression with far less artifacts than both Kino versions but the Kino tends to look sharper at times. I'm unsure why this is.

 

3) MoC's original German intertitle version is on a dual-layered disc sharing only with commentary. Kino original German intertitles edition (second disc) is on a single-layered edition.

 

4) Supplements - MoC have added a very worthwhile commentary and a gorgeous 80-page liner notes booklet. Kino added excerpts from other Murnau films and a photo gallery.

 

5) Contrast and color tinting can be slightly different in the two releases.

 

6) The MoC shows more information in the frame.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Har sett bare to av de nevnte,men Bee Movie trekker det lengste tråden for meg.

Men den er ikke bra. Lett glemt.

Happyfeet har skuespillerne men er for langsom,samt drittlei animerte(og ikke animerte) pingviner.

Lenke til kommentar
Rottatouille var flott å se på, men ganske by-the-books. Wall-E var derimot en mer spesiell og særegen Pixar-film.

Det er som du sier, de har noe forskjellig ved seg. Ratatouille er som Shawshank Redemption... en perfeksjonering av sin sjanger. Langt ifra revolusjonerende men gjør rett og slett greia si så perfekt. WALL-E er først og fremst en herlig samfunnskritisk film. Forøvrig de to Pixarfilmene jeg setter øverst. Lagde en liste i listefebertråden nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Rottatouille var flott å se på, men ganske by-the-books. Wall-E var derimot en mer spesiell og særegen Pixar-film.

Det er som du sier, de har noe forskjellig ved seg. Ratatouille er som Shawshank Redemption... en perfeksjonering av sin sjanger. Langt ifra revolusjonerende men gjør rett og slett greia si så perfekt. WALL-E er først og fremst en herlig samfunnskritisk film. Forøvrig de to Pixarfilmene jeg setter øverst. Lagde en liste i listefebertråden nå.

 

Veldig enig i det du sier om Ratatouille. Likte den bedre enn WALL-E. En del bedre.

Lenke til kommentar
Det er for ordens skyld ingenting som tyder på at eksplosjoner utelukker filosofi. Matrix var fylt med slow-mo action, kampsport, eksplosjoner og det som er men er i bunn og grunn bygget på Platons hulelignelse.

 

Filosofiske filmer med rolig tempo er særdeles uorginalt. Skal vi snakke om rullebåndsproduksjon så er det nettopp det det blir hvis man ikke åpner opp for utvikling. Om man først skal sette litt perspektiv på den ellers så uorginale kritikken. Det trengs noe mer for å fenge i dag, hvorfor Montag tilsynelatende ønsker at folk skal tråkke i de samme gamle skoene og reprodusere det andre alt har perfeksjonert vet han nok best selv (og han kan korrigere meg om jeg tolker feil). Kreativt forslag kan det ikke beskyldes for å være, eller? Jeg vil kalle det konservativt og stagnasjon å se seg tilbake på den måten. Termintator Salvation kan fint klare seg selv som en filosofisk perle selv med gigantiske roboter og store eksplosjoner. Rent personlig ønsker jeg noen som tar det hele et steg videre velkommen, fremfor å ønske at man skal prøve å gjenta Terminator 1 eller 2.

 

Men dette er McG og ikke Cameron, så jeg forblir fortsatt skeptisk. Men traileren var knall :)

Hehe, svært så ivrig du er etter å legge ord i min munn, dotten. Jeg har aldri sagt at jeg ønsket en resirkulering av noe som helst i denne saken.

Mitt poeng var bare at jeg håpet gutta bak T4 har latt det være rom også for den gode historien, og ikke - som traileren sterkt kunne tyde på - bare fokuserte på storslagen cgi og høylytte smellsekvenser i verste Baystil. I så fall kan vi med rette snakke om samlebåndsproduksjoner! Er det galt å ytre ønske om litt mer originalitet enn som så?

 

Jeg er dog enig med din skepsis angående McG - dette kan fort bli en crapfest uten like, Bale or no Bale...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...