Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at jeg hadde foretrukket en produksjon med engelsk tale, fordi jeg alltid foretrekker det, men det kunne gjerne blitt laget på et annet språk.

Hehe, er det så å forstå at det japanske språket blir en barriere for at du skal kunne nyte filmer derfra? Er det kun engelskspråklige filmer du makter å glede deg over? Har du antipati mot undertekster?

Det høres i alle fall unektelig trist ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Angående språk, så kan jeg ikke si at det bryr meg noe særlig. Særlig kinesisk og japansk synes jeg faktisk er tøffe å høre på og jeg tar meg ofte i å "snakke japansk/kinesisk" etter å ha sett en film med nevnte talespråk. Undertekster har jeg på uansett om det er engelsk eller ikke. Uten tekst blir det mer stressende å filtrere ut stemmene som foregår i mer støyfulle omgivelser i scenen og jeg ender ofte opp med å misforstå alt for mye av handlingen.

Lenke til kommentar
Jeg skal innrømme at jeg hadde foretrukket en produksjon med engelsk tale, fordi jeg alltid foretrekker det, men det kunne gjerne blitt laget på et annet språk.

Hehe, er det så å forstå at det japanske språket blir en barriere for at du skal kunne nyte filmer derfra? Er det kun engelskspråklige filmer du makter å glede deg over? Har du antipati mot undertekster?

Det høres i alle fall unektelig trist ut.

Ser ut som det er flere som sliter med språk hvis "jeg foretrekker engelsk" i dine øyne blir "Er det kun engelskspråklige filmer du makter å glede deg over?". Jeg kan dessverre kun engelsk og norsk, så hvis du har et annet morsmål enn de to språkene så vet jeg rett og slett ikke om jeg kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det å lese undertekster frarøver deler av den visuelle opplevelsen. Med mindre man har en umenneskelig hjerne.

 

Men det plager ikke meg nevneverdig, ergrer meg litt over at jeg ikke kan de aktuelle språkene slik at jeg slipper å la blikket flyte. Detaljer kan gå tapt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Teksten skulle ha kommet i form av millisekunder over hele skjermen sånn smått blinkende ala de kukene til Tyler Durden. Slik at man slipper å se de, men samtidig oppfatter de :p

 

Men ellers så er det ikke noe jeg legger merke til. Får med meg tilstrekkelig av det som skjer på skjermen samtidig som at jeg leser teksten. Får kanskje skylde på at folk er trege til å lese ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Jeg har alltid på undertekster. Enten jeg ser engelskspråklige filmer eller andre (bortsett fra norske). Jeg sitter ikke og leser det slavisk, men jeg oppfatter det. Slik får jeg med meg mer og jeg kan samtidig nyte det visuelle. Jeg er god nok i engelsk til å se film uten tekst, men det er alltid et par ord (ofte de viktigste i hele filmen) som jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Hvorfor må absolutt alle henge seg på den samme, forbaska kubrick2001.com-"løsningen"? Jeg har enda ikke giddet å sett videoen, men jeg er helt sikker på at den dreper min egen tankegang og kreativitet hva gjelder min egen tolkning og opplevelse av filmen.

 

Don't flatter yourself...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:!:

Lenke til kommentar
Hvorfor må absolutt alle henge seg på den samme, forbaska kubrick2001.com-"løsningen"? Jeg har enda ikke giddet å sett videoen, men jeg er helt sikker på at den dreper min egen tankegang og kreativitet hva gjelder min egen tolkning og opplevelse av filmen.

Det er ikke alle som har dette, da er det greit å kanskje se videoen for å skjønne litt mer. Må ikke nødvendigvis ødelegge tolkningen din.. hvis man i det hele tatt har en.

Lenke til kommentar
En av mine favoritter i det kommende filmåret: Van Diemen's Land

 

The true story of Alexander Pearce, Australia's most notorious convict. In 1822, Pearce and seven fellow convicts escaped from Macquarie Harbour.

 

 

men har du sett DENNE?!

Nei, faktisk ikke - burde jeg det?

 

 

nja, jeg har vel vondt for å regelrett anbefale filmen, men det er helt grei horror. den er ikke noe interessant når det gjelder Pearce. og det er heller ikke mye å se til den mytiske hunden..

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at Michael Biehn er den mest troverdige 80-tallsactionhelten. I hvertfall i de rollene jeg har sett han, har riktignok ikke sett RoboCop. Og han sugde noe helt ekstremt i K2. Men ellers, Terminator, Aliens, The Abyss, The Rock, så virker han som en type som kunne hatt sånn roller i virkeligheten også (sannsynligvis ikke, men siden han er en skuespiller betyr det at han gjør jobben sin bra).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...