Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Hvis den hadde vært virkelig genial, hadde slutten vært uventet samtidig som det hadde vært en logisk forklaring - ikke slik at du selv kunne skrevet den. Et meget godt eksempel på det er Identity.

7963841[/snapback]

Orginalitet og "genialitet" går ofte hånd i hånd, men det betyr ikke at en film ikke kan være genial selvom om den ikke er fullstendig orginal. Jeg sa ikke at jeg kunne ha skrevet den selv, og jeg sa aldri at slutten ikke var logisk. Det eneste jeg sa var at filmen kunne ha sluttet tideligere (noe jeg personlig ville fortrekke), men slutten den har nå degrader ikke filmen fra en genial film.

Hvis du vil se filmen så ikke les videre:

Med forutsigbar mente jeg at man kunne forutsi hvilken type slutt den kom til å få, glad vs. trist. Men så kunne ikke filmen ha sluttet på noen som helst annen måte for at det ville ha ødelagt halve handlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver "Uansett kan jeg ikke tenke meg at den kunne sluttet på noen annen måte, så da må man vel nesten konkludere med at det er en genial film". Det jeg mener er at for å få filmen til topps på genialitetsbarometeret™, kunne slutten vært både uventet og meningsfull/logisk/god, slik at den ikke hadde vært så forutsigbar. Jeg sier ikke at jeg har et forslag til hvordan den slutten skulle ha vært, men den må finnes der ute et sted. :)

Lenke til kommentar

Puttet noen synspunkter om Stranger Than Fiction i spoiler jeg, vill ikke ødelegge denne filmen for noen.

Genial/original, eller ei, Sranger Than Fiction er en veldig god film, skikkelig feel good rett og slett.

Jeg, synes nå filmen har en ganske så unik touch over seg, klart denne filmen fikk en forholdsvis forventet slutt, men den trengte den slutten den fikk. Jeg kan akseptere skikkelig feel bad endings og jeg, jeg setter pris på ett ballespark i ny og ne, men denne filmen hadde jeg ikke tålt å se en vond slutt på.

Filmen handler jo om å bryte med standarden, forfatteren i filmen brøt ved standarden ved å ikke lage en original og trist slutt. Hun trengte å lage en slikk slutt som filmen fikk.

Det er ingen ting positivt med en påklistret original slutt heller.

Edit: Jeg flyttet et komma jeg.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Ja den var fin fin, men Will Ferrell overbeviste ikke akkurat i de scenene han skulle være lei seg. Føltes for parodi (odisk?) uansett fordi det er bare for naturlig for den mannen å spille slik. Men det driter jeg i, det funket helt greit å se på de scenene som morsomme.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Noen flere som har sett Children Of Men? Jeg ble helt satt ut av hvordan de har filmet flere av scenene. Det går til tider 6-7 minutter uten at de klipper i det hele tatt, og disse scenene er stappfulle av action. Skjønner fortsatt ikke hvordan de har klart å få disse scenene til å sitte. Fantastisk film!

Lenke til kommentar
Er ikke HD DVD formatet som taper snart da...  Har prøvd å følge med litt i dette og mange nettsider som f.eks. The Digital Bits mener Blu-Ray vil seire. Det siste de skriver nå er at alt egentlig står på Universal.

7970377[/snapback]

At HD DVD taper snart har Sony (og Blu-rays propaganda-apparat forøvrig) hevdet siden allerede før de slev hadde en eneste spiller eller disc ute på markedet.

Med det antallet disker som selges er det alt for tidlig å si noe om hvilket format som overtar for DVD (om noe format i det hele tatt gjør det). Blu-rays mest-selgende tittel i perioden man referrerer til der BrD passerte HD DVD i antall solgte disker per 14 dager solgte rundt 7500 i perioden (januar i år), mot ca 4100 for Batman Begins (mestselgende samme periode på HD DVD, merk: BB er en gammel utgivelse som fremdeles selger godt, Crank var ny i januar). HD DVD har fremdeles flest solgte disker totalt, og det selges betraktelig fler disc'er per solgte HD DVD-spiller enn per solgte Blu-ray-spiller.

Universal har sagt rimelig klart i fra at de ikke kommer til å støtte Blu-ray, men støtter HD DVD helt (minst 100 utgivelser på HD DVD i USA i år). De har for tid formannen i "HD DVD-gruppa".

Bill Hunt, mannen bak tdb, var rimelig klar på at han støttet Blu-ray fra begynnelsen av, men sluttet å åpenlyst gi støtte til noen av partene etter den elendige lanseringen av den første Blu-ray-spilleren, og kvalitetsproblemene med de tidlige Blu-ray-platene (dårlig mpeg2-komprimering). Nå har han kommet fram igjen som klar BrD-supporter.

Det Blu-ray har gående for seg er primært studiostøtte i USA og Japan, i resten av verden har HD DVD noe større studiostøtte enn BrD.

Slik det er implementert i dag har BrD plass til større datamengde, men har man sett på rippede disc'er (av begge formater) er vanlig størrelse under 30gig (Toshiba regner også med at 3-lags disc'ene de viste fungerende prototype av på CES-messa vil fungere normalt på tidligere spillere, dette vil gi opp til 51gig).

Det HD DVD har gående for seg er disc'er som er billigere å produsere (relativt trivielt og billig å bygge om en DVD-replikator-fabrikk til HD DVD, og kan fortsatt produsere DVD, brekkasjeprosent er lavere for HD DVD enn BrD, særlig for 2-lags), og mulighet for billigere spillere (den rimeligste Toshibaen koster ca NOK4900 for øyeblikket, i andre europeiske land er den nede i rundt/under 4000. I tillegg kommer en del kinesiske spillere seinere i år, basert å en ferdig "standard-platform" utarbeidet av bl.a. Microsoft, som forventes å lanseres til i underkant av $300 i USA).

Selv tror jeg det vil være tåpelig å prøve å kåre en vinner av denne format-krigen før tidligst etter neste jul, mao om ca ett år, til det er det er formatene for små, og det er alt for mange variabler og ukjente faktorer.

Lenke til kommentar

Så nettopp Fritt Vilt. Den var helt grei, likte den siste scena. Av og til ble fargene litt for blasse da, men det gjorde jo at filmen fikk en spesiell stil. Er det bare meg, eller har det blitt en trend her i Norge i det siste? Bare se på serier som Kodenavn: Hunter og Torpedo, veldig matte farger der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...