Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Ang. Antonement; jeg vil gjerne høre hva appellen der er. For min del var den kjip & kjedelig, og forferdelig intetsigende. Ganske dum, faktisk. Ergo, jeg vil gjerne vite hva som gjør at den blir ansett som så god, for det er virkelig uforståelig for meg.

Jeg gjetter på at filmen har klassikerpotensiale om man har lest boken i forkant (som skal være en flott roman iflg madammen). Er vel kort oppsummert det jeg følte manglet, utifra litt vel mye jeg skrev om filmen her; https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10871906

Hadde jeg brydd meg mer om karakterene tror jeg filmen ville gått rett fra en 6/10 til en 8-9/10.

Sier meg veldig enig i dette:

Og før jeg vet om det er filmen inne i 2. akt og den er fullstendig innholdsløs. Med ett er vi krigen og det eneste som egentlig skjer er å bli vitne til storslagne scener som skildrer tragedien. De er utrolig imponerende, både visuelt og lydmessig. Men det skjer ikke akkurat særlig mye historiemessig.

Også enig i at man ikke blir kjent med karakterene, et par pappfigurer som går rundt og surmuler (og ingenting annet, seriøst) er en tynn spiker å koke suppe på. Håndverksmessig er dette jo bra, men selv den spektakulære 6-minuttersscenen blir ganske verdiløs midt i en ikke-eksisterende historie.

Og det skal da ikke være nødvendig å måtte lese boken i tillegg, filmen bør jo kunne stå på egne bein.

edit: Synes da ikke Cloverfield var så ille. Spenstig og godt gjennomført konsept, absolutt.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cloverfield var gøy, synd kameramannen dro det ned. Den karakteren var for "cartoony" og lite troverdig og det gikk ut over filmopplevelsen. Det føltes som om en Jack Black karakter kom vandrende inn i en ellers "seriøs" film.

Men sett bort fra det og en tidvis kjedelig historie (sett bort fra selve situasjonen) var den veldig gøy. Men filmen ble vel aldri så stor som skaperne hadde håpet. Virker nesten litt glemt i filmåret 2008 :)

Lenke til kommentar
Særemne til fredag, og da har jeg et spørsmål ang filmanalyse. Er det noen faste regler for når anslaget er over? Er litt redd for å "dra det for langt".

Hollywood-filmer pleier å ha nokså klare inndelinger. Se etter endringer i tid, sted og hendelser. Argumenter så for dette.

Lenke til kommentar
Liker den tiden der (1920-1950) veldig godt i filmer. Det hjelper veldig for min del.

En av de bedre i den sammenheng er Road to Perdition fra 2002. Strålende gangster film.

De fleste gangsterfilmer med disse årstallene slår an hos meg. Gudfaren Part II (Unge Vito i 1917 New York), Once Upon A Time In America (1910/20-årene (når de er unger)) osv.

Lenke til kommentar
Hollywood-filmer pleier å ha nokså klare inndelinger. Se etter endringer i tid, sted og hendelser. Argumenter så for dette.

Det er Sympathy for Mr. Vengeance og Oldboy som skal analyseres. Inndelingene er rimelig klare, men jeg er litt usikker på hva begrepet anslag innebærer. Er dette filmens innledning, eller er anslaget enda mer innsnevret?

Lenke til kommentar

Den kan vel sies å være en del av en spenningsutbygging, men det er ikke helt svar på spørsmålet mitt. Anslaget er scenen filmen åpner med, men jeg er som sagt usikker på om det er et synonym for innledning eller ei.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...