Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The New World var for min del en vanskelig film å konsumere, til tross for min store begeistring for Malick. Filmen er utvilsomt fabelaktig og vakker, men følte at det var fordømt vanskelig å holde konsentrasjonen oppe den siste timen, selv for meg hehe. Den var dog ikke undervelmende på noen måte, og den fortjener virkelig en rewatch. Tror ikke den vil overgå Days of Heaven selvsagt, og jeg tror jeg liker hans stil der mer en hans post-hiatus estetikk. Men vi får se ;)

Akkurat hva jeg mener om filmen. Samt at jeg så den sammen med resten av familien i et forstyrrende miljø, noe som garantert svekket inntrykket av filmen.

Lenke til kommentar
The New World

Hva synes dere om filmen?

Jeg har vært ganske klar på det tidligere at jeg synes er relativt kjip, hovedsaklig fordi den blir så uutholdelig kjedelig i siste halvdel. Ellers har jo Malick tilløp til å være svulstig, i alle fall i denne og Days of Heaven, som er de to av filmene hans jeg har sett. Men litt svulstighet kan jo rettferdiggjøres, og det mener jeg at han gjør i DoH. Ikke i TNW derimot, som jeg følte besto av grunne menneskeskildringer, og i det hele tatt ganske tom for substans (noen må gjerne argumentere imot her). Relativt intetsigende.

Lenke til kommentar

Fornorsket av "underwhelming"? Hva betyr egentlig dette? athorb, jeg kan være enig at Malick kan være svulstig. For en stund siden, etter at jeg hadde sett The Thin Red Line, skrev jeg at jeg synes den var litt svulstig og presentiøs. Jeg ble litt flamet for det etterpå :p Det er dog den eneste filmen jeg har sett av han og jeg gir gjerne mannen en ny sjanse når jeg får muligheten.

Edit: Takk for forklaring, Stefan.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Olum: Vel, det går jo ikke an å si imot at han kan være svulstig. Om det er en god eller dårlig ting derimot, det får være opp til alle og enhver. Jeg er som regel skeptisk, spesielt når det er snakk om filmer som er The Fountain-pompøse og svulstige. Selvsagt ikke noe i veien med å være ambisiøs og gape over mye, men det er ikke alle som fikser det.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Det var det som var greia med The Thin Red Line. Jeg synes ikke de klarte å få det til å funke bra med naturklippene som plutselig dukket opp midt i krigsscenene. Det ble bare litt pretensiøst. "Se her vi har laget en barsk krigsfilm, men vi har gjort den vakker og dyp ved å ha med naturklipp".

Lenke til kommentar

Av det lille jeg har sett av filmen husker jeg et klipp hvor vi ser en døende fugl (det er kanskje klippet du sikter til) som ligger og ynker seg på slagmarken. Bare det syntes jeg satte ting i perspektiv. Ganske sterkt bilde. Krigens grusomhet og blablabla.

Lenke til kommentar

Syns det er nok med "krigens grusomhet" filmer jeg. Vil ha tilbake gode gamle 80-talls heltefilmer der vi driter en lang marsj i hvor grusomt krigen er, og bare slakter hele leirer med slemminger i godhetens navn, og kaster onelinere like ofte som granater/bazooka-shells.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...