Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett den, og det skal litt til før noen overbeviser meg til å se den. Har ikke hørt noe bra om den :(

Nå vet jeg ikke hvor du har lest det negative (DNFK?), men søker du i Mini-anmeldelse ( https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...hlite=%2Bbruges ) så er det for det meste skryt. De tre første anmeldelsene er 8, 7 og 8.5/10. Personlig har jeg den i topp 50-listen min.

Tror Kontorstol refererte til posten over min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JFK var jo interessant, men en høyst ujevn affære var den og, fanget ikke min interesse før det hadde gått 1,5 time. Riktignok hadde den oppmerksomheten min i de første 5-10 minuttene men etter det og fram til 1,5 time var det uengasjerende og rett og slett kjedelig.

Den siste halvdelen løftet filmen opp til en 6,5 (var grei og gav den 7 på imdb). Noen som er uenige/enige? Litt oppskrytt, spesielt hvis man allerede har lest en del av disse teoriene. Men Costner i rettsalen = golden minutes.

Kan nok trekke en paralell til The Insider, mtp at begge filmene er en manns kamp (hovedsaklig) mot noe stort og uangripelig (regjeringen, eller tobakksselskapene i The Insider), bare at sistnevnte er langt bedre. Riktignok er det forskjeller, men hovedvekten ligger på hemmeligheter de "høye makter" ikke vil skal slippe ut.

Angående The Wrestler har jeg også vært "slem gutt" og sett screenern og jeg kan ikke si jeg ble like imponert som Dotten. Absolutt en meget god film, men jeg var litt lost i forhold til budskapet. Noen andre som har sett og har noen teorier/meninger?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg har sett JFK, men jeg synes det ihvertfall da var en svært interessant og spennende film. Hadde på det tidspunktet ikke lest om noen av disse teoriene, så hadde et litt annet utgangspunkt enn deg, men godt gjennomførte konspirasjoner på film og tv er gull. Og det var nettopp det jeg husker Oliver Stone leverte her.

Lenke til kommentar
Nå er det noen år siden jeg har sett JFK, men jeg synes det ihvertfall da var en svært interessant og spennende film. Hadde på det tidspunktet ikke lest om noen av disse teoriene, så hadde et litt annet utgangspunkt enn deg, men godt gjennomførte konspirasjoner på film og tv er gull. Og det var nettopp det jeg husker Oliver Stone leverte her.

Likte spesielt det at filmen ikke direkte solgte noen teori, men heller et prinsipp om innsyn til informasjon.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Angående The Wrestler har jeg også vært "slem gutt" og sett screenern og jeg kan ikke si jeg ble like imponert som Dotten. Absolutt en meget god film, men jeg var litt lost i forhold til budskapet. Noen andre som har sett og har noen teorier/meninger?

Jeg ble litt betatt av den, selv om den kanskje ble litt traurig her og der.

Det jeg fikk ut av den var at han prøvde å få til livet utenom wrestlingen, men fikk det aldri til. Han fucket det til slutt opp en gang for alle med datteren. Og han ville kanskje ikke overleve en "RamJam" til. Når han da så at Pam ikke sto ved gardinen lenger, var det det siste som fikk han til å hoppe. Jeg tolker det som at han da ofret seg totalt for wrestlingen, siden det var det siste han hadde igjen.

Litt anderledes fra Aronofsky denne gangen. Men jeg likte det.

Lenke til kommentar
*En mengde tull & tøys som kunne vært komprimert til 1/10 av størrelsen*

Uenig i omtrent alt du sier her, men siden dette er en filmdebatt gidder jeg ikke å skrive mer. Filosofi og sånt orker jeg ikke, rett og slett.

Det er synd, for jeg trodde du av alle var litt mer åpen for kunnskap på området. Jeg tror, om du er åpen og interessert for det, kunne verdsatt å lære hvorfor ironi, sarkasme, satire og mye mer alt, brukt riktig, er en berikelse for dialogen. Også den nettbaserte. Den slår også sjelden feil (det er en vanlig misforståelse at folk tror ironi feiler om de oppdager at de ikke skjønte ironi. Den feiler kun når vedkommende aldri oppdager ironien (der og da eller etterpå). Du hevder du lett ser ironi, jeg derimot er ufattelig treg til å merke meg den. Men den funker allikevel. Det er en vanlig reaksjon å irritere seg over ironien, selv om det er tullete). Om du for fremtiden en gang finner interesse i emnet (det burde du, siden du bruker tid på å diskutere på et forum, da burde du samtidig være interessert i å lære deg kunnskapen som omhandler diskusjon), så send meg en pm. Ironi har vist seg å fungere utmerket i nettdebatten som i alle andre arenaer den finner sted på. Den skjerper sansene, krydrer budskapet og gjør tolkning langt mer interessant. Den er også langt enklere å oppdage i en dialog fordi om man går glipp av den ved første øyekast så blir man fort obs på den etterpå. Slik som du er blitt obs på den i dialog som fant sted tidligere. Om du velger å lytte eller nok en gang arrogant avviser det får være opp til deg. Det er ingen konkurranse. Om ikke annet kan du de neste dagene spesielt merke deg ironi du kommer over og ta en evaluering av egen oppfattelse :)

Back on topic; 12 Angry Men skal jeg absolutt få med meg igjen i kveld ja. For meg er det en av tidenes beste filmer.

Xtra: Om du ikke helt tok budskapet i The Wrestler så er det nesten like greit. Jeg tror det kommer til deg etterhvert. Jeg hadde helst sett at den ikke tok meg så voldsomt som den gjorde, for jeg føler meg gammal. Det må vel egentlig en avhandling til for å prøve å sette ord på alt. Det til tross for at jeg fant filmen langt "enklere" enn Aronofskys tidligere. Kanksje han egentlig bare skaper enorme illusjoner og kødder til med hodet mitt. Men jeg merker meg at The Wrestler ikke virker like god på meg i dag som i går. I dag er jeg i godt humør, i går mer morbid og depressiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...