Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva var åpenbart? At han hadde et tomt liv?

Blant annet ja. Filmer jeg anser som veldig bra gir meg noe mer, et nytt syn på noe, får meg til å tenke, beveger meg i uvanlig mengde, "filmen er smartere enn meg". Denne var bare så tom, åpenbar og innholdsløs. Noen vil sikkert si at det var det som var meningen og derfor er den veldig bra, men smaken er forskjellig. :)

Lenke til kommentar

Nå er De svært egosentrisk. Det beste er å skrive full tittel første gang en film omtales og en forkortet versjon av det hele navnet ved en senere anledning i samme innlegg eller debatt. For eksempel: The Fellowship of the Ring og Fellowship. Jeg vil ikke anta at alle kan disse forkortelsene og som et middel til å møte disse på en mest mulig vennlig måte, fungerer det best å gjøre som jeg sier! :mad:

:fun:

Lenke til kommentar

Helt riktig. Det første jeg tenkte på, derimot, var Cool Runnings :p

Moralen er:

Latterlige forkortelser som dette: TAOJJBTCRF

Bør byttes ut med gode forkortelser som for eksempel dette: Assassination eller Jesse James

Men kun når filmens fullstendige tittel har blitt nevnt i umiddelbar forkant.

Lenke til kommentar
Nå er De svært egosentrisk. Det beste er å skrive full tittel første gang en film omtales og en forkortet versjon av det hele navnet ved en senere anledning i samme innlegg eller debatt. For eksempel: The Fellowship of the Ring og Fellowship. Jeg vil ikke anta at alle kan disse forkortelsene og som et middel til å møte disse på en mest mulig vennlig måte, fungerer det best å gjøre som jeg sier! :mad:

Kanskje jeg er egosentrisk, men jeg er i hvert fall ikke firkantete paragrafrytter. Skjønn skal og må alltid utvises. Kun da kan stripesyke unngås. So say we all (Det er hentet fra tv-serien BG)

Battlestar Galactica

Lenke til kommentar

TV-serien Battleground? Jeg aner ikke hva du snakker om. Det er lett å komme med motargumenter og slengbemerkninger som "paragrafrytter" når man ellers mangler argumenter, for hva er vel ikke bedre om man på en best mulig måte prøver å nå andre som leser?

Lenke til kommentar

Ironi funker ved de færreste tilfeller over nett, i alle fall som jeg har sett. Forkortelser funker ikke for meg, derfor våger jeg å si ifra, for resten av barna er vel for redde for de store, stygge ulvene som kommer med kjekkasbemerkninger hver gang noe så "selvsagt" blir kritisert.

Lenke til kommentar

Ironi funker like godt på nett som ellers. Enda mer enn i forsøk på enveiskommunikasjon. Dette har med at ironi i seg selv var viktig i dialogen, helt tilbake til Sokrates sin tid (han brukte selv ironi flittig, som har gitt Platons tekster langt mer verdi i form av tolkning). At det fungerer dårligere over nett er en urban myth, som strider med det meste av empirisk forskning innen kommunikasjon. Ironi fungerer alltid best i en dialog, derfor vil det også fungere bedre enn i eksempelvis en artikkel. Fordi man har muligheten til å oppklare misforståelser eller spørre om man er usikker. Ironi fungerer derfor veldig bra og noen av de beste dialogene på internett inneholder mye av det.

Men amerikanerne er langt bedre enn nordmenn. Uten tvil.

Lenke til kommentar

Det er en myte at det er en myte at ironi ikke fungerer over nett. Jeg tar det nesten aldri, selv om jeg er ganske ironisk av meg. Enkelte har jeg lært er konstant ironiske, så da går det mer på kjennskap framfor den vanlige spøkelsesbrukeren vi som oftes møter her.

Og til forkortelsesdebatten:

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
- Arnulf Øverland

Lenke til kommentar

At du ikke tar ironi får så være, men det skal ikke forundre meg om du tar det meste av den uten å tenke over det, men lar de tilfellene hvor du ikke tar ironien mislede din oppfatning.

Ironi fungerer like godt (eller like dårlig) som ellers og på forum fungerer det bedre enn ironi brukt i artikler, tv-program og annet. Fordi det er dialog.

Siden du går i akademikernes fotspor skal jeg se om jeg kan fiske frem litt empirisk informasjon til deg å lese på området kommunikasjon (over nett). :)

Ironi er ansett som et av de viktigste virkemidlene i god dialog, du kan spørre den nærmeste filosofiprofessoren du kommer over om det. Du kan til og med spørre deres erkefiender, retorikerne, om det samme og få samme svar. Og ingen verdens ting tyder på at dialog på at ironi ikke beriker dialog på Internett. For det er en berikelse der som alle steder. Brukt riktig.

Men, Internett er også en arena for veldig mange utrente innen dialog og kommunikasjon. Men det er krisemaksimering å hevde ironi ikke fungerer, på lik linje med de som hyler ut om at internettfora er ødeleggende fori 1 av 1 000 000 innlegg bryter norsk lov. Jeg vil be deg være åpen for et nytt perspektiv på sakens tema. :)

Nå fikk jeg lyst til å se en god dialogbasert film. Anyone?

Lenke til kommentar
Hjernen min prøver å takle hele "kommentarer på moderering taes på PM"-greien, men så innser jeg sakte men sikkert at det er Dotten. Cun kommer til å få grisedeng på neste moderatorparty.

Det har jeg aldri vært på og det skal jeg aldri være på heller.

*En mengde tull & tøys som kunne vært komprimert til 1/10 av størrelsen*

Uenig i omtrent alt du sier her, men siden dette er en filmdebatt gidder jeg ikke å skrive mer. Filosofi og sånt orker jeg ikke, rett og slett.

Jeg vil be deg være åpen for et nytt perspektiv på sakens tema. :)

Det vil jeg be deg om også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...