Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder skrivingen i No Country for Old Men, så er coin toss-scenen så bra skrevet, regissert og spilt at det veier opp for alle ulempene filmen måtte ha i min mening. :)
Min favorittscene fra filmen. Og for å bidra litt i NCFOM-diskusjonen kan jeg legge til at filmen ikke er så dyp som noen kanskje mener, og at den er her mer for å underholde. Men, det er ikke Lethal Weapon dette her, er heldigvis litt mer, scenene er velregissert, det er veldig bra lyd på filmen, flotte karakterer, bra kameraføring osv. Se heller etter disse godene og nyt dem, samt hele filmen, isteden for å se etter budskap osv.
Lenke til kommentar

Det ligger mye under overflaten. Det er mye som må leses mellom linjene, og jeg tviler på at jeg fikk med meg alle detaljene under første (og til nå eneste) visning. Samfunnskritikk står ihvertfall sentralt i NCFOM. Noe som også er klart er at Chigurh er en ustopelig drapsmaskin. Et symbol på volden som herjer i samfunnet, men som ikke får sin velfortjente straff. Myntkastingen symboliserer hvor tilfeldig verden har blitt. Ting er ikke lenger som da de gamle menn bygde landet.

Jeg gleder meg til å se NCFOM igjen, og jeg tviler ikke på at jeg vil legge merke til nye detaljer og symboler.

Lenke til kommentar

^Blir litt som å analysere et dikt... Forfatteren har skrevet noe som kommer fra hjertet, og har ikke hatt noen intensjoner om at diktet skal være dypt, eller vanskelig å forstå. "Alle" de andre forståsegpåere derimot tolker det ditover. En kan finne symboler i nærmest alt, bare man leter godt nok. Finner man det, er det ikke dermed sagt at filmen er ment å være dyp. (Med andre ord: Jeg fant ikke NCFOM for særlig dyp)

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Hva vet vi om Coen brødrenes intensjoner? Har de sagt noe om saken, så host opp en kilde!

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i Coenbrødrenes intensjoner med filmen nei. Personlig har jeg ikke gjort annet enn å se filmen. Men poenget mitt er at mange ofte leter etter meninger og symboler unødig, istedet for å bare la seg underholde av filmen.

En film blir for meg fort ødelagt om jeg har hørt mye om filmen, og hva den prøver å formidle. De beste filmopplevelsene er vanligvis de jeg har hatt når jeg har kommet over filmer jeg ikke har visst noe særlig om bakgrunnen og historien til.

Lenke til kommentar

Hepp!

Om folk som er interessert hadde giddet bidra med sin topp ti liste (og evt. topp ti verstingliste) for superheltsjangeren så vel bekomme:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1053072&hl=

Ellers, høres ut som om Singer gjør et lite comeback med en godt mottatt Valkyrie. Som film om 2. verdenskrig er jeg spent til å se hvordan den er i forhold til Max Manus.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke fan av å overanalysere filmer, men enkelte ting kommer svært godt frem uten at man må tenke så mye på det. At myntkastingen til Chigurh er en av de mange tingene som de eldre ikke kunne tenke seg i sin tid, at vandrende ondskap for ondskapens skyld kan finnes, er vanskelig for de å forestille seg. Dette er ikke overanalyse eller en gang analyse, dette er bare hva filmen sier - det er en like stor del av filmen som dialogen. Jeg velger sjeldent å skrive slike analyser av film med mindre noen påstår at det ikke er noe der - da må jeg selvsagt påpeke at det er noe der. Dette gjelder spesielt 2001, en film man kan diskutere med hvem som helst i 3 minutter, og resultatet vil uten unntak ende i at de tenker at det var noe mer bak filmen enn de først antok. Det krever at enkelte blodfans påpeker hvor mye som ligger bak for at de som overså det første gang skal tvinges til en visning nummer to. Det er ofte den visningen som gjør det, bare spør Cypheron. Det virker som han kun liker filmer etter å ha sett dem flere ganger. Hvordan han orker det vet jeg ikke. ^^

Lenke til kommentar
Det krever at enkelte blodfans påpeker hvor mye som ligger bak for at de som overså det første gang skal tvinges til en visning nummer to. Det er ofte den visningen som gjør det, bare spør Cypheron. Det virker som han kun liker filmer etter å ha sett dem flere ganger. Hvordan han orker det vet jeg ikke. ^^
Neinei, nå må du ikke misforstå :p Det er et par filmer jeg måtte se flere ganger for å like, bl. a Once Upon A Time In The West, 2001, There Will Be Blood osv. Det er nemlig oftest lange og kanskje tunge filmer, som jeg (ved første visning) ser kvaliteter i, men blir ikke nok underholdt. Jeg kjenner at det er noe mer og hente her, for jeg så mange kvaliteter i filmene. Så ser jeg de på nytt, og blir bergtatt. Dette har skjedd med de jeg nevnte. Hvorfor det er slik er ikke så lett og si.
Lenke til kommentar
Det krever at enkelte blodfans påpeker hvor mye som ligger bak for at de som overså det første gang skal tvinges til en visning nummer to. Det er ofte den visningen som gjør det, bare spør Cypheron. Det virker som han kun liker filmer etter å ha sett dem flere ganger. Hvordan han orker det vet jeg ikke. ^^
Neinei, nå må du ikke misforstå :p Det er et par filmer jeg måtte se flere ganger for å like, bl. a Once Upon A Time In The West, 2001, There Will Be Blood osv. Det er nemlig oftest lange og kanskje tunge filmer, som jeg (ved første visning) ser kvaliteter i, men blir ikke nok underholdt. Jeg kjenner at det er noe mer og hente her, for jeg så mange kvaliteter i filmene. Så ser jeg de på nytt, og blir bergtatt. Dette har skjedd med de jeg nevnte. Hvorfor det er slik er ikke så lett og si.

Det er ofte sånn med meg og.

Lenke til kommentar

Nok Coen for en stund. Hva synes dere om Sean Penn?

For meg virker det som om man enten må ha et hat- eller elskforhold til Madonnas eksmann, men jeg er i alle fall en meget stor tilhenger av Penn. I Am Sam var en meget rørende film for min del, og Mystic River er en film de fleste klarer å like. Likevel står rollen som drittsekken David Kleinfeld høyest på min liste over Penns beste. Jeg simpelthen elsker den rolletolkningen. Tommy Lee Jones vant Oscar for beste birolle i The Fugitive det året Carlito's Way slapp ut - Penn var ikke en gang nominert.

Lenke til kommentar
Kommer det snart en tråd ala denne? Altså, "Filmåret 2009"?

Hmm, det kunne jo vært noe. Men skulle fått skrevet en årskavalkade for forumet også. Strengt talt ikke tid til noen av delene, men får vel se om jeg klarer å trylle frem noe. Spesielt siden Kulturo er vekke (damn you arbeidsgiver!!!) er det jo tynt med norskspråklig kos.

Jeg stemmer for at vi starter vår egen side en gang. Er jo bare crap å finne blant norske sider uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...